کد خبر: ۲۶۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۹ - 2020July 10
وزارت نیرو آب شرب را به طور کامل تصفیه می کند بنابراین جای نگرانی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد
شفاآنلاین>سلامت>رییس گروه آب‌های زیرزمینی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مسوولیت این سازمان در زمینه کیفیت آب در کشور است، بر این اساس منابع آبی را به طور مداوم پایش می‌کند و نتایج نشان داد که آب تهران سالم است و جای نگرانی نیست.

به گزارش شفاآنلاین: بیماری‌های عفونی و مسری قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارند،  در مومیایی‌ها نیز بیماری عفونی مانند سل مشاهده شده است، یا بیماری وبا در طول تاریخ هفت بار تمام جهان را درگیر کرد این در حالی بود که قبل از قرن ۱۹ محدود به شبه‌قاره هند بود و در سال ۱۸۲۱ میلادی برای نخستین بار به واسطه تجارت انگلیسی‌ها وارد ایران شد که مصیبت زیادی برای کشور به همراه داشت هر چند که با پیشرفت علم این گونه بیماری های مسری تحت کنترل بشر در آمد اما گاهی از گوشه ای دوباره سر بر می آورد و بشر را درگیر مشکلاتی می کند.

هرساله با شروع فصل گرما یکی از بیماری‌های شایع،  وبا است که بروز می کند، معمولا سر و کله این بیماری در مکان‌هایی که آب بهداشتی وجود نداشته باشد و یا سیستم تصفیه و فاضلاب آن منطقه نامناسب باشد پیدا می شود، بنابراین بهترین راه پیشگیری از وبا، بهبود و تامین آب آشامیدنی سالم، بهسازی محیط، سلامت غذا و آمادگی و هوشیاری جامعه است که یکی از راه های رسیدن به این هدف پایش مداوم منابع آبی از لحاظ انواع آلودگی ها است که در ایران سازمان حفاظت محیط زیست متولی این امر است.

سید مسعود ضیادزفولی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: وزارت نیرو متولی تامین آب شرب در کشور است اما سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه پایش منابع آبی را از لحاظ کیفیت و آلودگی بر عهده دارد که در این راستا منابع آبی را از نظر وجود نیترات، نیتریت و فلزات سنگین پایش می‌کنیم.

وی افزود: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست به طور مداوم منابع آبی را پایش می کند البته این کار توسط ادارات کل استانی و با نظارت سازمان محیط زیست انجام می شود و تاکنون نیز آلودگی که منجر به بروز بیماری وبا شود مشاهده نشده و منابع آبی به ویژه در تهران از این لحاظ سالم است، البته وبا یک نوع باکتری است که با کلر زنی از بین می رود و چون وزارت نیرو آب شرب را به طور کامل تصفیه می کند بنابراین جای نگرانی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد.  

وی اظهار داشت: در مناطقی از تهران ممکن است تا حدودی نیترات و نیتریت بالا رفته باشد اما در حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد و در واقع اگر منبع آب شربی از نظر این مواد بیش از حد مجاز باشد، از مدار خارج می شود.

رییس گروه آب‌های زیرزمینی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شاید منابعی که نزدیک مناطق آب شور هستند ممکن است شور شوند که آنهم آلودگی طبیعی است و در دسته آلودگی های انسانی جای نمی گیرد.

ضیادزفولی ادامه داد: همچنین در مناطقی که کار کشاورزی می کنند به علت استفاده از کود و سم مواد شیمیایی  وارد آبهای زیر زمینی می شود که البته آنهم به نوع مصرف بستگی دارد، مثلا ممکن است در برخی مناطق کشور شاید منابع آبی غیر شرب که نزدیک به منابع آب شور هستند برای صنعت مشکلی نداشته باشد اما برای شرب مناسب نباشد، بر این اساس سازمان محیط زیست طبق دستورالعمل تعیین شده کار پایش را انجام می دهد در واقع هر بخش تعریف خاص خود را دارد. مثلا پارامترهای آبی که برای شرب مناسب است با آبی که برای صنعت کاربرد دارد متفاوت است.

وی اظهار داشت: آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب به وزارت کشور محول شده و در حال حل شدن موضوع است.

ضیاء دزفولی درباره سختی آب گفت: ایجاد رسوب در کتری، سماور و بویلرها (دیگ بخار) بستگی به سختی آب دارد و هر چه سختی آب بیشتر باشد، میزان رسوب در این لوازم بیشتر است، آبی که سختی آن به صورت کامل گرفته شده باشد از نظر بهداشتی برای شرب مناسب نیست، آب تهران از نظر استاندارد سختی در حد قابل قبول است زیرا هم از طریق آب سطحی و هم آب زیرزمینی تامین می شود.  

وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش منابع آبی روند آلودگی آن‌را سرعت می بخشد، اظهار داشت: اگر منابع آبی زیر زمینی کاهش یابد اما آلودگی نداشته باشد مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر از قبل آلوده باشد و یا منبع آلودگی در اطراف آن باشد ممکن است، غلظت آلودگی افزایش یابد. ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: