کد خبر: ۶۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 17
شفاآنلاين:تغذیه>پیشگیری-بررسی‌های مربوط به سالهای اخیر نشان می‌دهند که تغذیه نادرست عامل افزایش 50 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و متاسفانه این بیماری‌ها روز به روز نیز در حال شیوع هستند.

به گزارششفاآنلاین،داوود رضایی‌منش دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سالهای اخیر با وجود کاهش نسبی موارد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی، شاهد گسترش افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن و غیرعفونی بوده‌ایم.


وی افزود: بیماری‌های مزمن بر خلاف بیماری‌های قلبی و عروقی یک علت شناخته شده ندارند و معمولا بیش از دو عامل در بروز این بیماری‌ها نقش دارند.

رضایی‌منش با بیان اینکه بیماری قلبی و عروقی مهمترین و شایعترین بیماری مزمن در سراسر جهان است، تصریح کرد: اغلب موارد مرگ و میر در نقاط مختلف جهان ناشی از بیماری‌های مزمن است و در بین بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی و عروقی شیوع و گستردگی بالاتری داشته و مرگ و میر بیشتری را موجب می‌شوند.

وی ادامه داد: تغذیه غیر اصولی، ورزش نکردن و نداشتن تحرک بدنی، بالارفتن چربی خون، ابتلا به مشکلات روحی و روانی و استعمال دخانیات به ویژه سیگار، از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

رضایی‌منش تاکید کرد: بررسی‌های مربوط به سالهای اخیر نشان می‌دهند که تغذیه نادرست عامل افزایش 50 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و متاسفانه این بیماری‌ها روز به روز در حال شیوع هستند.

وی با بیان اینکه مصرف چربی زیاد، مواد سرخ کردنی و غذاهای آماده از دلایل مهم مرتبط با ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، یادآور شد: اگرچه تغذیه نادرست در اغلب موارد در سنین بالا موجب ابتلا به امراض قلبی و عروقی می‌شود، اما در بسیاری از موارد زمینه ابتلا به این بیماری‌ها مربوط به دوران جوانی و حتی کودکی بوده است.

رضایی‌منش خاطرنشان کرد: فردی که سیگار می‌کشد و پس از چند سال آنرا ترک می‌کند، اگرچه خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد زیادی از خود دور می‌کند، اما اثرات سرطانی و ایجادکننده بیماری استعمال دخانیات ممکن است چند سال در بدن او باقی بماند.

وی گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، عادات و الگوهای زندگی باید از همان ابتدای جوانی و حتی دوران کودکی اصلاح شود تا اینکه در دوران میانسالی و سالمندی خطر این بیماری‌ها به کمترین میزان برسد. 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: