کد خبر: ۲۵۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 18
آمار استان مرکزی در ابتلا به سرطان معده بیشتر از متوسط کشوری است که کار مطالعاتی برای آن انجام خواهد شد، اما به جرات‌ می‌گویم که کم ثبتی سرطان در استان نداریم و بیش از ۹۹ درصد موارد ابتلا ثبت می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از ۹۹ درصد موارد ابتلا به سرطان در استان ثبت می‌شود و کم ثبتی سرطان نداریم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر جواد نظری امروز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه در نشست مطبوعاتی بیان کرد: ایران بهترین سیستم رجیستری سرطان<Cancer> را دارد و تمامی موارد ابتلا به صورت دقیق و از چند منبع همچون ثبت احوال، مراکز پاتولوژی و بیمارستان‌های ثبت می‌شود. آمار سرطان ایران نسبت به دنیا کمتر است.

وی با اشاره به اینکه کشور از حیث شیوع سرطان به ۴ سطح تقسیم شده است که استان مرکزی در سطح ۳ قرار دارد، افزود: آمار استان مرکزی در ابتلا به سرطان معده بیشتر از متوسط کشوری است که کار مطالعاتی برای آن انجام خواهد شد، اما به جرات‌ می‌گویم که کم ثبتی سرطان در استان نداریم و بیش از ۹۹ درصد موارد ابتلا ثبت می‌شود.

نظری در موضوع پسماندهای عفونی مطب‌های خصوصی گفت: دانشگاه بازدیدهای مکرر خود را انجام می دهد، حتی در برخی از موارد جرائم ۲۰ میلیون تومانی برای عدم تمکین پزشکان صادر شد و این امر باعث شد که پزشکان به عقد قرارداد با شهرداری برای جمع آوری پسماندهای عفونی ترغیب شوند، اما پس از بررسی های بیشتر مسئولان امر توجیه شدند که باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و در حال حاضر نظام پزشکی وظیفه دارد که با شرکت خصوصی قرارداد منعقد کند.

وی تعداد بیماران مبتلا به ایدز در استان مرکزی را ۲۳۵ نفر دانست که ۸۰ درصد آنها در حال درمان هستند و سطح ویروس به صورت مکرر چک می‌شود، گفت: شیوع ایدز در استان مرکزی نسبت به کشور نصف است و طی ۲ سال اخیر هیچ کودک مبتلا به ایدزی در استان متولد نشده است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه در بیماری‌های ایدز، سل و تب مالت اقدامات محافظتی بالایی در استان به انجام رسیده است، نصب ۱۰۰ دستگاه آلارم در تمام مراکز جامع سلامت، انجام واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال، واکسیناسیون هپاتیت B  در بین زندانیان و اهداکنندگان خون، جذب ۲۱۳ هزار و ۶۰۹ سفیر سلامت که ۶۸ درصد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهند، جذب ۲۸ هزار و ۹۳۶ سفیر سلامت دانش‌آموز که ۲۰ درصد جامعه دانش‌آموزی را پوشش می‌دهند و جذب ۲ هزار و ۴۵۵ سفیر سلامت جوان که ۳۰ درصد جامعه را پوشش می‌دهند را از جمله اقدامات انجام شده در مراکز بهداشت استان بیان کرد.

وی تصریح کرد: در امر خودمراقبتی و خطرسنجی میانسالان استان مرکزی جامعه هدف ۳۰ سال به بالا ۵۳۰ هزار نفر بودند که ۴۳۲ هزار نفر معادل ۸۱ درصد جامعه خطرسنجی شدند، همچنین در غربالگری انجام شده ۵۴ هزار و ۲۳۰ نفر معادل ۶.۳ درصد جامعه مبتلا به دیابت هستند.

نظری افزود: در سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ نیز مخاطبان ۳۰ تا ۷۰ سال غربالگری شدند که براساس آن در سرطان سینه ۶۷.۳۲ درصد زنان، در سرطان دهانه رحم ۶۷ درصد و در سرطان روده بزرگ ۶۴ درصد جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی در خصوص شیوع بیماری کرونا گفت: تاکنون بیش از ۷۱ هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۷۰ هزار نفر آنها در چین و باقی در خارج از چین بوده‌اند و تنها سه مورد فوت ناشی از کرونا در بیرون از چین رخ داده است ولی خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از این ویروس در ایران و استان مرکزی گزارش نشده است، اما آمادگی کامل در این رابطه وجود دارد و تیم های واکنش سریع نیز ساماندهی ‌شده‌اند.

تزریق ۴۴ نیروی متخصص به کادر درمان استان مرکزی

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با پیگیری‌های بسیار ۴۴ نفر نیروی متخصص جذب استان مرکزی شده‌اند که ۴ نفر غایب هستند و باقی وارد شده استان شدند، ۸ نفر الزاما در اراک و باقی در سایر شهرستان‌ها مشغول فعالیت هستند و برای اولین بار در استان متخصص رادیولوژی، قلب و طب اورژانس تامین شده است.

دکتر بهمن صادقی با اشاره به استقرار ۵ متخصص طب اورژانس در دلیجان گفت: در حوزه جراح عمومی با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه بودیم که اخیرا ۲ نفر جذب شده اند و در حال حاضر کمبود خاصی وجود ندارد.

وی در خصوص اعلام شکایت نسبت به برخورد و تعرفه‌های پزشکی، ویزیت‌های همزمان و عملکرد پزشکان گفت: شهروندان می‌توانند از سامانه ۱۹۰ اعلام شکایت کنند. طبق آمار حدود ۹۴ درصد شکایات در ۱۰ ماهه نخست امسال ارجاع و پیگیری شده و ۶ درصد دیگر به دلیل زمانبر بودن پروسه رسیدگی هنوز پاسخ داده نشده است.

صادقی تصریح کرد: در ۹ ماهه سال گذشته ۳ هزار و ۷۱۲ نفر بیمار تنفسی به صورت بستری و سرپایی تحت درمان قرار گرفتند که این رقم در ۹ ماهه امسال به ۲ هزار و ۳۶ نفر کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه طبق اعلام مراجع قضایی انجام خدمات مو، پوست و زیبایی توسط پزشک عمومی غیرمجاز اعلام شد و در سطح استان ۱۱ مطب بسته شد، اما پس از یکی دوماه مجاز اعلام شد گفت: در حال حاضر تنها از فعالیت پزشکان عمومی جدید در این حوزه جلوگیری می شود و از طرفی برای انجام این خدمات شخص پزشک باید در مطب حاضر باشد و انجام آن توسط اپراتور مجاز نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: نصب کارتخوان در مطب ارتباطی به دانشگاه ندارد، طی دو ماه اخیر ۲ مورد شکایت صورت گرفت که به کمیسیون ماده ۱۱ و تعزیرات معرفی شدند.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: