کد خبر: ۲۶۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 09
هوا کرونا ندارند، بلکه این ویروس از طریق فرد ناقل در محیط پخش می‌شود، پس با این تفاسیر فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه مصونیت برابر این بیماری است
شفاآنلاین>سلامت> محمدعلی زندی به تشریح وضعیت تغییر رفتار ویروس کرونا در محیط پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ویروس کرونا ممکن است بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، از طریق هوا پخش شود. در حال حاضر حفظ فاصله فیزیکی دو متری عنصر اصلی در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ اعلام شده اما این سوال مطرح است که آیا کرونا در هوا وجود دارد و ما از طریق هوا مبتلا می‌شویم؟

کرونا در هوا معلق نیست

در این باره محمدعلی زند، نانوبیولوژیست و ویروس‌شناس، گفت: این ویروس از طریق مشتقات دما، آب، هوا و ... پخش می‌شود.

او افزود: این ویروس سبک‌ است. باید دانست که هوا کرونا ندارند، بلکه این ویروس از طریق فرد ناقل در محیط پخش می‌شود، پس با این تفاسیر فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه مصونیت برابر این بیماری است. در این شرایط فاصله اجتماعی هرچقدر بیشتر باشد، بهتر است.

به گفته او برخی از ماسک‌ها برای مصونیت برابر کرونا چندان مناسب نیست.

زند با اشاره به پیام سازمان جهانی بهداشت درباره رعایت فاصله دو متری برای مصونیت در برابر کرونا بیان کرد: در مترو، وسایل حمل و نقل عمومی، فروشگاه‌ها و دیگر اماکن رعایت فاصله‌های مطرح شده که چندان قابل اجرا نیست. رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مصونیت افراد در برابر کرونا مناسب است.

این ویروس‌شناس ادامه داد: هرچقدر فاصله‌گذاری رعایت شود و مردم حتی‌المقدور از خانه خارج نشوند می‌توان در مهار این بیماری اقدامات موثر انجام داد.

تالارهای عروسی منشا تولید کرونا

زندی با بیان اینکه هم اکنون می‌توان منشا تشدید بیماری کرونا را تالارها و برگزاری مراسم دانست، افزود: در مراسم مردم به هیچ عنوان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

نظارتی بر رستوان‌ها و مراکز تولید غذا در روزهای کرونایی نیست

او با بیان اینکه در شرایط کنونی برای افراد این سوال مطرح است که مصرف  غذاهای آماده می‌تواند منشاء ابتلا به کرونا باشد یا خیر؟ اظهار کرد: غذا در حرارت بالا طبخ می‌شود و نمی‌توان ناقل بیماری باشد، اما افراد فعال در آنجا باید مورد آزمایش قرار بگیرند. برای مثال بنده برخی افراد تولید کننده غذا را شناسایی کردم که به کرونا مبتلا هستند و همچنان به تولید غذا برای سازمان‌ها می‌پردازند. از سوی مسئولان امر هیچ نظارتی بر فعالیت این گونه مراکز نیست.


آزمایشات گران کرونا مسئله ساز است

این ویروس‌شناس یکی از مشکلات درمان کرونا را آزمایشات گران آن دانست و افزود: در این شرایط فردی که از درآمد مناسب برخوردار نیست نمی‌تواند آزمایش داده و از وضعیت سلامت خود آگاه شود. درضمن افرادی هم که آزمایش کرونا می‌دهند در صورتی که پاسخ آزمایش‌شان منفی باشد، هیچ تضمنی ندارد که روز آینده به این ویروس مبتلا نشود.

زندی تاکید کرد: به باور بنده رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه مصونیت در برابر این بیماری است.

به گفته او اگر بیماری کرونا فروکش کند با هر تغییر عملکرد افزایش پیدا می‌کند. مسئولان امر باید به دنبال راهکار باشند.

ماسک مناسب را خودتان تهیه کنید

این نانوبیولوژیست درباره ماسک‌های مناسب برای مصونیت در برابر کرونا گفت: زدن برخی از ماسک‌ها جنبه روانی داشته و هیچ تاثیری در سلامتی افراد ندارد.

زندی افزود: بهترین ماسکی که مردم باید خودشان تولید کنند این است که یک پارچه دولایه را باز کرده و بین آن پنبه یا دستمال کاغذی بگذارند. همین ماسک ارزان و قابل شست‌وشو است.برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: