کد خبر: ۲۶۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 21
در طب سنتی سه طیف مواد غذایی شامل غذا، دارو و سم وجود دارد و مصرف به اندازه هر ماده غذایی مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورد
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص طب سنتی به بیان توصیه‌هایی برای لاغری و کاهش وزن پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین: علیرضا عباسیان در پاسخ به این سوال که خوردن چه دمنوش‌هایی موجب لاغری می‌شود، گفت: برخی از دمنوش‌های لاغری مضر و خشک کننده بدن هستند، البته در طب سنتی سه طیف مواد غذایی شامل غذا، دارو و سم وجود دارد و مصرف به اندازه هر ماده غذایی مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورد در حالی که استفاده فراوان از هرچیزی کم کم تبدیل به دارو و بعد از آن سم می‌شود و عوارضی برای بدن به همراه دارد.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه دمنوش‌هایی نظیر چای سبز و ریزه تا حدی منجر به کاهش وزن می‌شوند، اضافه کرد: استفاده از دمنوش در حد یک تا دو لیوان در روز آن هم دمنوش‌هایی که دارای سیب سلامت و مورد تایید وزارت بهداشت هستند، ایرادی ندارند، اما اگر فردی روزانه ۷ تا ۸ لیوان دمنوش برای لاغری مصرف کند، به جز به وجود آمدن گرفتاری و گریبان گیر شدن یکسری عوارض هیچ سود و نتیجه دیگری نمی بیند و نمی‌تواند به وزن ایده آل خود برسد.

وی افزود: به طور کلی از بین انواع دمنوش‌ها مصرف مخلوط چای سفید و چای سبز، چای بادرنجبویه و چای معممولی به همراه مصلحاتش توصیه می‌شود، برای مثال در افراد گرم مزاج بهتر است شیرچای استفاده شود، یعنی چای دم کرده با شیر جوش آمده باهم مخلوط و یک مقدار عسل هم به آن اضافه شود و مورد استفاده قرار گیرد و در اشخاص سرد طبع هم توصیه می‌شود چای به همراه مقداری دارچین، زعفران، زنجبیل و یا ترکیبی از آن‌ها نوشیده شود.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه مصرف این دمنوش‌ها محدودیتی ندارد و مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورد ادامه داد: استفاده از قهوه همراه با زعفران و زنجبیل و همچنین پرهیز از نوشیدن آن به همراه شیر به دلیل سرد بودنش و برعکس مصرف کاکائو به همراه شیر به دلیل گرمی نیز توصیه می‌شود چرا که از استفاده از آنها موجب رفع خستگی و تمدد اعصاب می‌شود.

این متخصص طب سنتی ضمن تاکید بر اینکه مصرف قهوه و کاکائو باید به اعتدال باشد، بیان کرد: قهوه، کاکائو و چای دارای کافئین هستند و موجب آرامش افراد می‌شوند و استفاده از بیش از حد این نوشیدنی ها منجر به اعتیاد می‌شود.


عباسیان توضیح داد: اگر افراد انواع چای و دمنوش را شیرین نخورند و به صورت تلخ مورد استفاده قرار دهند، همین امر موجب جلوگیری از بروز چاقی در آن‌ها و کمک به کاهش وزن می‌شود.

وی افزود: استفاده از مخلوط چای سفید و سبز به همراه مقداری زیزه و همچنین نوشیدن قهوه به ویژه اگر تلخ باشد و مقداری زعفران و زنجیل به آن اضافه شود، تاثیر بسزایی در لاغری و کاهش و وزن دارد.

این متحصص طب سنتی با اشاره به اینکه درصورتی که افراد دچار اضافه وزن شدید هستند و می‌خواهد به مقدار قابل توجهی وزن کم کنند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند و تحت نظر او چنین اقدامی انجام دهند، اظهار کرد: بهترین شیوه برای کاهش وزن و لاغری پرهیز از پرخوری و کم کردن میزان مواد غذایی است که افراد به صورت روزانه مصرف می‌کنند.

عباسیان با تاکید بر اینکه افراد باید از همه گروه‌های غذایی بهره‌مند شوند، متذکر شد: بدن برای ترمیم خود به همه گروه‌های غذایی نظیر پروتئین‌ها مثل تخم مرغ، ماهی و ...، میوه‌جات به ویژه هر میوه‌ای در فصل خودش نیاز دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه پرهیز از مصرف مواد غذایی چرب و شیرین نقش بسزایی در کاهش وزن دارند، عنوان کرد: یکسری از افراد هستند که اضافه وزن بیش ازحد دارند و این افراد حتما باید نزد پزشک بروند و تحت نظر او دارو مصرف کنند و اساس را بر نحوردن بگذارند، چرا تعدای از بیماران بیشتر به دنبال این هستند که چه بخورند، درحالی که بهتر است کمتر به مصرف مواد غذایی یپردازند و در صورتی خیلی گرسنه شدند گزیده خوری کنند یعنی به خوردن موادغذایی روی بیاورند که با کیفیت هستند.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: در گروه پروتئین ها تخم مرغ از کیفیت بالایی برخورداراست و در میوه جات با توجه به اینکه الان در فصل زردآلو هستیم خوردن ۳ عدد از این میوه تقریبا تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن به جز ب ۱۲ را تامین می‌کند، در حالی که بعضی از میوه‌ها نظیر موز چاق کننده هستند و بهتر است افراد برای کاهش وزن کمتر از آن استفاده کنند.میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: