کد خبر: ۲۴۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 26
در زمینه این ۱۷ دارو نیز قرار است تولید بیشتری در داخل انجام تا زمینه صادرات به کشور روسیه فراهم شود. البته روند کار به این شکل است که ابتدا باید دارو در کشور هدف ثبت شده تا بعد اجازه ورود دارو داده شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: قرار است ۱۷ قلم داروی تولید داخل که شامل داروهای با فناوری بالا هستند در روسیه ثبت و به این کشور صادر شوند.

به گزارش شفاآنلاین،محسن اسدی لاری روز سه شنبه درباره همکاری‌های مشترک با روسیه در حوزه سلامت افزود: از سال گذشته با معاون وزارت بهداشت روسیه هماهنگی‌هایی جهت مراوده در زمینه دارو انجام شده است. همایشی که هفته گذشته در مسکو برگزار شد نیز در راستای همکاری‌های بین المللی ایران و روسیه بود که شرکت‌های ایرانی در این همایش با مقررات ثبت دارو و تجهیزت پزشکی در روسیه آشنایی پیدا کردند.

وی ادامه داد: در زمینه این ۱۷ دارو نیز قرار است تولید بیشتری در داخل انجام تا زمینه صادرات به کشور روسیه فراهم شود. البته روند کار به این شکل است که ابتدا باید دارو در کشور هدف ثبت شده تا بعد اجازه ورود دارو داده شود.

اسدی لاری بیان کرد: نزدیک به پنج  سال است که مراودات مستمری بین ایران و روسیه در مورد همکاری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد. روسیه بازار بسیار وسیع ۲۰ میلیارد دلاری در حوزه دارو داشته و با توجه به عزم دولت و وزارت بهداشت ایران در مورد مراودات با کشورهای همسایه و همچنین با توجه به برنامه‌هایی که از سال گذشته در منطقه اوراسیا آغاز شده، همکاری‌ها با کشور روسیه گسترش یافته است.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: اگر شرکت‌ها برای انتقال فناوری به تفاهم برسند، خط تولید نیز می‌تواند به کشور هدف انتقال پیدا کند و به طور مثال سه سال قبل خط تولید مواد اولیه دارویی یک شرکت ایرانی در سن پترزبورگ آغاز به کار کرده است.

وی درباره اهمیت ورود ایران به بازار اوراسیا اظهار داشت: ورود به بازار اوراسیا برای کشور در حوزه سلامت بسیار سودمند است. بخشی از موضوع بحث ارزآوری برای کشور است و موضوع دیگر، تثبیت کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی ایران در منطقه است. همچنین می‌توان نیازهای کشور به مواد اولیه را نیز از طریق حضور در این بازارها تامین کرد.

اسدی لاری بیان کرد: در زمینه گردشگری سلامت نیز می‌توان روی منطقه اوراسیا حساب کرد و معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در این زمینه برنامه‌های زیادی دارد. از طرفی همکاری‌هایی در حوزه سلامت با کشورهای عراق، لبنان و تونس نیز داریم که در حال پیگیری هستیم.

ورونیکا اسکوورتسووا، وزیر بهداشت روسیه نیز سال گذشته در حاشیه برگزاری اجلاس چهلمین سالگرد بیانیه آلماتی در قزاقستان درباره استفاده از تجربه ایران در حوزه تولید دارو گفته بود: باید از تجارب موفق ایران در صنعت داروسازی و تولید واکسن استفاده بیشتری کنیم.

در مهر ۹۵ ایران و روسیه ۱۵ سند، پروتکل و توافق همکاری امضا کرده‌اند. این اسناد شامل دو پروتکل روابط دارویی و تجهیزات پزشکی و یک برنامه اقدام عملیاتی همکاری بهداشتی بین دولتی و همچنین ۱۲ سند در بخش خصوصی دو کشور به حساب می‌آید. همچنین حدود سه سال قبل، ایران در چهارچوب توافق‌های انجام شده با انتقال فناوری خط تولید داروی نوساخت ایرانی (فینگولیمود) برای درمان بیماری ام اس در شهر سن پترزبورگ روسیه را به بهره برداری رسانده است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: