کد خبر: ۲۱۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۷ - 2019January 04
همراهی هر یک از همکاران در اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باعث ارتقای این بحث در سطح کشور می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> لاریجانی گفت: نباید حوزه آموزش نسبت به مشکلات سلامت جامعه بی‌تفاوت بوده و تمام تلاش‌ها باید در راستای رفع این نیاز‌ها باشد.

به گزارش شفاآنلاین، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مسئولین دانشگاه‌های منطقه آمایشی ۱۰، ضمن قدردانی از دست اندرکاران اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: همراهی هر یک از همکاران در اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باعث ارتقای این بحث در سطح کشور می‌شود.

گاه مسئولین دانشگاه‌ها به آینده رویکرد تحولی است

وی با اشاره به گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: گزارش برخی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد تلاش محسوسی با رویکرد روشن به آینده آموزش علوم پزشکی در دانشگاه‌ها شکل گرفته و نگاه مسئولین دانشگاه‌ها به آینده رویکرد تحولی است و امیدواریم این مسیر تداوم یابد.

لاریجانی در ادامه افزود: اکثر دانشگاه‌های منطقه آمایشی ۱۰ برنامه روشنی در حوزه آموزش دارند و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام داده اند، که می‌تواند برای تمامی همکاران قابل آموزش باشد.

وی با ابراز امیدواری درخصوص تداوم مسیر تحول در نظام سلامت، بیان کرد: برنامه‌های تحول آموزش با رویکرد جامع به حوزه آموزش علوم پزشکی شکل گرفته و نیاز‌های واقعی دانشگاه‌ها در شرایط بین المللی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه منطقه آمایشی ۱۰ بیش از ۳۰ درصد آموزش علوم پزشکی کشور را بر عهده دارد، گفت: این منطقه باید در آموزش علوم پزشکی سرآمد باشد. مناطق آمایشی دیگر کشور هم افق روشنی برای آینده دارند و حرکت‌های خوبی در این مسیر داشته‌اند؛ انتظار از دانشگاه‌های بزرگ کشور این است که تلاش بیشتری در حوزه آموزش داشته باشند.

 باید حرکت جدی برای تامین نیاز‌های سلامت داشته باشیم

لاریجانی با تاکید بر اینکه توجه به شرایط بیماری‌ها و نیاز‌های سلامت کشور در برنامه ریزی آموزش پزشکی کشور مهم است، اظهار کرد: مسائلی مثل بیماری‌های غیر واگیر، پرفشاری خون و دیابت و چربی خون بالا از جمله چالش‌های اصلی سلامت جامعه هستند و ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید حرکت جدی برای تامین نیاز‌های سلامت کشور داشته باشیم و کاریکولوم‌های آموزشی را متناسب با این نیاز‌ها طراحی کنیم؛ نباید حوزه آموزش نسبت به مشکلات سلامت جامعه بی تفاوت بوده و تمام تلاش‌ها باید در راستای رفع این نیاز‌ها باشد. وی ادامه داد: علت دیدگاه آمایشی که رخ داد این بود که بتوانیم با توجه به شرایط کشور اداره حوزه سلامت را به صورت غیر متمرکز انجام دهیم. این یکی دیدگاه کلیدی است و ما یک کشور بزرگ هستیم و لازم است نیاز‌های مناطق کشور به صورت غیر متمرکز برآورده شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اینکه وزارت بهداشت از برنامه‌های مناطق آمایشی حمایت می‌کند، افزود: اختیار تغییر ۲۰ درصد کوریکولوم‌های آموزشی رشته‌ها متناسب با نیاز‌های منطقه به مناطق آمایشی داده شده و شایسته است دانشگاه‌های مستقر در مناطق از این فرصت استفاده کنند.

منطق آمایشی باید از تجارب هم استفاده کنند

لاریجانی با تاکید بر لزوم تقویت هویت جمعی دانشگاه‌ها در مناطق آمایشی، گفت: اقدامات بسیار خوبی در برخی از دانشگاه‌های منطقه ۱۰ و سایر مناطق انجام شده است، لازم است مناطق از تجارب یکدیگر استفاده کنند و اگر برنامه‌ای در دانشگاهی اجرا شده سایر دانشگاه‌های منطقه را نیز آموزش دهد؛همچنین مناطق آمایشی می‌توانند از یکدیگر یادگیری داشته باشند و متناسب با شرایط خود الگوبرداری کنند و این کار باعث هم افزایی می‌شود.

خروجی‌های عملیاتی اجرای بسته‌های تحول در دانشگاه‌ها باید ملموس باشد

وی با اشاره به رصد برنامه‌های تحول در حوزه‌های مختلف معاونت آموزشی وزارت بهداشت، تصریح کرد: در این برهه زمانی انتظار این است که خروجی‌های عملیاتی اجرای بسته‌های تحول در دانشگاه‌ها ملموس باشد و در گزارش‌هایی که ارائه می‌شود ذکر شود. همچنین مدل‌های استقرار برنامه‌ها نیز به سایر دانشگاه‌ها آموزش داده شود.

لاریجانی ادامه داد: الگویی که برای تحول در آموزش در دست پیگیری است به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک می‌کند تا به سمت دانشگاه‌های هزاره سوم حرکت کنند. مناطق آمایشی نیز باید جلسات و تعامل بیشتری با هم داشته باشند و متناسب با ظرفیت هر دانشگاه به یکدیگر کمک کنند تا ضمن پیشبرد ماموریت‌های ویژه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش نیز بدرخشند.

وی با اشاره به لزوم مشارکت بیشتر دانشگاه‌های مستقر در کلان مناطق گفت: با تشکیل گروه‌های مشترک منطقه ای، به دانشگاه‌های مناطق اجازه داده شده که مدرک تحصیلی مشترک ارائه کنند. همچنین بحث طراحی سوالات آزمون‌ها در مناطق موضوعی است که می‌تواند با مشارکت دانشگاه‌های منطقه پیش برود.

مشارکت اعضای هیئت علمی رمز پایداری اجرای برنامه‌های تحول

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: رمز پایداری این برنامه‌ها در مشارکت اعضای هیئت علمی است. برخی دانشگاه‌ها در این حوزه خوب عمل کرده اند و لازم است این مشارکت را گسترش دهیم، چراکه تغییر باید ابتدا در نگاه اعضای هیئت علمی ایجاد شود تا بتواند در دانشگاه‌ها تغییر ایجاد کند.

لاریجانی با بیان اینکه ارتقای ارتباط‌های بین المللی به دانشگاه‌های(Universities) علوم پزشکی هویت می‌دهد، گفت: بحث برآورد نیروی انسانی در سطح ملی نهایی شده و برش‌های منطقه‌ای این برآورد هم باید با کمک دانشگاه‌های منطقه نهایی شود. در آینده ظرفیت‌های مناطق آمایشی متناسب با این برآورد‌ها تعیین می‌شود و نیاز‌های سطح ملی و بومی به صورت توام در این ظرفیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

وی درپایان با تاکید بر اینکه لازم است دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی و گرنت‌های این مرکز برای پیشبرد پروژه‌های آموزش استفاده کنند، گفت: ارزیابی‌های کیفی دانشگاه‌ها در قالب برنامه‌های مختلف از جمله اعتباربخشی در حال انجام است و هدف این برنامه‌ها ارتقای سطح آموزش در دانشگاه‌ها مطابق با استاندارد‌های ملی و بین المللی است.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: