کد خبر: ۲۱۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
آب مروارید بیماری چشمی است که موجب کدر شدن عدسی چشم می شود و این عدسی در حالت طبیعی شفاف است و فردی که دچار آب مروارید شده باشد دید او مانند پنجره‌ای بوده که بخار آب آن را تار کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>آب مروارید یا کاتاراکت، شایع‌ترین بیماری چشمی در دوران سالمندی بوده که تنها راه درمان آن جراحی است.
 
به گزارش شفاآنلاین،باورهای نادرستی درباره آب مروارید وجود دارند، اما برخلاف این باورها، در آب مروارید پرده‌ای بر روی چشم قرار ندارد، بر اثر کار کشیدن زیاد از چشم بوجود نمی‌آید، سرطان نیست، از چشمی به چشم دیگر منتقل نمی شود و عامل کوری نیست.

علائم و علت آب مروارید چیست؟
تاری دید چشم بدون درد، تغییر مکرر نمره عینک، حساسیت به نور، دو بینی در یک چشم، نیاز به نور بیشتر برای مطالعه، کاهش دید چشم در شب، محو شدن یا زرد شدن رنگ‌ها از شایع‌ترین علائم آب مروارید محسوب می شوند.

کدر شدن عدسی چشم در افراد مختلف متفاوت است و این احتمال وجود دارد که اگر کدر شدن عدسی نزدیک به مرکز عدسی نباشد آن را تشخیص ندهید.

شایع‌ترین علت آب مروارید افزایش سن است اما سابقه فامیلی ابتلا به آب مروارید، دیابت، ضربه به چشم، مصرف طولانی مدت دارو‌هایی مانند کورتن، قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت چشم در مقابل نور آفتاب و سابقه جراحی چشم می توانند منجر به بروز آب مروارید شوند.

چگونه آب مروارید درمان می‌شود؟

تنها راه درمان آب مروارید جراحی است، هیچ دارو، تغذیه، ورزش یا وسیله نوری وجود ندارد بتواند آب مروارید را درمان یا از بروز آن جلوگیری کند البته جلوگیری از برخورد نور خورشید به چشم می تواند به جلوگیری یا کند شدن روند پیشرفت آب مروارید کمک کند و در این راستا عینک‌ آفتابی که نور ماورا بنفش را جذب کند یا عینک‌ طبی که پوشش ضد اشعه ماورا بنفش داشته باشد می تواند در پیشگیری یا کند شدن روند پیشرفت بیماری موثر باشند.

سالانه بیش از ده‌ها میلیون جراحی آب مروارید در کشور‌های پیشرفته جهان انجام می‌شود  و حدود  ۹۵ درصد این جراحی ها بدون عارضه و با موفقیت انجام می شود، در کشور ما نیز سالانه بیش از ۱۰۰  هزار جراحی آب مروارید با روش‌های مختلف انجام می‌شود.
جراحی آب مروارید چگونه است؟

جراحی آب مروارید با  بی حسی موضعی انجام می‌شود و در طی عمل جراحی عدسی کدر را از  چشم خارج می کنند و در بیشتر موارد به جای عدسی طبیعی یک عدسی یا لنز دائمی داخل چشم قرار می دهند، این لنز برای همیشه در چشم فرد باقی می‌ماند و خراب یا فاسد نمی‌شود.

چشم پزشکان، جراحی آب مروارید را با میکروسکوپ و وسایل ظریف و تکنولوژی مدرن انجام می‌دهند و دید بیمار بعد از عمل بسیار خوب است  و به عینک‌های ضخیم و سنگین که مشکلات فراوانی ایجاد می‌کنند نیازی نیست.

حدود یک پنجم بیمارانی که تحت جراحی آب مروارید قرار می‌گیرند،  کپسول طبیعی که نگهدارنده عدسی داخل چشمی است کدر و جراحی لیزر برای باز کردن این کپسول کدر شده انجام می شود تا دید فرد مجددا بهبود پیدا کند.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: