کد خبر: ۲۱۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که امروز دامان کلانشهرها را گرفته و شرایط سختی را برای بسیاری از ساکنان آن ایجاد کرده است.

شفاآنلاین>سلامت>فدراسیون ورزش های همگانی نقش مهمی در ترویج ورزش در جامعه و جلوگیری از بیماری ها بر عهده دارد و همچنین می تواند با اطلاع رسانی به موقع به ورزشکاران در هنگام آلودگی هوا آنان را از این آسیب ها در امان نگاه دارد.

به گزارش شفاآنلاین،آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که امروز دامان کلانشهرها را گرفته و شرایط سختی را برای بسیاری از ساکنان آن ایجاد کرده است.

در جامعه ای که مشکل کم تحرکی، اضافه وزن و بیماری های ناشی از آن وجود دارد، آلودگی هوا نیز این شرایط را تشدید می کند.

یکی از نهادهایی که می تواند در این زمینه در کنار سازمانهای ذیربط با برنامه های جامع و هدفمند خود در بهبود سلامت افراد جامعه و علاقه مندان به ورزش موثر واقع شود، فدراسیون ورزش های همگانی است.

کارشناسان معتقدند، ورزش در هوای آلوده سبب تشدید اثرات منفی آلودگی بر انسان می شود و زمینه ورود حجم بالایی از ذرات معلق و گازهای آلوده را به داخل بدن فراهم می کند چرا که هنگام ورزش کردن میزان رسوب ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در ریه انسان چند برابر بیشتر از حالت معمول است.

با این شرایط است که دیگر ورزش نمی تواند یک راهکار برای سلامت تلقی شود زیرا حضور در فضای باز به ویژه برای ورزشکاران و گروه های سنی حساس می تواند سبب شکل گیری آسیب های جدی در حوزه سلامت باشد؛ بنابراین فدراسیون ورزش های همگانی علاوه بر وظیفه فرهنگ سازی و همگانی کردن ورزش در جامعه می تواند برای جلوگیری از این امر، با اطلاع رسانی به موقع به ورزشکاران به هنگام بالا بودن میزان آلاینده ها، آنها را از بیماری ها دور سازد.

«حسین طاووسی»، دبیر کمیته پزشکی و رئیس دفتر مشترک انجمن های فدراسیون ورزش های همگانی به خبرنگار ایرنا، گفت: به دلیل زیان هایی که متوجه علاقه مندان به ورزش است، هرگز توصیه به ورزش در هوای آلوده نمی کنیم. به عنوان نمونه برنامه پیاده روی را در زمان بالا بودن استاندارد آلودگی هوا، تعطیل می کنیم.

وی ادامه داد: به یقین هرگونه فعالیت ورزشی با بار تلفاتی نباید انجام شود و ورزشکاران می توانند در منازل یا باشگاه ها به این امر مبادرت ورزند.

طاووسی آگاهی بخشی در خصوص آلودگی هوا را جزو وظایف این فدراسیون نمی داند و می گوید: با عبور استاندارد هوا از خط قرمز، ما وظیفه ای برای صدور اطلاعیه نداریم و وزارت بهداشت مسئولیت این امر را بر عهده دارد و فدراسیون ورزش های همگانی در این راستا تنها به ورزشکاران توصیه می کند که در این هوا ورزش نکنند.

البته «اسماعیل کهرم»، کارشناس محیط زیست نظر دیگری در این خصوص دارد و می گوید: باید فدراسیون ورزش های همگانی یک تیم پزشکی داشته باشد تا آلایندگی هوا را به ورزشکاران اعلام و توصیه های لازم را برای ورزش نکردن در این روز عنوان کند.

کارشناس محیط زیست یادآور شد: ورزشکاران در حین پیاده روی یا دوچرخه سواری، نیاز به تنفس بیشتری دارند بنابراین هوای بسیاری را می بلعند و به دلیل بالا بودن آلاینده ها، بیمار خواهند شد.

از توصیه های دیگر کهرم به ورزشکارن، ورزش نکردن در هوای آلوده است زیرا ابتدا با آسیب رساندن به ریه؛ آسم و تنگی نفس نیز به این امر افزوده می شود. دلیل نفس های عمیق و تند ورزشکاران در این روزها، آلودگی هواست.

بالاترین میزان آلایندگی هوا 152 است و در شرایط هشدار این کارشناس محیط زیست خاطرنشان می کند: ورزشکاران باید با استفاده از ماسک های ویژه، مصرف میوه های ترشی چون انار، هندوانه، آب زرشک، پرتغال و نارنگی، کاهو، کلم و کرفس؛ به سلامت بدن خویش در این شرایط بیافزایند.

بهمن ایزدی یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست، نقش فدراسیون ورزش های همگانی در اطلاع رسانی به موقع به مردم را پررنگ تر می داند و می افزاید: هشدارهای به موقع می تواند مانع از ورزش کردن مردم در پارک ها و فضاهای باز شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نظر کارشناسان بهداشتی؛ در تهران و کلانشهرهایی با هوای آلوده نباید ورزش کرد چون این فعالیتها سبب تشدید جریان دم و بازدم بیشتر شده و در نتیجه هوای مسموم بیشتری را وارد بدن می کند و در واقع خطرات زیادی از نظر سلامت برای ورزشکاران به وجود می آورد.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: