کد خبر: ۲۱۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۷ - 2019January 04
مهم‌ترین خاصیت این شربت کاهش و کنترل قندخون بوده، لذا برای بیماران دیابتی فوق العاده مفید است
شفاآنلاین>سلامت> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در کنترل قندخون و درمان سرماخوردگی، آسم و تنگی نفس موثر دانست.

به گزارش شفاآنلاین، شربت بابا آدم ( باباآدم+گزنه+کلپوره+شنبلیله+عسل ) حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، فیبر، فولاد، منیزیم، منگنز، اسیدفولیک، آهن، روی (زینک)، سلنیوم، رزین، قندساکاروز، گلوکز، فراکتوز و غیره است.

برای بررسی خواص شربت بابا آدم و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی مطالبی را عنوان نمودند.

مهم‌ترین خواص شربت بابا آدم

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره مهم‌ترین خواص شربت بابا آدم گفت: مهم‌ترین خاصیت این شربت کاهش و کنترل قندخون بوده، لذا برای بیماران دیابتی فوق العاده مفید است.

وی افزود: کاهش چربی و فشارخون(blood pressure)، تقویت سیستم قلبی و عروقی و پیشگیری از لخته شدن خون در عروق از دیگر خواص مهم شربت بابا آدم است که می‌توان به آن اشاره کرد.

عظمایی بیان کرد: این شربت تاثیر مهم و مفیدی بر کبد و کلیه دارد؛ زیرا کبد و کلیه را پاکسازی و سم زدایی کرده و موجب رفع ورم کلیه می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: شربت بابا آدم خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با تقویت سیستم ایمنی بدن، از آن در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها محافظت می‌کند.

وی گفت: مصرف این شربت تاثیر فوق العاده‌ای در رفع سرماخوردگی، تنگی نفس و آسم دارد و این یکی دیگر از خواص بی نظیر است.

عظمایی افزود: درد‌های مفصلی (آرتریت) و رماتیسمی (آرتریت روماتوئید) یکی از مشکلات بسیاری از افراد مخصوصا سالمندان است؛ مصرف این شربت موجب درمان این درد‌ها می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت بابا آدم یک ضدانگل قوی است؛ همچنین موجب تصفیه خون، رفع غلظت خون، تقویت عمومی بدن و افزایش انرژی می‌شود.

وی بیان کرد: از دیگر خواص شربت بابا آدم می‌توان به تقویت حافظه و رفع ورم لوزه اشاره کرد.

عظمایی افزود: این شربت جزو شربت‌های لاغری است، زیرا باعث کاهش وزن(Weight Loss)، لاغری و تناسب اندام می‌شود، لذا برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند انتخاب مناسبی است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت بابا آدم موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو می‌شود و این یکی دیگر از خواص فوق العاده این شربت است.
منع مصرف شربت بابا آدم

عظمایی اظهار کرد: مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است؛ همچنین افرادی که از دارو‌های قند و فشار خون استفاده می‌کنند از مصرف همزمان این شربت با دارو‌های شیمیایی خودداری کنند، زیرا اثر دارو‌ها را افزایش می‌دهد؛ این افراد باید یک فاصله زمانی ۲ تا ۳ ساعته بین مصرف شربت باباآدم و دارو‌های شیمیایی قرار دهند.

وی بیان کرد: این شربت را می‌توان ۴ لیوان در روز و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد.

مواد لازم شربت بابا آدم

گیاه بابا آدم ۷۰ گرم

عرق کلپوره (مریم نخودی) نیم لیتر

عرق گزنه نیم لیتر

عرق شنبلیله یک لیتر

عسل نیم کیلو


طرز تهیه شربت بابا آدم

برای تهیه این شربت ابتدا عرقیجات شامل کلپوره، شنبلیله و گزنه را مخلوط می‌کنیم.

گیاه بابا آدم را نیم کوب کرده و داخل عرقیجات می‌ریزیم.

اجازه می‌دهیم به مدت ۸ ساعت بماند.

سپس به مدت ۱۰ دقیقه و در حرارت ملایم می‌جوشانیم.

هنگامی که حرارت متعادل و در حدود ۵۰ درجه سانتی گراد شد، آن را صاف کرده و عسل را اضافه می‌کنیم.

شربت را هم می‌زنیم تا قوام بیاید، سپس در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت بابا آدم

برای تهیه یک لیوان از این شربت باید ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری از آن را داخل لیوان ریخته و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.

شربت آماده میل کردن است.

نکته: برای تهیه و مصرف شربت بابا آدم در فصل گرم سال، باید به جای آب جوشیده از آب خنک استفاده شود.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: