کد خبر: ۲۵۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 17
با پروتکل‌های تغییر یافته می‌توان درمان‌های مشابه و تاثیرگذاری برای بیماران تجویز کرد و یا در برخی موارد از روش‌های خوراکی به جای روش‌های تزریقی استفاده کرد تا مراجعات بیماران به مراکز درمانی کاسته شود
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات علمی گروه رادیوآنکولوژی بیمارستان امام حسین(ع) از طراحی پروتکل‌های هفتگی، دوهفته‌ای، خوراکی و تزریقی برای بیمارانی که با روش‌های شیمی درمانی درمان می‌شوند در بیمارستان امام حسین(ع) خبر داد و گفت: در این برنامه‌های حمایتی موارد مختلفی گنجانده شده است که می‌توان با راهکارهایی از مراجعه حضوری بیماران به بیمارستان کاست.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علی یعقوبی جویباری با بیان اینکه افرادی که شیمی درمانی می‌شوند در گروه‌های پرخطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، با اشاره به شرایط دشوار بیماران مبتلا به سرطان ادامه داد: افرادی که تحت درمان‌های کموتراپی قرار دارند، به مراقبت‌های اولیه‌ی بیشتری نیاز دارند.

وی با بیان اینکه شیمی درمانی در برخی از بیماران به عنوان درمان علاج بخش انجام می‌شود در نتیجه تغییرات ویروسی و بروز پاندمی کرونا نباید خللی در روند درمان این افراد ایجاد کند،  تاکید کرد: این افراد باید با رعایت اصول بهداشتی لازم درمان‌های خود را طبق پروتکل‌های اصلی توصیه شده توسط وزارت بهداشت انجام دهند.

یعقوبی افزود: باید میزان سود و منفعت شیمی درمانی برای تمامی بیمارانی که تحت درمان قرار دارند، مشخص شود تا بتوانیم درمان‌های بعدی را توصیه کنیم.

 به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، بررسی مرحله شیمی درمانی برای ادامه یا قطع روند درمان ضرورت دارد، چرا که باید ارزیابی شود که آیا این درمان‌ها در مواجهه با خطرات ناشی از احتمال ابتلای بیمار به کرونا می ارزد یا خیر.

وی ادامه داد: گروه دوم بیماران، دارای گسترش دور دست بیماری هستند، این بیماران سود کمتری از شیمی درمانی می‌برند بنابراین به نظر می‌رسد به تعویق انداختن مراحل شیمی درمانی می‌تواند برای این افراد مناسب‌تر و مفیدتر باشد.

یعقوبی جویباری با بیان اینکه برای تمامی بیماران نمی‌توان از یک پروتکل یا دستورالعمل فعالیت‌های درمانی پیروی کرد، ادامه داد: با پروتکل‌های تغییر یافته می‌توان درمان‌های مشابه و تاثیرگذاری برای بیماران تجویز کرد و یا در برخی موارد از روش‌های خوراکی به جای روش‌های تزریقی استفاده کرد تا مراجعات بیماران به مراکز درمانی کاسته شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه از اجرای درمان‌های سرپایی شیمی درمانی خبر داد و گفت: این درمان‌ها سابق بر این بین  ۴۸ یا ۴۶ ساعت زمان بر بوده ولی با تدابیری که اتخاذ شده بیمار حداکثر دو تا سه ساعت بیشتر در بیمارستان حضور ندارد.

وی با تاکید بر این که با کاهش مراجعان در اتاق‌های انتظار زنجیره انتقال کووید ۱۹ نیز قطع خواهد شد، اظهار کرد: به افراد بهبود یافته نیز توصیه می‌شود تا جائی که امکان دارد از مراجعه حضوری برای چکاپ‌های دوره ای در دوران پاندمی پرهیز کنند.

یعقوبی جویباری از برقراری ارتباط  از طریق شبکه‌های اجتماعی با بیماران مبتلا و بهبود یافته این مرکز درمانی و  بهداشتی خبر داد و خاطر نشان کرد: بیماران می‌توانند بدون مراجعه حضوری از طریق شبکه‌های اجتماعی از مشاوره پزشکان بهرمند شوند.

وی همچنین درباره غربالگری و انجام  اعمال تشخیصی بیماران نیز گفت: با مشورت پزشک بهتر است خیلی از موارد تشخیصی تا پایان پاندمی به تعویق بیفتد.

وی به افرادی که تحت درمان‌های کموتراپی یا شیمی درمانی هستند نیز توصیه کرد: تا جائیکه ممکن است مراجعات خود به مراکز درمانی را به حداقل برسانند، در مراکز درمانی فاصه حداقل یک متری خود را با بیماران قبلی و بعدی رعایت کرده، با حداقل نفرات همراه در مراکز درمانی حضور پیدا کنند و بهداشت عمومی و فردی را با شدت بیشتری رعایت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه رعایت  فاصله‌های اجتماعی، استریل کردن سطوح  در محیط منازل، جدا کردن وسایل شخصی، شست و شوی مدام دست‌ها خصوصا قبل از هر وعده غذایی، تعویض و شست و شوی لباس‌ها بعد از هربار مراجعه به مراکز درمانی را مورد تاکید قرار داد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار