کد خبر: ۲۴۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۸ - 2019December 23
مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C، A و E در روزهای آلوده توصیه می‌شود. ویتامین C عمدتا در مرکبات شامل پرتقال، لیموشیرین و نارنگی و همچنین کیوی و توت فرنگی به مقدار قابل توجه ای وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت>هوای آلوده می‌تواند افراد را به بیماری‌های مختلف دچار کند اما با انجام اقداماتی خاص می‌توانیم عوارض آلودگی هوا را کاهش دهیم.

به گزارش شفاآنلاین،  آلودگی هوا نه تنها سلامت جسم را تهدید می کند بلکه در ایجاد افسردگی، پرخاشگری<violence>، خواب آلودگی، بیش فعالی کودکان و دیگر اختلالات روانی نیز موثر است.

هرگونه تغییر فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا ممکن است به عنوان آلودگی نامیده شود. عوامل اصلی آلودگی هوا متفاوت هستند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گاز‌های مضر، گرد و غبار و دود وارد جو شوند. این موضوع باعث می‌شود که زندگی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها به دلیل آلوده شدن هوا با مشکلات متعددی روبرو شود.

در روز‌های آلوده افراد مبتلا به بیماری‌های خطرناک باید کمتر در معرض  هوای آلوده قرار بگیرند. بیماران تنفسی، افرادی که مشکل ریوی، قلبی و عروقی دارند، زنان باردار، کودکانی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند و کسانی که مشکل نقص سیستم ایمنی دارند و سالمندان در هوای آزاد حضور پیدا نکنند.

تمامی افراد از فعالیت‌های ورزشی در خارج از خانه اجتناب کنند؛ زیرا باعث می‌شود هوای بیشتری تنفس کرده و آلودگی بیشتری را وارد بدن خود کنند. البته به افرادی که  طی روز‌های آلوده  بیرون از منزل فعالیت می کنند توصیه می‌شود از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

در این روز‌ها بهتر است از مواد غذایی که در سطح شهر و هوای آزاد تهیه می‌شوند خریداری نشود. برای کاهش خطرات ناشی از آلودگی هوا، مصرف برخی مواد غذایی به ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها ضرورت دارد پس افراد باید در برنامه غذایی خود این نوع مواد را جای دهند.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C، A و E  در روزهای آلوده توصیه می‌شود. ویتامین C عمدتا در مرکبات شامل پرتقال، لیموشیرین و نارنگی و همچنین کیوی و توت فرنگی به مقدار قابل توجه ای وجود دارد.

 سبزیجات سبز رنگ، گیاهانی که رنگ نارنجی و مایل به قرمز دارند مانند: هویج و گوجه فرنگی منبع غنی برای ویتامین A  هستند. ویتامین E نیز در جوانه‌ها به ویژه جوانه گندم، غلات سبوس‌دار و روغن‌هایی که در حرارت محیط، مایع هستند وجود دارد. تمام این مواد منبع غنی آنتی‌اکسیدان هستند که برای کاهش اثرات آلودگی هوا روی بدن انسان توصیه می‌شود و باید به مقدار کافی از آن‌ها استفاده شود.

ماهی‌ها و محصولات دریایی به دلیل داشتن اسید‌های چرب امگا ۳، برای افزایش مقاومت بدن بسیار مفید هستند. مصرف شیر و سایر لبنیات هم در بهبود کارکرد و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها مفیدند و مصرف آن‌ها در روز‌های هوای آلوده بسیار موثر خواهد بود. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: