کد خبر: ۲۴۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 02
از دست رفتن زیبایی و عملکرد بینی، دو عارضه مهم جراحی های زیبایی بینی به روش غیر علمی و نادرست است
شفاآنلاین>سلامت>جراحی زیبایی بینی، یکی از شایع‌ترین عمل‌های زیبایی در کشور است که متاسفانه مواردی از این جراحی‌ها به قیمت از دست دادن سلامت داوطلبان این نوع عمل‌ها منجر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، آن طور که دو تن از فوق تخصص های جراحی پلاستیک صورت عنوان می کنند، بالا بودن آمار جراحی<Surgery> زیبایی بینی در کشور، نمی تواند به تنهایی یک نمره منفی تلقی شود، بلکه آنچه مهم است، انجام علمی و اصولی جراحی های زیبایی بینی است که باعث می شود سلامت فرد نیز دچار آسیب نشود. در عین حال، سپردن بینی خود به افرادی که تخصص و علم چنین جراحی هایی را ندارند، عوارض ناگواری به دنبال خواهد داشت. 

امیر آرمین سازگار، فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: نازیبایی در هر جامعه ای مورد ایراد است که این نازیبایی می تواند، ذاتی یا بر اثر جراحی اتفاق افتاده باشد. 

وی با اشاره به میزان زیادی از شکایات از پزشکان به دنبال جراحی های صورت، افزود: گاهی اوقات تکرار عمل جراحی اجتناب ناپذیر است و می بایست بیمار به خاطر شرایطی که دارد، مجدد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. 

سازگار ادامه داد: اما، موارد متعددی از جراحی های بی مورد داریم که می خواهند ایرادهای کوچک را بهتر کنند که بدتر می شود و این یک فاجعه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در واکنش به آمار بالای جراحی زیبایی بینی در کشور، گفت: در مورد زندگی شخصی افراد نمی توان قانونی را وضع کرد. سطح فرهنگ جامعه ما نسبت به کشورهای همسایه و منطقه بسیار بالاتر است و در حال حاضر، توریست درمانی در ایران یک قدرت تلقی می شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت، تاکید کرد: برای انجام یک عمل زیبایی بینی می بایست به سه نکته توجه داشت. نخست، انتخاب بیمار است که باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد و اینگونه نباشد هر کسی که تمایل به جراحی دارد، حتما عمل شود. دوم، اینکه جراحی هم حدی دارد و برای بهتر شدن است نه ایده آل شدن فرد.

سازگار افزود: نکته سوم، این است که باید بدانیم جراحی های بی مورد هیچ کمکی به زیباتر شدن نمی کند و باید این قبیل جراحی های مجدد با تحقیق انجام شود.

در همین حال، سید علی رضا مصباحی، فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: آمار بالای جراحی زیبایی بینی نمی تواند امتیاز منفی تلقی شود. اگر نیاز به عمل وجود دارد، این ایراد نیست بلکه انتخاب بیمار باید درست صورت بگیرد.

وی افزود: انسان سالم، یعنی اینکه سلامت جسم و روح هر دو با هم وجود داشته باشد. زیبایی و زیبایی شناسی بسیار مهم است و قطعا بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. اما، یک سری قانون های علمی بر آن حاکم است که باید رعایت شود.

مصباحی اظهار داشت: در حوزه زیبایی، بیمار نظر نمی دهد که چه فرم بینی داشته باشد. بلکه این پزشک مجرب و صلاحیت دار است که باید به بیمار بگوید و تشخیص دهد بینی او چگونه باید عمل شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت، با اشاره به تقاضاها و خواسته های بعضا غیر معقول برخی بیماران برای جراحی زیبایی بینی، افزود: یکی از مشکلات ما و تفکر غلط در جامعه این است که دخترها و پسرها فکر می کنند هر چقدر بینی آنها کوچک تر، قوس بیشتر و نوک بالاتر داشته باشد، قشنگ تر می شوند. در حالی که اصلا این طور نیست. از نظر علم زیبایی، بینی و صورتی زیبا است که تناسب ها در آن رعایت شده باشد. یعنی، به سلامت بینی آسیب نزند.

وی ادامه داد: بینی را تا حدی می توان کوچک کرد، اما مسئله مهم این است که در این عمل، برای بیمار عارضه ایجاد نشود. یعنی غضروف و پوست بینی از بین نرود و همچنین وضعیت تنفسی بیمار نیز دچار مشکل و اختلال نشود.

مصباحی با عنوان این مطلب که بالا بودن آمار جراحی زیبایی بینی اشکال تلقی نمی شود، گفت: باید به این نکته توجه داشت که چه تعداد از این جراحی ها درست انجام می شود و انتخاب بیماران تا چه اندازه، صحیح و علمی است. این وظیفه پزشک است که با توجه به تبحر و صلاحیتی که دارد، نسبت به انجام یک جراحی درست و علمی، اقدام کند.

وی افزود: بیمار باید بداند که اگر فرم بینی او تغییر کرد، دیگر نمی توان آن را اصلاح کرد و قابل درمان نخواهد بود. روز به روز جراحانی که بر اساس اصول علمی، کار زیبایی بینی را انجام می دهند، در حال افزایش است. اما، باید بگویم که هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم و این مسئله متوجه بیمار و پزشک است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت، گفت: از دست رفتن زیبایی و عملکرد بینی، دو عارضه مهم جراحی های زیبایی بینی به روش غیر علمی و نادرست است.مهر 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: