کد خبر: ۲۵۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 20
رشد روزانه آمار ابتلا به کرونا در استان نشان داد تا زمانی که مسوولیت پذیری جمعی در مقابله با این ویروس اتفاق نیافتد، نتیجه تلاش های شبانه روزی نظام سلامت و سازما های عضو ستاد مقابله با کرونا کارآیی کامل را نخواهد داشت
شفاآنلاین>سلامت>آمار مبتلایان به کرونا در استا چهار میلیون نفری آذربایجان‌شرقی در حالی دیشب به ۶۸۹ نفر رسید که مسوولان نظام سلامت استان بی توجهی مردم را دلیل اصلی رشد روزافزون شیوع این ویروس کشنده می‌دانند.

به گزارش شفاآنلاین، در شرایطی که آمار مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی در روزهای نخست شیوع این ویروس در کشورمان، امیدوارکننده بود و همه از فرهنگ بالای مردم این خطه در رفتارهای جمعی سخن می گفتند، صعودی شدن منحنی رشد ابتلا به بیماری در روزهای بعد، غلط بودن این انگاره را اثبات کرد و  نشان داد که  عده زیادی از مردم هنوز مرگبار بودن ابتلا به کرونا را باور نکرده اند.

نگرانی از افزایش شمار مبتلایان به کرونا به ویژه زمانی بیشتر شد که در اوج هشدارهای وزارت بهداشت و رسانه های جمعی درباره ضرورت ماندن در خانه و اجتناب از حضور در اماکن شلوغ و پرتردد، در بازار تبریز شیرینی پخش شد و عده ای بی توجه به میهمانی ویروس کرونا در اجتماعات، برای گرفتن یک عدد شیرینی از سر و کول هم بالا رفتند؛ 

انتشار فیلم این اتفاق در فضای مجازی، نگرانی مسوولان از رشد تصاعدی ابتلا به کرونا در روزهای پیش رو را دوچندان کرد؛ این دغدغه در روزهای بعدی در قالب رشد ۵۰ درصدی آمار مبتلایان خود را نشان داد.

وقوع حوادتی از این دست بود که  مسوولان ارشد آذربایجان شرقی را به اتخاذ راهکارهای جدید از قبیل تعطیلی بازار و مجتمع های تجاری به منظور انجام عملیات ضدعفونی و گندزدایی ناگزیر کرد؛

 شدت نگرانی از شیوع ویروس به حدی بالا گرفت که ستاد استانی مقابله با کرونا ناچار از اتخاذ تصمیم تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی و ممنوعیت ورود تاکسی ها به بافت مرکزی تبریز شد.

به رغم همه این اقدامات ارزشمند که به شکل  بسیج ملی مبارزه با کرونا و پای کار آمدن نیروهای سپاه و ارتش بررای ضدعفونی و گندزدایی خیابان ها و  معابر و کوچه های تبریز و دیگر شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی ادامه یافت، رشد روزانه آمار ابتلا به کرونا در استان نشان داد تا زمانی که مسوولیت پذیری جمعی در مقابله با این ویروس اتفاق نیافتد، نتیجه تلاش های شبانه روزی نظام سلامت و سازما های عضو ستاد مقابله با کرونا کارآیی کامل را نخواهد داشت. 

در تبیین دامنه تلاش های دولتی و مردمی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که نهادهایی همچون سپاه، ارتش و بسیج مناطق روستایی و روستاهای دورافتاده را نیز منظور نظر دارند و به همت آنان برای روستاییان نیز ماسک و مواد ضدعفونی و نیز بسته های معیشتی تهیه و توزیع می شود.

در این میان از حق نباید گذشت که نظام سلامت آذربایجان شرقی به عنوان پیشرو و طلایه دار مقابله با کرونا ،در خط مقدم مبارزه است و ۱۲ هزار کادر درمانی، بهداشتی و اورژانس آن به صورت شبانه روزی در قالب پنجهزار تخت بیمارستانی در مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی برای تضمین سلامت هموطنان شان در مواجهه  با این ویروس مرگبار از جان مایه می گذارند؛ 

در اثبات این این ادعا می توان به انبوه تصاویر منتشر شده در فضای مجازی اشاره کرد که در آنها پرستاران  و  پزشکان مراکز بیمارستانی اختصاص یافته به کرونا در حین کار به خواب رفته اند.

با همه این اوصاف تا زمانی که یکایک جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی، مقابله با کرونا را جدی نگیرند و به رعایت اصول بهداشتی و هشدارهای وزارت بهداشت توجه ۱۰۰ درصد نکنند و به طور عملی به پویش «در خانه بمانیم» نپیوندند، ریختن همه امکانات درمانی و بهداشتی جهان در گسترده استان نیز برای متوقف کردن شیوع ویروس کفایت نخواهد کرد.

درباره توزیع جغرافیایی ابتلا به کرونا در تبریز و دیگر شهرستان های آذربایجان شرقی هم باید گفت که آنچنانچه گفته می شود، ویروس کرونا خیلی هم دموکرات نیست و آمار منتشر شده نشان می دهد که شیوع آن در مناطق پایین شهر بیشتر است.

اظهار تاسف معاون وزیر بهداشت از سیر صعودی ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی

معاون وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی با اظهار تاسف از منحنی صعودی آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقیگفت: متاسفانه روند ابتلا به کرونا در استان صعودی بوده و از مردم خواهش می‌کنیم تماس‌ها به ویژه تماس‌های غیر ضروری‌شان را به حداقل برسانند.

ایرج حریرچی با گلایه از عدم همکاری مردم آذربایجان‌ در راستای عمل به توصیه‌های کارشناسان مبنی بر در خانه ماندن به منظور پیشگیری از ویروس کرونا، افزود: متاسفانه مردم عزیز، فهیم و دانشمند آذربایجان، آن گونه که انتظار می‌رفت همکاری و رعایت نکردند.

وی با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان‌های ما برای شرایط طبیعی طراحی شده است، افزود: امیدواریم با تغییری که مردم در رفتارشان می‌دهند، احتیاجی به تخت‌های بیمارستانی بیشتر نباشد.

وی با تاکید بر اینکه امن‌ترین جا خانه خود مردم است، اضافه کرد: امسال عید داریم، اما دید و بازدید نداریم، توصیه می‌کنیم مردم از هرگونه سفر خودداری کنند تا از این بحران که خسارت جدی به ما زده است، عبور کنیم.

نظام سلامت در برابر رشد صعودی ابتلا به کرونا تاب آوری ندارد 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اینکه تاکنون نتیجه آزمایش ۶۸۴ نفر مشکوک به کرونا در آذربایجان‌شرقی مثبت قطعی بوده است، گفت: در زمان حاضر ۵۸۲ نفر در ۲۴ بیمارستان دانشگاهی و غیردانشگاهی استان بستری هستند.

محمدحسین صومی در تازه ترین گفت‌وگوی خبری افزود: می‌خواهم حرف‌هایم را با تسلیت شروع کنم، زیرا ما عزیزان زیادی را به خاطر ویروس کرونا از دست دادیم و با اینکه هنوز از تیمی که از کرونایی‌ها مراقبت می‌کنند، فوتی نداریم، اما ۲  نفر از مسوولان عزیز در پای کار و در اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه به نسبت جمعیت، شهرستان های سراب، شبستر،  میانه، اهر، اسکو، تبریز و ورزقان و آذرشهر بیشترین تعداد مبتلایان و تکثیر کرونا را در سطح آذربایجان شرقی دارد، گفت: البته تمام شهرستان‌های استان و  روستاها گرفتار این ویروس هستند. 

ریس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: امروز از بین  ۱۳۱ نفر مراجعه‌کننده نتیجه تست کرونای ۵۵ نفر مثبت اعلام شده است. 

صومی ادامه داد: بارها در ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد قرنطینه را دادیم، اما پذیرفته نشد؛ نظام سلامت ما تاب‌آوری ندارد و با این روند رو به رشد این تاب‌آوری از بین خواهد رفت.

وی با اشاره بر اینکه ۲۳ نفر از کادر درمانی آذربایجان شرقی مبتلا به کرونا هستند، گفت: تا به امروز ۳۷۵  نفر مداوا شده‌اند  که ۱۰ نفر جز همکاران ما هستند؛ به عبارتی ۵۵ درصد از مبتلایان بهبود یافته‌اند و ۴۵ درصد بستری شدگان هنوز در حال دریافت درمان هستند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: