کد خبر: ۳۴۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 09
مردم ایران عصبی ترین، پرخاشگرترین و افسرده‌ترین مردم جهان نیستند و ایران از متوسط جهانی در این موضوع پایین‌تر است.
شفا آنلاین:سلامت> رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می گوید برخلاف برخی از ادعاها، ایرانیان، عصبانی ترین مردم دنیا نیستند!

به گزارش شفا آنلاین  چند روزی است که خبری با عنوان «رکوردزنی ایران در میان عصبانی‌ترین مردم جهان» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ در خبری که به نقل از مؤسسه بین‌المللی گالوپ دو سال پیش منتشر شده بود و هم اکنون دوباره مورد توجه قرار گرفته ادعا شده «ایرانیان پس از ملت ارمنستان و عراق سومین ملت عصبانی جهان هستند!»

اما آیا واقعا مردم ایران مردم عصبی هستند؟ علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران  با اطمینان کامل می‌گوید: خیر!
میانگین پرخاشگری در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید: مردم ایران عصبی ترین، پرخاشگرترین و افسرده‌ترین مردم جهان نیستند و ایران از متوسط جهانی در این موضوع پایین‌تر است.

نه عصبی هستیم نه افسرده!
او ادامه می‌دهد: افسردگی و یا عصبانیت را اگر از بعد یک هیجان بررسی کنیم؛ فرد مدتی درگیر عصبانیت و یا خشم می‌شود و بعد از مدتی این هیجان فروکش می‌کند و اگر این موضوع تداوم داشته باشد در دسته اختلالات قرار می‌گیرد؛ بنابراین در بحث اختلالات (نه هیجان) جامعه ایران نسبت به میانگین جهانی نه غمگین است و نه عصبانی! و درصد بسیار کمی از مردم ایران دچار این اختلالات هستند.

ایران بهشت روانشناسان!
برخلاف نگاه عامه جامعه در مورد درآمد نجومی روانشناسان؛ دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به تابناک می‌گوید: «هزینه ویزیت روانشناسان حتی کفاف هزینه‌های جاری مطب را هم نمی‌دهد» 

او ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۳، هیئت دولت تعرفه هر جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره را برای کارشناسان ارشد، ۳۲۱ هزارتومان و برای مشاوران با مدرک دکتری، ۳۷۸ هزارتومان اعلام کرده است؛ این رقم هرچند نسبت به گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته، اما همچنان هزینه‌های جاری مطب‌ها را پاسخگو نیست. یک روانشناس در روز نهایت بتواند ۵ درمانجو را مشاوره دهد و این رقم جوابگوی حتی هزینه‌های اولیه نیست.

مقایسه درآمد روانشناسان ایرانی و آمریکایی
فتحی آشتیانی می‌گوید هزینه هر جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره در کشورهای اروپایی و آمریکایی از ۱۰۰ دلار تا ۳۰۰ دلار است و در کشورهای پیشرفته روانشناسی از تخصص‌های گران به حساب می‌آید و به متخصصین آن نیز بالاترین تعرفه تعلق می‌گیرد.

اغلب مردم از دریافت خدمات روانشناسی محروم هستند
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تفاوت معنادار تعرفه مشاوره در ایران و در آمریکا و اروپا می‌افزاید: با این وجود بخش عمده‌ای از جامعه نمی‌توانند همین تعرفه‌ها که در مقایسه با اروپا و آمریکا ناچیز است پرداخت کنند و اغلب مردم جامعه از دریافت خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی محروم می‌مانند.

هر مشکل تقریبا حدود ۴ میلیون آب می‌خورد!
او ادامه می‌دهد: بیمار پس از مراجعه به یک پزشک و پرداخت ویزیت یک جلسه معمولا درمان می‌شود، اما خدمات روانشناسی اینگونه نیست و درمان جو حداقل باید ۵ تا ۱۰ جلسه برای حل مشکل به مطب روانشناس مراجعه کند به همین خاطر هزینه‌های زیادی به فرد برای درمان تحمیل می‌شود.

بیمه‌ها ورود کنند!
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مردم نیازمند دریافت خدمات روانشناختی هستند، عنوان می‌کند: برای برون رفت از این موضوع باید بیمه‌ها ورود کنند و خدمات روانشناختی را پوشش دهند./تابناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: