کد خبر: ۲۶۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 13
با برخی دستورالعمل ها می توانیم به جنگ ریه های ضعیف و بیمار رفته و آنها را قوی تر از همیشه کنیم
شفاآنلاین>سلامت>در روزهای کرونایی که اهمیت سلامت و به ویژه تقویت ریه ها اهمیتی دوچندان دارد، راهکارهایی ساده می تواند سلامت دستگاه تنفسی شما را تامین و آن را تقویت نماید.

به گزارش شفاآنلاین: با برخی دستورالعمل ها می توانیم به جنگ ریه های ضعیف و بیمار رفته و آنها را قوی تر از همیشه کنیم.
 
سیگار نکشید

دود دخانیات راه هوایی شما را باریک کرده و تنفس را دشوار می کند. همچنین ریه های شما تحریک شده و سرفه های ناخوشایندی را ایجاد می کند. دود دخانیات، با گذشت زمان و به تدریج بافت های ریه را از بین می برد. سیگار کشیدن عامل شماره یک سرطان ریه و فاکتور اصلی بروز بیماری انسداد مزمن ریوی محسوب می شود.
 
آزمایش گاز رادون در خانه

گاز رادون از واپاشی طبیعی اورانیوم موجود در خاک، سنگ و آب ایجاد می شود. گرچه این گاز نه رنگی دارد و نه بویی، اما عامل شماره ۲ سرطان ریه است. این گاز از طریق سوراخ های موجود در کف و دیوار خانه ها و اطراف  لوله کشی ها و سیم‌کشی های برق ساتع و وارد ساختمان می شود. وقتی این ذرات رادیواکتیو تنفس می شود ریه ها آسیب می بیند. یک کیت ازمایشی ساده می تواند خیال شما را از وجود چنین گازی در خانه‌تان راحت کند.
 
گردگیری فرش‌ها

بهتر است در هفته سه بار فرش های خود را گردگیری کنید. این کار می تواند هر آنچه در تار و پود فرش نهفته شده و برای ریه مضر باشد را از خانه خارج کند. حتی مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت فرش می تواند باعث مشکلات ریوی شود. اگر برای شما سخت نیست ، بجای فرش از کفپوش های سطح سخت مانند کاشی یا چوب استفاده کنید که تمیز کردن آن راحت تر است.
 
فعال باشید

شاید از قبل بدانید که ورزش به سلامتی قلب شما کمک می کند اما آگاه نباشید که این کار چقدر برای ریه های شما نیز مفید است. حتی می تواند علائم برخی از بیماری های طولانی مدت ریه را بهبود بخشد. اگر امکان استفاده از باشگاه ورزشی را ندارید پیاده روی، دویدن یا بازی تنیس معمولی می تواند همان کاربرد  را برای شما داشته باشد. حدوداً پنج بار در هفته ، هر بار ۳۰  دقیقه ورزش کنید. اگر مشکل تنفسی دارید حتماً در مورد برنامه ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
 
بررسی لوازم خانگی

هر جا که چیزی می سوزد مانند آشپزخانه، اجاق گاز و بخاری، ماده ای شیمیایی به نام اکسید نیتروژن تولید می شود. این گاز می تواند وارد ریه شده و شما را به خس خس بیاندازد و حتی مبتلا به اسم کند. این گاز در زمان سوختن چوب، روغن، زغال و نفت سفید ایجاد می شود. حتما مطمئن شوید که وسایل گازسوز شما در منطل به درستی نصب شده، در زمان مقرر تعمیر شده و گاز مضری ایجاد نمی کند.
 

حشره‌کش ها

وقتی شما از حشره کش استفاده می کنید مواد آن بر روی تمام سطوح خانه و از بشقاب ها گرفته تا مبلمان و پتوها می نشیند. وقتی این مواد به هوا اسپری می شود علاوه بر مشکلات ریوی، زمینه ساز آلرژی نیز می شود. کودکان اکیدا نباید چنین سمومی را استشمام کنند چرا که در آینده به آلرژی دچار می شوند. برای عدم وجود حشرات در خانه خود و در نتیجه عدم استفاده از حشره کش، نظافت خانه خود را رعایت کنید،‌به ویژه پارچه ها و فرش ها.
 
تمرین تنفس

بر اساس تمرینات تنفسی ای که به بیماران مبتلا به اسم داده می شود، این کار می تواند هوای بی کیفیت را از دستگاه تنفسی خارج و وضعیت ریه را بهبود بخشد. تنفس از دهان می تواند نفس‌کشیدن را کند و برعکس، تنفس شکمی، از طریق بینی ، هم عمیق است و هم برای دستگاه تنفسی راحت تر. برای آموزش بهتر چگونگی یک تنفس صحیح، از متخصصان ریه کمک بگیرید.
 
دست‌هایتان را بشویید

عفونت های تنفسی مانند ویروس سرماخوردگی از طریق دستها وارد ریه شده و می تواند مشکلات جدی ایجاد نماید. اگر دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید از این ویروس ها مصون بوده و در نتیجه ویروس یا میکروبی وارد دستگاه تنفسی شما نمی شود. روزی دوبار مسواک زدن و سالی دوبار چکاپ دندان‌ها توسط دندان‌پزشک نیز می تواند به این کار کمک کند. حتما سالانه واکسن آنفولانزا بزنید و در صورتی که احساس بیماری می کنید از حضور در خارج از خانه اجتناب کنید تا دیگران نیز مبتلا نشوند.
 
کیفیت هوا را بسنجید

اگر محل سکونت شما در نزدیکی کارخانه،‌ پالایشگاه یا هر منطقه پرگردوغباری است،‌ باید بدانید که در معرض شدید آلودگی هوا قرار دارید . این آلودگی های تنفسی دست از سر ریه های شما بر نمی دارد و سطح بالای آن به ویژه برای کودکان ، بزرگسالان بالای ۶۵ سال و افراد بیمار، خطرناک است. در چنین شرایطی تا حد امکان باید در خانه بمانید.
 
بیشتر بخندید

این یک تمرین عالی برای ماهیچه های معده شماست و همچنین،‌ به افزایش میزان هوای ریه های شما کمک می کند. خنده بیشتر مانند ورزش ، آهسته دویدن یا ورزش های تنفسی ، باعث خستگی های ناشی از  کمبود هوای سالم می شود. این کار مسرت بخش می تواند هوای تازه را به قسمت های بیشتری از ریه های شما برساند.بهداشت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: