کد خبر: ۲۴۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۸ - 2020January 01
افراد باید چند دقیقه در روز را به ورزش کردن اختصاص دهند و سعی کنند در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات به میزان کافی استفاده کنند و حجم نمک و روغن و چربی موجود در غذای خود را کنترل کنند. همه این موارد می‌تواند به فرد کمک کند، حتی اگر هوا و آب هم آلوده باشند، زندگی سالمی داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>در کشور ما سالانه بیش از 110 هزار مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود که نشان می‌دهد یک روند آهسته رو به رشد در این بیماری وجود دارد و در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت. 

به‌طور عام، شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در کشور در زنان سرطان پستان و در مردان سرطان معده است. در درجات بعدی در مردان سرطان‌های دستگاه ادراری از جمله مثانه و پروستات و همچنین روده بزرگ و ریه و در زنان سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان معده و روده بزرگ و ریه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 در حال حاضر توزیع انواع سرطان<Cancer> در کشور تقریباً مساوی است. البته به غیر از مواردی که در برخی نواحی شیوع بالاتری دارند. به‌عنوان مثال سرطان معده در برخی نواحی شمالی کشور ممکن است بالاتر باشد یا سرطان پوست که در نواحی مرکزی ممکن است بیشتر از نواحی دیگر باشد.

 امروزه بیش از نیمى از سرطان‌ها قابلیت پیشگیری دارند و این بیماری سرنوشت محتوم نیست که لزوماً اتفاق بیفتد. دست‌کم سه چهارم از این میزان به شیوه زندگی سالم افراد بستگی دارد. مهم‌ترین مسأله قطع مصرف دخانیات است.

افراد باید چند دقیقه در روز را به ورزش کردن اختصاص دهند و سعی کنند در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات به میزان کافی استفاده کنند و حجم نمک و روغن و چربی موجود در غذای خود را کنترل کنند. همه این موارد می‌تواند به فرد کمک کند، حتی اگر هوا و آب هم آلوده باشند، زندگی سالمی داشته باشند. 

 موضوعى که باید به آن توجه کنیم این است که در بهبود سرطان بیشترین اثرگذاری متوجه جراحی و رادیوتراپی است و شیمی درمانی هم سهم خود را دارد، بنابراین باید متناسب با سهم درمان‌ها به آنها توجه شود. در حال حاضر به نظر مى رسد به شیمی درمانی بیش از دو درمان مهم دیگر یعنى جراحى و رادیوتراپى توجه شده است.

 نکته‌ای که وجود دارد این است که شیمی درمانی در کشور ما به دو دلیل بیشتر استفاده شود؛ دلیل نخست و بسیار مهم نبود دسترسی مناسب همه بیماران مبتلا به سرطان به خدمات رادیوتراپی و جراحی است. در نتیجه پزشک سعی در بهره‌مند کردن بیمار از حداقل امکان درمانی را دارد و انجام شیمى درمانى با کمترین امکانات معمولاً قابل انجام است. 

دلیل دیگر این است که در کشور ما باید نظارت بر روند درمان سرطان وجود داشته باشد و امکان ارزیابى دقیق ونظارت علمى نیست چرا که دستورالعمل هاى بالینى بومى وجود نداشته یادر کشور کامل نبوده یا حتی اجرای این دستورالعمل‌ها با دشواری همراه است. 

آمار مشخص و دقیقى در مورد میزان استفاده بیش از حد و خارج از استاندارد از شیمى درمانى در کشور وجود ندارد ولیکن به نظر می رسد با توزیع مناسب خدمات اصلى درمان سرطان یعنى جراحى و رادیوتراپى در کشور و رعایت و نظارت دقیق بر دستورالعمل هاى بالینى بومى درمان سرطان می‌توان حدود ٣٠ درصد از موارد انجام شیمى درمانى را حذف کرد و کاهش داد.

 این نکته زمانى اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم سالانه در کشور نزدیک به سه هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان است که بیشتر از نیمى از آن را شیمى درمانى به تنهایى به خود اختصاص می دهد و هنوز حداقل پنج استان کشور از یک بخش رادیوتراپى بى بهره‌اند.ایران 


دکتر حسین فودازی

 دبیر انجمن رادیوانکولوژى ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: