کد خبر: ۲۵۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 01
مادران باردار باید از تجمع در مراکز پر ازدحام ارائه خدمات و همچنین مهمانی ها و مراسم عروسی و ختم و ... حتما خودداری کنند
شفاآنلاین>سلامت>به گفته کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان، مادران باردار از جمله اقشار در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، در واقع مادران باردار به جهت شرایط ویژه‌شان باید مراقب بسیاری از مسائل بوده و خود را در معرض عوامل خطرزا برای سلامتی قرار نداده و اقدامات مراقبتی را جدی بگیرند و حال که میزبان کرونا هستیم این میهمان ناخوانده را نیز باید به لیست مراقبت ها اضافه کنند.

به گزارش شفاآنلاین، بر این اساس گوش سپردن به توصیه های ویژه برای این مادران از قول مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی قطعا امری لازم و ضروری است.

دکتر نظری ، با بیان اینکه مادران باردار از جمله گروه های در معرض خطر از حیث بیماری های عفونی، تنفسی مانند کرونا هستند و باید توصیه های بهداشتی و پزشکی را جدی بگیرند، افزود: مادران باردار<Pregnant> باید از تجمع در مراکز پر ازدحام ارائه خدمات و همچنین مهمانی ها و مراسم عروسی و ختم و ... حتما خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است برای حضور در مراکز خدمات رسان مانند مراکز جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشتی حتما از قبل هماهنگی کنند تا در زمان های شلوغ حاضر نشوند و از طرفی همکاران خدمات رسان در این مراکز باید خدمات دهی را محدود به یک روز و یک فضا نکنند بلکه باید مادران باردار به صورت تک تک و پراکنده مورد ویزیت قرار گیرند.

نظری تصریح کرد: گاهی مادران باردار به دلیل ترس و استرس از حضور در فضای آلوده از منزل خارج نمی شوند، اما باید دقت کنند در صورتی که با علائمی چون کاهش حرکت جنین یا حرکات غیرنرمال جنین یا تنگی نفس و سرفه و تب مواجه شدند حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند تا معاینه شوند و در صورت امکان در منزل بستری شده و با مصرف مسکن، تب بر و مایعات به درمان بیماری بپردازند و اگر پزشک صلاح دید در مراکز تعیین شده بستری می شوند تا ضمن دریافت درمان، وضعیت مامایی آنها نیز تحت کنترل باشد.

وی با بیان اینکه موارد بهداشتی اعم از رعایت فاصله یک تا 1.5 متر با دیگر افراد، شست و شوی دست ها با صابون و پرهیز از حضور در کنار افرادی که دارای علائم ویروس هستند، مواردی عمومی هستند که باید مادران باردار با جدیت بیشتری مدنظر قرار دهند، گفت: به هیچ عنوان نباید از غذای بیرون یا غذای نیم پز استفاده کنند و مصرف میوه و سبزیجات به دلیل تقویت سیستم ایمنی لازم است.

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد: افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مثل فشار خون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی یا نقص سیستم ایمنی هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند و احتمال ابتلای آنها به ویروس بیشتر است و اگر فرد در کنار داشتن یکی از این بیماری های زمینه ای، باردار هم باشد بیشتر در معرض خطر است و مراتب حفاظتی قوی تری را نیاز دارد.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در مورد مادران باردار دارای بیماری زمینه ای این است که به هیچ عنوان نباید مصرف داروی خود را سرخود متوقف کنند بلکه باید حتما تحت نظر پزشک باشند تا ضمن کنترل بیماری زمینه ای خود بارداری نیز مسیر عادی خود را طی کند و مراجعات کنترلی خود را نیز از ترس فضا یا آلودگی موجود در محیط قطع نکنند.

نظری با اشاره به اینکه مکاتبات لازم با بخش خصوصی جهت در اولویت قرار گرفتن زنان باردار جهت ویزیت در ساعات کم ازدحام و غیرشلوغ مطب ها صورت گرفته است، گفت: قطعا مادران باردار باید قبل از حضور برای ویزیت خود هماهنگی لازم را انجام دهند تا در تجمعات حاضر نشوند، همچنین از ماسک استفاده کنند و پس از خروج از مطب یا نقاط تجمعی شست و شوی دست ها را فراموش نکنند، البته با رعایت نکات ایمنی می توانند از الکل یا موادضدعفونی برای وسایل و گوشی خود استفاده کننده که این امر مشروط به زیاده روی نکردن و نداشتن رفتاری وسواس گونه است.

وی اضافه کرد: در استفاده از مواد ضدعفونی رعایت غلظت توصیه شده بسیار مهم است چراکه بی توجهی به این مهم باعث بروز حساسیت و تحریک سیستم تنفسی می شود و اگر این تحریک صورت گیرد ممکن است پزشک در تشخیص دچار مشکل شود.

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی با ابراز نگرانی نسبت به جو روانی و استرس مادران باردار نسبت به این ویروس گفت: گاهی ممکن است مادران باردار علیرغم داشتن علائمی همچون کاهش حرکت جنین، خونریزی غیرعادی و ... از ترس حضور در محیط های خارج از منزل، به مراکز درمانی مراجعه نکنند در حالی که باید از گرفتار شدن به استرس پرهیز کرده و و این علائم هشدار را جدی بگیرند.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: