کد خبر: ۳۴۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 09
هنگامی که صورت خود را لمس می‌کنید، باکتری‌ها، چربی پوست و سایر مواد زائد و آلاینده را از دستانتان به پوست خود منتقل می‌کنید که به طور بالقوه می‌توانند آکنه موجود را بدتر کنند یا باعث ایجاد جوش‌های جدید شوند.
شفا آنلاین:سلامت> عادت دست زدن به صورت، بینی یا دهان در این عصر ویروس‌ها واگیر می‌تواند پیامدهای جدی برای شما داشته باشد. 
به گزارش شفا آنلاین ویروس‌های تنفسی، ازجمله ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا و ویروس کرونا پس از تماس دست با بینی از طریق غشاهای مخاطی بینی و دهان وارد بدن شوند. دست زدن مرتب به صورت احتمال چنین انتقالی را افزایش می‌دهد.

پیامدهای دست زدن به صورت

یک – عفونت: لمس صورت با دست‌های آلوده مسیر مستقیمی را برای ورود عوامل بیماری‌زای واگیر به بدن فراهم می‌کند. به جز بینی و دهان، چشم‌ها نیز به دلیل حساس بودن به راحتی می‌توانند به دروازه‌ای برای عفونت تبدیل شوند و بیماری‌های مانند التهاب با ورم ملتحمه (کنژکتیویت یا چشم قرمز یا چشم صورتی) و سایر مشکلات چشمی ایجاد کنند.

دو- تشدید آکنه: تماس دست‌های کثیف با پوست صورت می‌تواند جوش‌های پوستی آکنه را هم تشدید کند.

هنگامی که صورت خود را لمس می‌کنید، باکتری‌ها، چربی پوست و سایر مواد زائد و آلاینده را از دستانتان به پوست خود منتقل می‌کنید که به طور بالقوه می‌توانند آکنه موجود را بدتر کنند یا باعث ایجاد جوش‌های جدید شوند.

سه- انتشار ویروس‌ها: ویروس‌های بیماری‌زا می‌توانند چندین روز روی سطوح زنده بمانند و لمس سطوح آلوده با دست‌ها خطر جذب این عوامل بیماری‌زا را افزایش می‌دهد. برای مثال، کروناویروس عامل کووید-۱۹ می‌تواند هنگام عطسه و سرفه به همراه ترشحات تنفسی روی سطوح فرود آید و سرماسپس از طریق تماس دست به چهره به صورت منتقل شود.

به‌این‌ترتیب بااینکه استنشاق قطرک‌های تنفسی حاوی ویروس منتشرشده به‌وسیله یک فرد آلوده راه اصلی انتقال این ویروس تنفسی است، لمس کردن سطوح آلوده‌شده با ویروس و بعد دست زدن به صورت نیز می‌تواند در گسترش این ویروس نقش داشته باشد؛

چهار- خود تلقیحی میکروب‌ها: دست‌های آلوده می‌توانند عوامل بیماری‌زا را از طریق «خود تلقیحی» به سایر نقاط بدن وارد کنند. به‌عنوان‌مثال، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یا استافیلوکوک طلایی که معمولاً در پوشش درونی مخاطی بینی یافت می‌شود، می‌تواند از طریق لمس کردن صورت در پوست آن خود تلقیح شود و عفونت پوستی زرد زخم یا جوش‌های پوستی آکنه را به وجود آورد.

بهداشت دست

ترک عادت دست زدن به صورت، ممکن است کار مشکلی باشد، اما برای حفظ بهداشت و کاهش خطر عفونت بسیار مهم است. شستن مرتب دست‌ها و اجتناب از تماس غیرضروری با صورت، اقدامات پیشگیرانه ساده و درعین‌حال مؤثری هستند.

برای کاهش خطر عفونت، دست‌های خود را به طور مکرر با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. همچنین اگر آب و صابون در دسترس نیست، می‌توانید از ضدعفونی‌کننده دست الکل‌پایه استفاده کنید؛ و بالاخره تلاش کنید که جلوی خودتان را بگیرید و به صورتتان دست نزنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: