کد خبر: ۱۵۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 05
رییس‌ مرکزمدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبرداد:
محمدمهدی گویااظهار کرد: بیماری های نوپدید به ویژه آنها که منشا حیوانی دارند در یک زمینه متوقف نمی شوند و اکنون زمان آن رسیده که دیوار بین سلامت انسان، دام و گیاه برداشته شود.
شفاآنلاین>سلامت> رییس مرکز مدیریت ییماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروزه انتشار جغرافیایی بیماری های نوپدید نسبت به قبل بسیار سریع تر و با قدرت بیشتر صورت می گیرد.

به گزارش شفاآنلاین،محمدمهدی گویا روز چهارشنبه در اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه اظهار کرد: بیماری های نوپدید به ویژه آنها که منشا حیوانی دارند در یک زمینه متوقف نمی شوند و اکنون زمان آن رسیده که دیوار بین سلامت انسان، دام و گیاه برداشته شود.
وی افزود: تغییرات آب و هوایی با بروز این بیماری ها ارتباط نزدیکی دارند و در سال های اخیر شاهد بروز بیماری های همه گیری بودیم که بیشتر آنها منشا حیوانی داشتند؛ مانند سارس یا کرونا و ابولا.
رییس کمیته علمی اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه با اشاره به اینکه 75 درصد بیماری های نوپدید در دنیا منشا حیوانی دارند، ادامه داد: نظام مراقبت بهداشتی انسان و حیوان باید ارتباط نزدیک تری پیدا کند و در چنین نظامی بیماری ها را می توان از قبل پیش بینی کرد، در برابر بروز آنها آماده بود و هزینه های آنها را تخفیف داد.
وی با اشاره به انتشار جغرافیایی سریع تر این بیماری ها امروزه گفت: این بیماری ها مقاومت ضدمیکروبی دارند.
گویا با بیان این که نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه ارزیابی صحیح از وضعیت این بیماری ها به ما می دهد تا به بروز آنها پاسخ مناسبی نشان دهیم، تاکید کرد: نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه کشورهای مختلف را به اجرای توافق های بین المللی متعهد می کند، همچنین باید سلامت دیگر کشورها را مدنظر قرار دهند و اقدامات همه کشورها را هماهنگ می کند.
وی افزود: همچنین این نظام کمک می کند بیماری ها را زودتر تشخیص دهیم، ارتباط مردم و‌ مسئولان را برای جلوگیری از بروز همه گیری این بیماری ها تسهیل کرده و پیشگیری و ارائه درمان بیماری های نوپدید بین المللی را ممکن می کند.

**حفظ سلامت گیاه اولین حلقه از حفظ سلامت انسان هاست
استاد ممتاز و بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز دراین همایش گفت: میکروب ها به طور اعم شامل ویروس ها و انگل ها و ...میلیون ها سال قبل از ما در زمین بوده اند و به یاخته ها حمله می‌کنند.
حسن تاجبخش ادامه داد: بعضی در تطور تاریخی با انسان ها و حیوان ها تطابق پیدا کرده و بعضی بین انسان و حیوان از ابتدا مشترک بوده اند.
وی با اشاره به اهمیت حیوانات و انسان ها برای زندگی انسان افزود: خطر حیوان به شرطی که بهداشت آن رعایت شود بیشتر از انسان برای انسان ها نیست.
چهره ماندگار حوزه دامپزشکی(Veterinary) با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست گفت: باید به سلامت گیاه به عنوان اولین حلقه توجه کرد‌.
وی با اشاره به تاریخچه بیماری های واگیردار و کشنده در ایران قرن های 8و 9 هجری گفت: این عوامل هرگز از بین نمی روند و همیشه در طبیعت باقی هستند و به اشکال مختلف سربرمی آورند.
تاجبخش بر اهمیت حفظ محیط زیست اشاره کرد و یادآور شد: اول باید برای گیاه شرایط مناسبی فراهم کنیم و بعد بهداشت حیوان را رعایت کنیم و در این زمینه حفظ محیط زیست بسیار مهم است.

**۲۰۰ نوع بیماری مشترک انسان حیوان شناخته شده است
رئیس همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه نیز در این همایش برلزوم کنترل بیماری های مشترک حیوان و انسان تاکید کرد و گفت: ۲۰۰ نوع بیماری در دنیا در حوزه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان( زئونوز) شناخته شده است.
دکتر سید حسن مدرسی افزود: یک سوم بیماری های منتقله مانند تب مالت و حصبه مربوط به بیماری های مشترک انسان و حیوان است.
وی ادامه داد:۶۰ درصد بیماری های پاتولوژیک مانند تب کریمه - کنگو منشاء دام و حیوان دارد و این موارد نشان دهنده اهمیت این حوزه است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی به فعالیت های مناسب انستیتو پاستور ایران(Pasteur Institute of Iran) و وزارت بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند این بیماری ها را کنترل کند و نیاز به همکاری و تعامل دستگاه هایی مانند دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی دارد.
معرفی ویژگی های نظام مراقبت هشدار سریع و تجربیات موفق در جهان، شناسایی شاخص های بالقوه ارزشمند هشدار سریع در خصوص بیماری های واگیر مشترک بین انسان ، دام، حیات وحش و گیاهان به منظور حفاظت از سلامت انسان ها ، شناسایی پتانسیل های کشور در این زمینه و اصول پاسخ دهی فوری را از اهداف این همایش است.
نظام مراقبت هشدار سریع بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه با هدف حفاظت از سلامت انسان، نظام پاسخ دهی فوری بهداشتی یکپارچه انسان ، دام و گیاه و وظائف و نقش وزارتخانه و سازمان ها و صاحب نظران مرتبط در توسعه نظام مراقبت هشدار و پاسخ دهی سریع بهداشتی ادغام یافته از محورهای این همایش است.
اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه امروز ( 14 تیرماه) با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی و مسئولان در سالن همایش انستیتو پاستور ایران برگزار شده است.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: