کد خبر: ۲۱۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۷ - 2019January 04
سلول های پیر از سال ها قبل موضوع تحقیقات ضدپیری بودند. این سلول ها با افزایش سن توانایی تولیدمثل خود را از دست می دهند؛ اما از منظر متابولیک فعال می مانند
شفاآنلاین>سلامت> محققان آمریکایی یک راهکار جدید ضدپیری توسعه دادند که سیستم ایمنی بدن را در حذف سلول های مسن و ناکارآمد یاری می کند. محققان با استفاده از این تکنیک جدید توانستند ویژگی های جوانی موش های سالمند را بازیابی کنند.

به گزارش شفاآنلاین، سلول های پیر از سال ها قبل موضوع تحقیقات ضدپیری بودند. این سلول ها با افزایش سن توانایی تولیدمثل خود را از دست می دهند؛ اما از منظر متابولیک فعال می مانند. بخش زیادی از بیماری های مزمن و مرتبط با پیری با سلول های پیر در بدن ارتباط دارند. هدف محققان از انجام این تحقیقات، درک بهتر نقش سیستم ایمنی بدن در حذف سلول های پیر است.

در این تحقیقات مشخص شد پروتئینی موسوم به پرفورین در فرآیند نظارت سیستم ایمنی و به ویژه حذف سلول های پیر، نقش اساسی دارد. در موش هایی که این پروتئین مسدود شده بود، محققان شاهد تجمع بیشتر سلول های پیر و افزایش میزان بیماری های(Diseases) مرتبط با پیری بودند.

در مرحله بعد، این موش ها با استفاده از یک داروی جدید موسوم به ABT-737 تحت درمان قرار گرفتند. بر اساس آزمایشات پیشین این دارو موجب پاکسازی سلول های پیر در آزمایشگاه و بدن موش ها شده است. اکنون محققان دریافتند این دارو موجب بهبود قابلیت فیزیکی و رفتاری موش های مورد آزمایش شده و جوانی آنها را باز می گرداند.

بر اساس این تحقیقات سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی در پاکسازی سلول های پیر بر عهده دارد و ضعف عملکرد سیستم ایمنی در اثر افزایش سن، تاثیر بسیاری بر بروز عوارض (Complications)ناشی از پیری بر طول عمر و سلامت دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: