کد خبر: ۲۵۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 27
آمریکا به دروغ می‌گوید که دارو و تجهیزات پزشکی جزو تحریم‌ها نیست، زیرا بیشترین تحریم و فشار ما از حوزه اقلام دارویی و تجهیزات است
شفاآنلاین>سلامت>نمکی، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، حدود ۷ تا ۸ ماه دارو و تجهیزات پزشکی در سراسر کشور ذخیره داریم.

به گزارش شفاآنلاین ، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در مراسم یک صد و دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: علی رغم فشار آمریکایی‌ها در به زانو در آوردن مردم صبور ایران، با توکل بر خدا و برکت خون شهدا از این فشار‌ها سربلند بیرون آمده ایم و در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ ماه دارو و تجهیزات پزشکی در سراسر کشور ذخیره داریم. همچنین مواد اولیه کارخانه‌های دارویی تا ۶ ماه در کشور موجود است.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: آمریکا به دروغ می‌گوید که دارو<medicine>و تجهیزات پزشکی جزو تحریم‌ها نیست، زیرا بیشترین تحریم و فشار ما از حوزه اقلام دارویی و تجهیزات است.
 
نمکی تاکید کرد: امسال سال سختی از نظر تامین منابع بوده، اما هنر ما این است که در شرایط سخت بتوانیم کشور را به بهترین نحو مدیریت کنیم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: در زمان اجرای طرح کنترل فشار خون بیش از ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و همکاران بهورز، پرستار و کارد پزشکی زحمت زیاد در این خصوص کشیدند.

او تاکید کرد: امسال سالی سختی برای ما بود، زیرا در برخی نقاط کشور در فصل بهار سیلاب‌های بزرگی داشتیم که با تلاش همه همکاران حتی یک مورد اپیدمی در مناطق تحت تاثیر سیل گزارش نشده است و اقدامات حوزه سلامت ما تبدیل به یک مدل برای تمام دنیا در مواقع بروز بحران شده است.

کرونا بیش از ۲ هزار نفر را در چین درگیر کرده است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار گزارش شده کرونا در چین حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر را درگیر کرده است، افزود: پس از انتشار ویروس کرونا در کشور چین و بررسی وضعیت نظام سلامت این کشور ما به این نتیجه می‌رسیم که سیستم بهداشتی- درمانی چین دچار بحران شده و این درحالی است که در هنگام بروز همه گیری بیماری آنفلوانزا که بیش از ۱۳ هزار نفر به آن مبتلا شده بودند هیچ بی نظمی در نظام سلامت ما مشاهده نشده است و این درحالی بوده که کارانه برخی از همکاران چندین ماه پرداخت به تاخیر افتاده است.

او با اشاره به اینکه تاثیر اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت را در سال‌های آینده خواهیم دید، گفت: پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان یک ریل گذاری در نظام خدمات سلامت محسوب می‌شود. این طرح را در کشور آغاز کردیم که باعث منطقی‌تر شدن هزینه‌ها در نظام ارجاع و اجرای بهتر طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع خواهد شد.

نمکی در ادامه بیان کرد: در ایام اربعین کنترل بیماری‌ها به خوبی انجام شد و ۳.۵ میلیون زائر امام حسین(ع) را مدیریت کردیم بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی پیش آید.

 تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است

در ادامه مراسم سید کامل تقوی نژاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، گفت: در اجلاس سال گذشته ۱۵ مصوبه و ۵۰ راهکار اجرایی تنظیم شده است که همگی در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش انستیتو پاستور اورژانس و سازمان بیمه سلامت است.

او ادامه داد: اجرای بیانیه گام دوم به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس اسناد مهم بالادستی کار تولید ۲ واکسن روتاویروس و پنوموکوک را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، ادامه داد: توسعه شاخص سلامت دهان و دندان، کاهش فرانشیز، کمک و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، تهیه راهنما‌ی بیماری‌های مختلف، تربیت تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی زن، اجرای طرح تحول آموزش پزشکی، اولویت بندی برنامه‌های عمرانی، تعیین اولویت‌های پژوهشی و کنترل اچ‌ای وی از جمله اقدامات مهم وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

تقوی نژاد تاکید کرد: در زمنیه آموزش نحوه تربیت دانشجو تحصیلات تکمیلی، جذب دانشجوی خارجی و نحوه به کارگیری دانشجویان در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، ارتقا فرآیند‌های حوزه سلامت و اعمال سقف عملکرد برای بیمه از دیگر اهداف و اقدامات وزارت بهداشت است.

او گفت: تامین ارز دارو‌های پزشکی، سیاست نحوه تامین تولیدات دارویی، بررسی استاندارد‌های اقلام پزشکی، تامین دارو‌های خاص و تامین منابع هزینه تمام شده بستری از جمله اهداف مهمی است که در اجلاس سال گذشته بررسی شده و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر هفته حدود ۵۰ پروژه را در مناطق کمتر توسعه یافته راه‌اندازی می‌کنیم و این کار با هدف ایجاد عدالت در حوزه سلامت است.

او تأکید کرد: باید به مردم آموزش دهیم تا کمتر دچار سانحه شوند. معتقدم که هزینه‌های جاری و عمرانی با یکدیگر فرق می‌کنند به طوری که ساخت NICU و ICU باید جزو هزینه‌های عمرانی قرار گیرد. انجام طرح بسیج کنترل فشار خون از مراجعه مردم به ICU جلوگیری می‌کند و این کار به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت محسوب می‌شود، زیرا از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

ضرورت افزایش بودجه دستگاه‌های تاثیرگذار بر سلامت

نمکی با اشاره به اینکه ما تعریف جدیدی از مدل‌های بودجه‌ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ایم ادامه داد: سهم ما از GPD از ۶.۲ به ۹ رسیده است و ما باید مدل‌های آموزشی را تدوین کرده و اجرای آن را به وزارتخانه‌های ذی‌ربط بسپاریم. همچنین باید بودجه دستگاه‌های تأثیرگذار بر مؤلفه‌های اجتماعی سلامت را افزایش دهیم و مدیریت منابع را در کشور بیشتر کنیم.

او با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی گام مهمی در وزارت بهداشت محسوب می‌شود، ادامه داد: برخی از اقدامات که به دلیل چشم و هم چشمی انجام می‌شود باعث دورریخت منابع دولتی شده است که این مسئله باید بازنگری شود.

افزایش ۶ هزار تخت بیمارستانی تا سال آینده 

وزیر بهداشت گفت: سهم دارو از GPD در کشور ما ۱۲ درصد بیان شده که این رقم در کشور‌های پیشرفته حدود ۶ درصد است.

نمکی تأکید کرد: ۳ درصد از دارو‌های وارداتی، ۳۰ درصد از بازار دارویی کشور را در بر گرفته است و امسال علی‌رغم ضیق منابع ۸ هزار و ۱۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد و در سال آینده ۶ هزار تخت بیمارستانی به بیمارستان‌های سراسر کشور افزوده می‌شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: