کد خبر: ۲۵۴۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 02
مواد اولیه ساخت داروی فاوپیراویر را از منابع معتبر جهانی تهیه و در داخل کشور فرموله کرده‌ایم و یک شرکت داروسازی هم تعداد محدودی از آن را تولید کرده است
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو از تولید داروی فاوپیراویر برای درمان بیماری کووید ۱۹ در کشور و ورود آن به پروتکل درمانی این بیماری به شرط تایید کمیته علمی مبارزه با کرونا خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، سازمان غذا و دارو، غلامحسین مهرعلیان روز چهارشنبه درباره اقدامات سازمان غذا و دارو برای تامین و تولید یک نوع داروی موثر در درمان بیماران مبتلا به کرونا بیان کرد: داروی اویگان فاوپیراویر یک برند ژاپنی است که پس از شیوع کرونا در چین برای درمان بیماران استفاده شد و نتایج نشان داد که در درمان برخی از  بیماران توانسته طول بستری را کوتاه و در بهبود حال عمومی بیماران نسبتا موثر باشد.

وی ادامه داد: این دارو با وجود نتایج مثبت اولیه، هنوز توسط آژانس‌های بین المللی دارویی دنیا برای درمان بیماری کووید ۱۹ تاییدیه نگرفته و زمان زیادی برای مطالعات بیشتر نیاز دارد.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو اظهار کرد: پس از شروع کرونا در اسفند ماه رایزنی‌هایی از طریق دفاتر بین المللی وزارت بهداشت و ریاست جمهوری برای واردات این دارو انجام شد و موفق شدیم تعداد محدودی از این دارو را به صورت اهدایی از کشور چین دریافت کنیم. 

خوشبختانه بلافاصله این دارو در اختیار محققان کشور در چند مرکز بیمارستانی تهران و سایر شهرستان‌ها قرار گرفت تا مورد مطالعه بالینی قرار گیرد.

وی افزود: داروی فاوپیراویر در حال حاضر در فاز بررسی استانداردها و پروتکل‌های علمی است. همان‌طور که دبیر کمیته علمی کرونا اشاره کرده، فاز مطالعاتی دارو در حال اتمام و نتایج آن در حال جمع‌بندی و بررسی نهایی است. بنابراین این دارو هنوز در پروتکل درمان کووید ۱۹ وارد نشده است.

مهرعلیان گفت: کمیته علمی مبارزه با کرونا با توجه به نتایج مطالعات، ورود این دارو را به پروتکل درمانی تشخیص خواهد داد. سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تنظیم بازار دارویی، کاملا تابع ستاد علمی وزارت بهداشت بوده و بر اساس داروهایی که در پروتکل قرار خواهد گرفت، داروهای مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به سیگنال‌های مثبتی که از این دارو دیده شده است، با پیگیری سازمان غذا و دارو و همکاری بخش خصوصی از هفته سوم اسفند، مواد اولیه ساخت داروی فاوپیراویر را از منابع معتبر جهانی تهیه و در داخل کشور فرموله کرده‌ایم و یک شرکت داروسازی هم تعداد محدودی از آن را تولید کرده است.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو بیان کرد: نتایج اولیه نشان داده که نمونه داروی تولید داخل از استاندارد خوبی برخوردار بوده و به طور موازی آزمایشات دراز مدت نیز در حال انجام است.

بنابراین ما  آمادگی کامل را داریم تا بتوانیم با توجه به نتایج به دست آمده، ماده اولیه این دارو را با حجم بالاتری تهیه و آن را در داخل کشور تولید کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر کل دنیا درگیر این بیماری بوده و حجم  تقاضا برای این دارو زیاد است، تامین داروی از منابع معتبر شانس کمتری دارد، بنابراین ما به طور موازی هم تامین مواد اولیه و محصول را در برنامه خود قرار داریم و از هر پیشنهادی برای تامین دارو استقبال می‌کنیم.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با تشکر و قدردانی از تمامی پزشکان و کادر درمانی مبارزه با ویروس کرونا از آن‌ها خواست تا  مانند گذشته هم وزارت بهداشت را در اجرای هرچه بهتر پروتکل‌های درمانی کووید ۱۹ همراهی کنند تا با آرامش بیشتری برای جامعه درمانی و نگرانی کمتر مردم از این بیماری عبور کنیم.

تاکنون ۴۷ هزار و ۵۹۳ نفر به طور قطعی در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۰۳۶ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۵ هزار و ۴۷۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: