کد خبر: ۳۴۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 08
تهران از نظر شاخص اقتصاد رتبه ۳۰۶ در جهان را به دست آورده، اما در دیگر شاخص‌‌‌ها عملکرد ضعیفی داشته است. شاخص‌‌‌های کیفیت زندگی و محیط‌زیست آن به ترتیب ۷۴۵ و ۷۷۷ برآورد شده است
شفا آنلاین:جامعه>۱۰۰۰ شهر از ۱۶۳ کشور جهان توسط نهاد مطالعاتی دانشگاه آکسفورد با شاخص «کیفیت‌ زندگی» رده‌بندی شدند. نتایج این رتبه‌بندی نشان می‌دهد، تهران در جایگاه ۷۴۵ قرار گرفته است. در این میان، شهرهای اروپا در جایگاه بهترین کیفیت زندگی قرار دارند. گرونوبل فرانسه، کانبرا استرالیا، برن سوئیس؛ برگن نروژ و بازل سوئیس در صدر این آمار قرار دارند.
به گزارش شفا آنلاین شهرهای بیرا و ماپوتو در موزامبیک، هراره در زیمبابوه، زاریا و سوکوتو در نیجریه در انتهای جدول و در رده های ۹۹۶ تا ۱۰۰۰ قرار دارند. شیراز یک رده بالاتر از تهران و در رده ۷۴۴ و کاتماندو در نپال در پایین تهران و در رده ۷۴۶ قرار دارد. رشت در رده ۷۳۸ جهان، مشهد در رده ۷۴۹ و زاهدان در رده ۷۵۲ این جدول قرار دارند.

اگرچه در این رتبه‌‌‌بندی ۱۲ شهر ایران نیز گنجانده شده است، اما امتیازات بسیار پایینی را در همه محورها به دست آورده‌‌‌اند که تهران با رتبه ۴۴۳، بهترین عملکرد شهری در ایران را به خود اختصاص داده است.

 شاخص جهانی «کیفیت زندگی» براساس درآمد خانوارها، نابرابری، هزینه مسکن، خدمات رفاهی و تفریحی و همچنین سرعت اینترنت به دست می‌آید. در گزارش آکسفورد، تاکید شده است افزایش هزینه مسکن اثر مخرب بر روی کیفیت زندگی شهروندان یک شهر دارد. در شهرهای برتر به لحاظ «کیفیت زندگی»، مشکل آنچنانی برای هزینه تامین مسکن وجود ندارد.در این رتبه‌‌‌بندی تهران از محور سرمایه انسانی با رتبه ۸۰ بهترین عملکرد را در بین سایر محورها داشته است. تهران از نظر شاخص اقتصاد رتبه ۳۰۶ در جهان را به دست آورده، اما در دیگر شاخص‌‌‌ها عملکرد ضعیفی داشته است. شاخص‌‌‌های کیفیت زندگی و محیط‌زیست آن به ترتیب ۷۴۵ و ۷۷۷ برآورد شده است و پایین‌‌‌ترین عملکرد را در شاخص حکمرانی دولت دارد که در رتبه ۹۲۸ قرار گرفته است./آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: