کد خبر: ۲۵۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 14
روایت یکی از مدافعان سلامت:
شیرین‌ تنها چیزی که این خانواده‌ها احتیاج دارند، شنیدن حرف‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای است که بتوانند به زندگی عادی خود باز گردندترین خاطره‌ام، تهدید یک کودک بود
شفاآنلاین>سلامت>یکی از پیشگامان مبارزه با کرونا در جهرم،خاطره شیرین خود را چنین بیان کرد: کودکی ۶ ساله پس از اتمام نمونه‌گیری تست کرونایش با تهدید به من گفت :حیف که چهره ات در این لباس مشخص نیست.

به گزارش شفاآنلاین،بیان کننده این خاطره،  ابوذر امیری ۳۱ ساله اهل یکی از روستاهای بخش سیمکان شهرستان جهرم و کارشناس بهداشت عمومی مبارزه با بیماری‌هاست.

او از مسن‌ترین بیماری که برای نمونه‌گیری بیماران مشکوک به کرونا به درمانگاه شماره ۴ جهرم آمده بود به نیکی یاد کرد زیرا به گفته امیری این آقای ۹۲ ساله بسیار صبور بود و تا آنجا که توانست در انجام نمونه‌گیری همکاری کرد.

امیری همچنین گفت:پدری به همراه نوزاد ۴۰ روزه‌اش به درمانگاه برای نمونه‌گیری از فرزندش مراجعه کرد. گرفتن نمونه از نوزاد کار بسیار سختی است.در واقع دردآور است، زیرا نوزاد گریه می‌کند و والدین طاقت دیدن گریه فرزندشان را ندارند. 

این پدر را تسلی دادم و با آرامش توانستم از این نوزاد پسر بازیگوش که با ما همکاری نمی‌کرد و با گریه‌هایش ما را هم ناراحت کرده بود، نمونه‌گیری کنم.

این کارشناس بهداشت می گوید: نمونه‌گیری کار آسانی نیست، بیمار باید آن را تحمل کند؛ابزاری به نام سواپ که مانند گوش‌پاک‌کن است و سر پنبه‌ای دارد به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر وارد بینی و حلق فرد می‌شود.

وی ادامه داد: واردکردن سواپ به دهان و حلق فرد  نیاز به دقت بالایی دارد و باید کاملاً مقابل صورت بیمار ایستاد و نمونه را طوری گرفت که سواپ به زبان و لوزه‌های کوچک بیمار برخورد نکند. برخورد سواپ به زبان و لوزه کیفیت کار را پایین می‌آورد و ممکن است در جواب نمونه خطا ایجاد شود.

به گفته این کارشناس بهداشت عمومی مبارزه با بیماری‌ها، هنگام نمونه‌گیری باید به تمام جوانب و رعایت اصول بهداشتی توجه کرد. زیرا در زمان نمونه‌گیری بیمار سرفه و عطسه می‌کند که این برای کسی که نمونه‌گیری را انجام می‌دهد بسیار خطرساز است.

وی بیان کرد: نمونه‌ها در لوله محفظه‌دار استریل شده و در جای خنک نگهداری می‌شود.

درمانگاه شماره ۴ جهرم یکی از مراکز متعدد درمانی است که از روزهای اول شیوع بیماری در کشور، به یکی از خطوط مقدم مقابله با کرونا ویروس تبدیل شده است و کادر درمانی این مرکز، جانانه و با ازجان‌گذشتگی کامل، برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا تلاش می‌کنند.

ابوذر امیری هشت سال است که در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم خدمت می‌کند.

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علو پزشکی جهرم اینک با توجه به شیوع کرونا کاری را انجام می‌دهد که به گفته او هرکس راضی به انجام آن نیست و هرکس هم توانایی انجامش را هم ندارد.

امیری گفت:  کاری حساس و پر تنش است، از آغاز شیوع کرونا ، از ۶ اسفند ماه ۹۸ تاکنون در درمانگاه شماره ۴ جهرم مشغول نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به کرونا ویروس هستم؛روزانه به طور متوسط نزدیک به ۶۰ مورد نمونه‌گیری انجام می‌دهم. 

امیری از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۰ شب مشغول به فعالیت است و زمان استراحت او  تنها یک ساعت است. کل تعطیلات عید را در اینجا سپری کرده و فرصت دیدار کمی با خانواده‌اش دارد.

وی بیان کرد: هرگز از انجام این کار ترس و واهمه ای ندارم چون تمام اصول بهداشتی را رعایت می‌کنم. هدف من رضای خدا و خدمت‌رسانی به مردم عزیز است.

امیری گفت: تنها چیزی که برایم دشوار و عذاب‌آور است پوشیدن لباس حفاظتی است. این تصور را کنید که ۱۴ ساعت در لباسی قرار بگیرید که هیچ فضایی برای داخل و خارج شدن هوا وجود ندارد. تمام بدن خیس عرق می شود. سر، دست ها و پاها کاملا پوشیده است. علاوه بر زدن ماسک، شیلد محافظ صورت نیز استفاده می‌کنم.

امیری با توجه به نگرانی خانواده‌هایی که برای انجام نمونه‌گیری مراجعه می‌کنند گفت: گاهی ناراحت‌ کننده است و شاهد گریه‌های افراد مشکوک به بیماری هستم. مادرانی را که نگران فرزندانشان هستند،تسلی می‌دهم و یادآوری می‌کنم که با انجام نمونه‌گیری اطمینان بیشتری ازسلامتی خود و عزیزانشان به دست می‌آورند.

این کارشناس بهداشت جهرم گفت: تنها چیزی که این خانواده‌ها احتیاج دارند، شنیدن حرف‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای است که بتوانند به زندگی عادی خود باز گردند. بارها شده خانواده‌هایی که از من به خاطر حرف‌های آرامش‌بخشم  تشکر کرده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینم بیماری آرام‌ شده و اضطراب را از خود دور کرده است روحیه و انرژی مثبت می‌گیرم.

به گفته وی نمونه بیمارانی که مثبت می‌شود به همان بار اول ختم نمی‌شود. بعد از بستری بیمار در بیمارستان و دریافت درمان‌های اولیه، بیمار بهبودیافته را به قرنطینه خانگی انتقال می‌دهند و بعد از پایان ۱۴ روز، بیمار با نظارت کارشناسان مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه برای گرفتن نمونه دیگر به اینجا مراجعه می‌کند. نمونه‌گیری برای این بیماران تا زمانی انجام می‌شود که جواب آن منفی اعلام شود.

امیری افزود: تمام انجام این مراحل برای کسب اطمینان از به صفر رسیدن انتقال بیماری از فرد مبتلا به فرد سالم است.

وی  بیان کرد:از مردمی که برای کنترل این بیماری مسائل بهداشتی را رعایت می کنند  و رئیس، مسئولان، کادر پزشکی و کارشناسان مبارزه با بیماری‌های دانشگاه که با تمام قوا برای مبارزه با این بیماری تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: