کد خبر: ۲۵۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 18
هدف توانبخشی، برگرداندن فرد به جامعه است و توانبخشی نیز یک نوع روش درمان است
 شفاآنلاین>سلامت>مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد وسایل توانبخشی در داخل کشور تولید می‌شود و بقیه تجهیزات وارد می‌شود که در این خصوص مشکلاتی داریم و تحریم‌ها اثرات بسیار زیادی گذاشته است؛ به همین دلیل، کارگروهی در وزارت بهداشت ایجاد شده تا با کمک دانشگاه‌های مهندسی، این تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمدتقی جغتایی امروز (۲۹ بهمن‌ماه) در حاشیه افتتاح بخش بازتوانی بیماران سکته حاد مغزی در بیمارستان گلستان اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توانبخشی جزئی از ارکان نظام سلامت است و در سطح سوم ارائه خدمات قرار دارد و همانند بهداشت و درمان، جزو رکن‌های اصلی سلامت است. اغلب کسانی که دچار نوعی بیماری می‌شوند، به مقادیر متفاوت نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

 وی افزود: از جمله این بیماران، بیماران سکته مغزی هستند. سکته مغزی جزو شایع‌ترین بیماری‌های حوزه نورولوژی است و در کشور ما سالانه حدود ۱۵۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند. در سکته<Stroke>مغزی نکاتی بسیار مهم است؛ نخست اینکه هر چه سریع‌تر باید مداخله شود و به همین دلیل بخش‌هایی تحت عنوان SCU یا واحد مراقبت سکته مغزی در بیمارستان‌های کشور ایجاد شده تا بیمار زودتر به بیمارستان رسانده شود و مداخلات اولیه درمانی حتما انجام شود.

جغتایی بیان کرد: نکته دیگر که در سکته بسیار مهم است، توانبخشی است؛ مطالعات نشان می‌دهد که دو سوم بیمارانی که سکته مغزی می‌کنند، حتما به خدمات توانبخشی نیاز دارند که در این خصوص ممکن است به بستری نیاز داشته باشند یا خدمات روزانه باشند.

وی عنوان کرد: هدف توانبخشی، برگرداندن فرد به جامعه است و توانبخشی نیز یک نوع روش درمان است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: در سکته مغزی در بخش اول، بیمار باید به موقع به بیمارستان رسانده شود و در مرحله حاد، مداخله شود تا بیمار دچار عارضه‌ای نشود. خوشبختانه در کشور ما مراکز مربوط به SCU یا مراکز اختصاصی سکته مغزی راه‌اندازی شده است که مرکز بیمارستان گلستان اهواز اولین و یکی از بهترین‌ها است. کار دوم که باید برای بیمار سکته مغزی پس از استیبل شدن بیمار انجام شود، کار توانبخشی است.

وی ادامه داد: علاوه بر بیماران سکته‌های مغزی و سکته‌های قلبی، بیماران سوختگی، بیماران اختلال تکاملی، فلج مغزی، اوتیسم، اختلال گفتاری، بیماران ضربه مغزی یا نخاعی، آلزایمر، ام اس و پارکینسون هم از جمله بیمارانی هستند که به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

جغتایی بیان کرد: بیماران حاد اگر به موقع خدمات توانبخشی را دریافت کنند، به جامعه بازمی‌گردند و بیماران سکته‌های مغزی از جمله بیمارانی هستند که به درمان و توانبخشی، خوب جواب می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد وسایل توانبخشی در داخل کشور تولید می‌شود و بقیه تجهیزات وارد می‌شود که در این خصوص مشکلاتی داریم و تحریم‌ها اثرات بسیار زیادی گذاشته است؛ به همین دلیل، کارگروهی در وزارت بهداشت ایجاد شده تا با کمک دانشگاه‌های مهندسی، این تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: توان مهندسی تولید اغلب تجهیزات توانبخشی در داخل کشور وجود دارد و تنها باید ارتباط بین همکاران پزشک و توانبخشی و تراپیست‌ها و همکاران حوزه مهندسی فراهم شود.

وی با اشاره به اولویت‌های حوزه توانبخشی بیان کرد: یکی از اولویت تهیه شناسنامه‌های خدمت است. طراحی و تولید تکنولوژی‌های توانبخشی که در داخل موجود نیستند و همچنین استانداردسازی تکنولوژی‌های موجود از دیگر اولویت‌های این حوزه است.

جغتایی افزود: اولویت مهم دیگر این است که آن دسته از خدمات توانبخشی که تحت پوشش بیمه نیستند، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: