کد خبر: ۲۴۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 10
بسیاری از داروها ممکن است با سیستم بدن سازگاری نداشته باشد و با آسیب هایی بر روی اندام هایی مانند کبد، کلیه و قلب همراه باشند
شفاآنلاین>سلامت>رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به آسیب‌های مسمومیت دارویی به دنبال خوددرمانی، گفت: ممکن است بسیاری از داروها با سیستم بدن سازگاری نداشته و منجر به بروز آسیب شوند.

به گزارش شفاآنلاین،مسمومیت‌های دارویی یکی از متداول ترین نوع مسمومیت ها است. مصرف بیش از حد داروها می توانند تصادفی و یا عمدی باشند، استفاده بیش از اندازه تصادفی داروها زمانی که افراد بیش از میزانی که باید استفاده کنند پیش می آید. زمانی که افراد برای ایجاد احساس بهتر تلاش می کنند از دارویی بیش از حد استفاده کنند نیز مسمومیت های دارویی رخ می دهد.

باید گفت مصرف بیش از اندازه داروها منجر به خودکشی<Suicide> فرد می شود که می تواند عواقب جدی و پایداری داشته باشد. به طور مثال داروی استامینوفن که این روزها جزء جدایی ناپذیر مصرف دارو در میان همه است، اگر در طولانی مدت مقدار این ماده در بدن بیشتر شود سبب بروز مسمومیت های دارویی می گردد.

انواع مسمومیت های دارویی

به طور کلی دو نوع مسمومیت دارویی عمدی و سهوی وجود دارد؛ مسمومیت های سهوی عبارت اند از مسمومیت هایی که فرد پس از مراجعه به پزشک مقدار مصرفی دارویی را که در هفته دو یا سه بار باید مصرف شود به اشتباه روزی سه بار مصرف کند؛ کودکان ، کهنسالان و در برخی موارد بزرگسالان در معرض خطر این نوع مسمومیت ها قرار دارند؛ اما در مسمومیت های عمدی فرد آگاهانه و عمدی مقدار مصرفی دارو را بالا می برد و این کار را با داروهای عموما آرامبخش و اعصاب انجام می دهد.

مسمومیت های دارویی و آسیب های خوددرمانی

ایرج خسرو نیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در خصوص مسمومیت های دارویی و آسیب های ناشی از خود درمانی ها، گفت: مصرف دارو جهت درمان بیماری ها مثل یک شمشیر دولبه عمل می کند؛ بدین صورت که اگر به موقع و درست مصرف شوند می توانند مفید واقع شوند و اگر نابجا مصرف شوند با عوارضی همراه خواهند بود.

وی با اشاره به آسیب های برخی از داروها بر روی بدن بیان کرد: بسیاری از داروها ممکن است با سیستم بدن سازگاری نداشته باشد و با آسیب هایی بر روی اندام هایی مانند کبد، کلیه و قلب همراه باشند.

مصرف بیش از اندازه دارو و مقاومت بدن

خسرونیا اظهار کرد: افرادی که اقدام به خوددرمانی می کنند ممکن است بر اثر اشتباهات سهوی از داروهای تاریخ مصرف گذشته استفاده کنند که این خود باعث بروز  آسیب های جدی می شود.

خسرونیا با اشاره به اینکه خوددرمانی و مصرف بیش از اندازه برخی از داروها سبب مقاومت در بدن افراد می شود گفت: افراد همواره باید به این نکته توجه داشته باشند که در ابتدای بروز هر گونه بیماری به پزشک مراجعه کنند و از هر گونه خوددرمانی که با خطر مواجهه است بپرهیزند.

تداخلات دارویی و بروز مسمومیت

وی در خصوص تداخلات داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی نیز چنین اظهار کرد: برخی از داروهای گیاهی ممکن است تداخلاتی را با داروهای شیمیایی ایجاد کنند. به طور مثال داروهایی که برای چربی خون تجویز می شوند ممکن است با تداخل و عوارضی همچون پادرد واستخوان درد و یا عارضه های مغزی و قلبی شامل کم خونی همراه باشند.

مصرف دارو فقط با تجویز پزشک

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به مسمومیت در کودکان، بیان کرد: تجویز دارو برای کودکان با توجه به سن آنها صورت می پذیرد و برای هر گروه سنی مقدار دوز مصرفی دارو متفاوت است که اگر بیش از مقدار مشخص باشد عوارضی همچون اسهال، بدن درد، غش و ضعف، بی حالی را به همراه داشته باشد و داروهایی که برای افراد بزرگسال مناسب است برای کودکان به هیچ وجه تجویز نمی شود.

خسرونیا در پایان، گفت: عوارض داروهایی که به طور خودسرانه و بدون دستور پزشک مصرف می شوند بی شمار است گاه ممکن است داروها با حساسیت های پوستی نیز همراه باشند به همین دلیل افراد باید در برخورد با هر گونه بیماری در کودکان و بزرگسالان برای مصرف دارو فقط به تجویز و دستور پزشک عمل کنند.مهر 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: