کد خبر: ۱۲۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
شفاآنلاین :سلامت >سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه خرید راهبردی در نظام سلامت قانونی و مورد تاکید برنامه ششم است، اعلام کرد: ۷۰ درصد هزینه‌های سلامت به ارائه کنندگان خدمات پرداخت می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی شب گذشته با حضور در برنامه نبض شبکه خبر که با موضوع روش‌های پرداخت در نظام سلامت اجرا شد، با اشاره به اینکه 10.5 درصد تولید ملی کشورها صرف حوزه سلامت می‌شود، گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های سلامت به ارائه کنندگان خدمات پرداخت میشود.

سخنگوی وزات بهداشت در ادامه تاکید کرد: اظهار نظر درباره مکانیسمهای پرداخت بدون توجه به سابقه گذشته ، به بیراهه رفتن است و متاسفانه یکی از مشکلات در ایران، فیلسوف نمایی در خصوص موضوعی است که هیچگونه تحقیق و مطالعه قبلی در خصوص آن انجام نمیدهند.

وی انگیزه‌های مالی را مهمترین عامل موثر در رفتار سازمانی دانست و گفت: در حال حاضر غالب شیوه پرداخت در نظام سلامت کشور، بر اساس «فی فورسرویس» یا همان پرداخت به ازای خدمت است. البته، به این شیوه پرداخت، کارانه نیز گفته میشود که با کارانه و پاداشی که سازمانها پرداخت می‌کنند تفاوت دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت، خرید راهبردی را یکی دیگر از شیوه‌های پرداخت در نظام سلامت کشور دانست و افزود: آنچه در قوانین ماست و نمایندگان هم دراصلاحات برنامه ششم تاکید دارند، خرید راهبردی است و ما سعی میکنیم خدمات را از بهترین تامین کننده و با بهترین مکانیسم پرداخت، دریافت کنیم.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه پرداخت‌ها در نظام سلامت به شیوه فی فور سرویس در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه اعمال میشود، گفت: این شیوه پرداخت از سال 1374 به بیمارستان‌ها کشور آمد و تمام نظامهای مترقی سلامت با خردورزی سعی در به حداقل رساندن نظام فی فورسرویس هستند.

حریرچی همچنین به بیمه نبودن 50 درصد مردم در سال 74  نیز اشاره کرد و افزود: در نظام‌های مبتنی بر حقوق، کمترین انگیزه برای خدمت وجود دارد.  بعد از سال 93 نظام پرداخت را به طرز معنی داری تغییر دادیم و میزان پرداختی در کشور از کل هزینه های سلامت کاهش پیدا کرده است که ممکن است سازمان های بیمه ای آن را حس نکرده باشند.

برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، هزینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: