کد خبر: ۲۴۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۸ - 2020January 02
توسط کمیته امداد به چهار هزار و ۱۹۲ نفر از کودکان تحت پوشش کمیته سبد غذایی اهدا شده تا با بودجه‌های موجود بتوان بهترین و با کیفیت‌ترین سبد غذایی را به کودکان رساند
شفاآنلاین>سلامت>مدیر مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تغذیه نفش مهمی در زندگی مردم جامعه دارد، باید الگوی مصرف مواد غذایی با جایگزین‌های سالم بهبود بخشیده شود، تغذیه یک فرهنگ ارزشمند و غنی است.

به گزارش شفاآنلاین،کمال حیدری ظهر امروز (پنج‌شنبه) در نشست خبری دهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با شعار "تغذیه سالم با جایگزین‌های سالم" اظهار کرد: با توجه به این که تغذیه نفش مهمی در زندگی مردم جامعه دارد، باید الگوی مصرف مواد غذایی با جایگزین‌های سالم<Healthy> بهبود بخشیده شود، تغذیه یک فرهنگ ارزشمند و غنی است که باید در مرکز توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی در سبد غذایی خانوارهای جامعه موثر است، افزود: در حوزه تغذیه سالم و همگانی اقداماتی انجام و برنامه‌های متفاوت و متنوعی در حوزه‌های مختلف مانند همکاری با کمیته امداد، بهزیستی، جهاد کشاورزی در جهت ترویج تغذیه سالم و کاست سبزیجات سالم و ... که در دست اقدام است.

مدیر مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: توسط کمیته امداد به چهار هزار و ۱۹۲ نفر از کودکان تحت پوشش کمیته سبد غذایی اهدا شده تا با بودجه‌های موجود بتوان بهترین و با کیفیت‌ترین سبد غذایی را به کودکان رساند.

وی اضافه کرد: در حدود سه هزار و ۵۰۰ کودک توسط بهزیستی و به‌طور روازنه یک وعده غذایی گرم در پنج روز هفته و در مهد کودک‌ها توزیع شده و بنیاد علوی حدود یک هزار و ۴۵۴ نفر از مادران باردار بی‌بضاعت را تحت پوشش قرار داد تا سبد غذایی مفید در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

حیدری با تاکید بر اینکه در منابع مالی با محدودیت‌هایی روبرو هستیم و مجمع خیرین نیز در تهیه سبدهای غذایی مشارکت کردند تا بتوانیم تعداد افراد تحت پوشش در این زمینه را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در مدارس نیز برنامه‌هایی برای اصلاح الگوی تغذیه داریم زیرا مدارس جزء مهمی در اصلاح الگوی تغذیه هستند؛ مواد غذایی که وارد مدارس می‌شوند، باید با هماهنگی سازمان دانش‌آموزی بوده و مسئولین در این زمینه با همکاری بهداشت محیط  محصولی که سالم‌تر و بهتر است را به بوفه مدارس ارائه کنند.

وی ادامه داد: بحث مکمل یاری در مدارس نیز به خاطر جلوگیری از کمبود آهن و ویتامین‌ها انجام می‌شود، بحث مکمل یاری به طور رایگان برای گروه‌های میانسال، سالمندان و مادران باردار توزیع می‌شود.

حیدری با توضیح اینکه وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت بحث مشاوره تغذیه و مشاوره روان را دنبال کرده، اضافه کرد: حدود ۷۳ نیروی کارشناس برای پیشبرد این هدف به مراکز ذی‌ربط اضافه شده که بیش از ۶۲ هزار آموزش در ارتباط با تغذیه توسط این کارشناسان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سند غیرواگیر که در کارگروه سلامت و در کارگروه زیر بنایی استان اصفهان داریم، همه سازمان‌ها و ارگان‌ها در آن مکلف هستند که جایگاه خود را با توجه به ظرفیت موجود در دستگاه هایشان در این برنامه برای حوزه سلامت مشخص کنند که یکی از موارد آن بحث تغذیه است.

مدیر مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نقش جهاد کشاورزی در این حوزه حائز اهمیت است، همچنین سازمان آب‌وفاضلاب نیز در ارتباط با استفاده فاضلاب برای محصولات کشاورزی موظف شده در تمام زمینه‌ها، استفاده بهینه از فاضلاب با استاندارد لازم را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: در زمینه فست‌فودها نیز باید فرهنگ‌سازی شود و در جهتی صحیح حرکت کنیم تا این نوع مواد غذایی نیز سالم شوند و مردم نیز با آگاهی بیشتری مواد غذایی مصرفی خود را انتخاب کنند.

جایگزین‌های مناسب را در سبد غذایی خود قرار دهید

همچنین محمد حسن انتظاری، رئیس دانشکده و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه در این نشست با اشاره به اینکه انسان جزء موجوداتی است که همه‌چیزخوار بوده و انتخاب‌های گسترده‌ای در تهیه و انتخاب مواد غذایی دارد، اظهار کرد: انسان می‌تواند مواد غذایی متعددی را به عنوان جایگزین انتخاب کند، اما مسئله مهم این است که جایگزین‌ها باید سالم و با توجه به شرایط محلی و مسائل شرعی در نظر گرفته شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از مواد غذایی را که به عنوان مواد غذایی غیر پروتئینی می‌شناسیم، در واقع پروتئین دارند، مانند گندم و نانی که غذای اصلی ایرانی‌ها است، دارای پروتئین کافی می‌باشد و از نظر کمی و کیفی نیاز بدن را تامین می‌کند.

انتظاری اضافه کرد: تخم مرغ نیز پروتئین بالایی دارد و ارزش پروتئینی آن از گوشت بیشتر و جایگزین خوبی برای گوشت است، تخم مرغ تمام اسدآمینه‌های لازم را دارد و کلسترول تخم مرغ نیز مضر نیست و با خیال راحت می‌توان آن را جایگزین مواد پروتئینی دیگر کرد.

وی تصریح کرد: ارزش میوه به مراتب از آب‌میوه‌های طبیعی و صنعتی بالاتر بوده و بهتر است که میوه جایگزین آب‌میوه‌ها شود، مصرف سبزیجات نیز آزاد است و هر چقدر هم مصرف شود مشکلی ندارد و باید بدانیم هیچ‌گاه میوه و سبزیجات گران‌تر مفیدتر نیستند، تنوع را در مصرف آن‌ها رعایت کنیم و ضدعفونی کردن و رعایت بهداشت در مصرف آن‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: برنج قهوه‌ای یا برنجی که سبوس آن کمتر گرفته شده دارای ارزش غذایی بالاتری بوده و بهتر است که جایگزین برنج سفید شود تا ارزش غذایی بالاتری داشته باشد، بدن در صورتی نشاسته را می‌سوزاند که پروتئین و ویتامین آن گرفته نشده باشد در غیر این صورت نشاسته به صورت چربی ذخیره می‌شود و چاقی را به همراه دارد.

انتخاب مواد غذایی باید آگاهانه انجام شود

همچنین مسعود سامی، معاون اداری مالی و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه در این نشست خبری با اشاره به اینکه امروزه جامعه به شدت درگیر بهداشت مواد غذایی است، اضافه کرد: شایعاتی در باره مواد غذایی وجود دارد که عمده آن صحت نداشته و این موارد باعث شده که مردم در مصرف مواد غذایی دچار نگرانی‌هایی شوند که بی اساس است.

وی اظهار کرد: دنیا و جامعه صنعتی شده و آلودگی‌ها از آلودگی‌های میکربی به سمت آلودگی هوا، خاک و ... رفته و به موادغذایی انتقال پیدا کرده است، حتی کشورهای دیگر نیز به دنبال موارد جدیدی از استانداردها در مواد غذایی مانند حد مجاز فلزات سنگین هستند که اهمیت ویژه‌ای هم دارد و استانداردها و دغدغه‌ها در ارتباط با مواد غذایی در تمام دنیا فرق کرده است.

سامی اضافه کرد: نیاز است که مردم آگاهی داشته باشند که چه چیزی را در سبد غذایی خود قرار دهند، چرا که سبک زندگی مردم جامعه نیز تغییر کرده است.

وی ادامه داد: صنایع غذایی نسبت به چندین سال پیش پیشرفت زیادی داشته است و خود مردم باید با آگاهی کامل انتخاب‌های درستی داشته باشند، مصرف مواد غذایی فله‌ای در جامعه در حال افزایش است، باید بدانیم که این نوع مصرف در دنیا تقریبا منسوخ شده است و محصولات باید با نظارت مسئولین فنی و بسته‌بندی شده در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اداری مالی و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه با بیان اینکه امروزه به بهانه ارگانیک، محلی و یا بومی بودن محصولات غذایی به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: این نوع عرضه مواد غذایی دست‌مایه افراد سودجود شده و ممکن است سلامت مردم را به خطر بیاندازد، چرا که ارگانیک بودن شرایط خاص خود را دارد و مردم به علت عدم اطمینان به مواد غذایی صنعتی، پاستوریزه و ... به مواردی مانند موادغذایی سنتی و محلی روی آوردند، بدون اینکه واقعا بدانند که تحت شرایط خاص تولید شده یا فقط برای فروش از این اسم‌ها استفاده می‌شود،بدانیم که باید با آگاهی لازم مواد غذایی را انتخاب کنیم. ایمنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: