کد خبر: ۲۴۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۸ - 2019December 23
در سه ماهه اول بارداري اثرات بيشتر آلودگي هوا برروي سلول‌هاي مغز جنين است و اين معضل مي‌تواند سبب زايمان زودرس، وزن کم جنين، اوتيسم، سقط و مشکلات هوشي و يادگيري شود
شفاآنلاین>سلامت>در سه ماهه اول بارداري سرب با نفوذ در بدن، مي‌تواند ضريب هوشي جنين را کاهش دهد. آلودگي هوا در سه ماهه اول بارداري همچنين مي‌تواند سبب سقط جنين شود.

در سه ماهه اول بارداري اثرات بيشتر آلودگي هوا برروي سلول‌هاي مغز جنين است و اين معضل مي‌تواند سبب زايمان زودرس، وزن کم جنين، اوتيسم، سقط و مشکلات هوشي و يادگيري شود.

مواد آلاينده موجود در آلودگي هوا را شامل سرب، مونوکسيدکربن، دي اکسيد گوگرد، آرسنيک، آزبست و ذرات معلق است. تهوع، استفراغ، تنگي نفس، سرفه، سوزش چشم، تشديد آسم و بيماري‌هاي تنفسي، تشديد بيماري قلبي و مشکلات روحي و خستگي از جمله اثرات اين معضل روي مادران باردار است.

آلاينده‌هاي هوا هم عارضه بر مادر باردار و هم روي جنين دارد. سرب موجود در هوا در سلول‌هاي بدن مادر و جنين به خصوص سلول‌هاي مغز رسوب و عوارضي را براي هر دو آنان ايجاد مي‌کند.

يکي ديگر از گروه‌هاي پرخطر کودکان هستند. اين معضل علاوه بر تخريب سلول‌هاي مغزي، روي هوش، حافظه و يادگيري کودکان هم اثر منفي مي‌گذارد و خانواده‌ها مراقب باشند تا کودکان در معرض آلودگي هوا قرار نگيرد و در اين ايام در منازل بمانند.

زنان باردار مانند ساير گروه پرخطر حتي‌الامکان از خانه خارج نشوند و شير زياد بنوشند، اين کار مي‌تواند عوارض سرب موجود در آلاينده‌هاي هوا را کاهش دهد. استفاده حداقل سه ليوان شير در روز براي جذب آلاينده‌ها و دفع آنها مناسب است.

زنان باردار از تردد غيرضروري در اين ايام در فضاهاي باز خودداري کنند و همچنين در روزهاي آلوده مخصوصا در مناطق پرتردد و پرترافيک حضور پيدا نکنند و از پياده‌روي زياد در فضاي باز پرهيز کنند تا آسيبي به خودشان و جنين وارد نشود.

 زنان باردار حتما در اين ايام از ماسک فيلتردار استفاده کنند، تا از آسيب زياد در امان باشند. استفاده از سبزي و ميوه تازه، مايعات فراوان، گياهان آپارتماني تصفيه کننده هوا مثل سانسوريا، استفاده از تصفيه‌کننده هواي خانگي، مي‌تواند در کاهش عوارض آلودگي هوا موثر باشد.آرمان ملی 

زهره داودی‌مقدم 

عضو مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: