کد خبر: ۲۶۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020June 24
نویسنده: توماس زايبرت
لغو حج باعث ضرری میلیارد دلاری می شود، پولی که خزانه دولت به دلیل رکود قیمت نفت بدان نیازمند بود
شفاآنلاین>سلامت>عربستان سعودی هر ساله میزبان بیش از دو میلیون زائر از سراسر جهان برای مراسم حج می باشد، اما امسال حج برگزار نخواهد شد. به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، این کشور اکنون ورود زائران خارجی را ممنوع اعلام کرده و فقط حدود هزار شهروند عربستانی و خارجیان ساکن این کشور مجاز به زیارت مکه هستند.

به گزارش شفاآنلاین، اولین مورد لغو مراسم حج از زمان تاسیس عربستان سعودی در سال 1932، ضربه بزرگی برای این کشور است. این امر نه فقط به شهرت عربستان سعودی، بلکه به اقتصاد آن نیز ضربه می زند. لغو حج باعث ضرری میلیارد دلاری می شود، پولی که خزانه دولت به دلیل رکود قیمت نفت بدان نیازمند بود.

برای برخی کشورها حتی پیش از ابطال رسمی حج، خطر سفر به عربستان سعودی بسیار زیاد بود. اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان، از هفته ها پیش سفر به مکه را ممنوع کرده و مالزی، سنگال و سنگاپور نیز تصمیم مشابهی گرفتند.

عربستان سعودی در اوج بحران کرونا قرار دارد: بیش از 160 هزار مورد ابتلا و 1300 مرگ در جمعیتی 34 میلیون نفری. تعداد مبتلایان به نسبت پایان ماه مه دو برابر شده است.

خانواده سلطنتی سعودی با تلاش برای دریافت تأیید علمای اسلام سعی در کاهش آسیب وارده در اثر این تصمیم دارند. 

اقتصاد عربستان نیز از این وضعیت رنج می برد. مراسم حج یک منبع درآمد ارزی است که در سال های عادی حدود 12 میلیارد دلار وارد خزانه می کند. محمد بن سلمان می خواهد تعداد زائران را در سال های آینده به میزان قابل توجهی افزایش داده و شمار زائران عمره را به 30 میلیون نفر برساند.تاگس اشپيگل (آلمان)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: