کد خبر: ۷۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاين:تغذیه>سلامت غذایی-رییس دانشکده تغذیه و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بر رعایت موازین بهداشتی و تغذیه ای ضروری در سفر برای پیشگیری از بروز بیماری های منتقله از آب و غذا تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاين،از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر مجید حاجی فرجی با اشاره به تغذیه فصل گرما و سفرهای تابستانی توصیه کرد در فصل تابستان با توجه به گرما و افزایش تعریق آب و املاح ضروری بدن باید از طریق آب و مایعات مصرفی تامین شود تا بدن دچار مشکل نشود.


وی با بیان اینکه بسیاری از افراد عادت به مصرف مایعات، خصوصا آب ندارند افزود: در تابستان باید میزان کافی آب و مایعات درطول روز مصرف شود که البته این میزان نیاز در افراد مختلف متناسب با نوع فعالیت، شرایط بیماری و دمای هوا متغیر است و نمی توان میزان یکسانی را برای همه افراد توصیه کرد، اما توصیه تمام متخصصان در این خصوص حاکی از این است که قبل از صدور پیام از سوی مغز باید مبادرت به مصرف مایعات کرد.

حاجی فرجی در ادامه تاکید کرد افراد مبتلا به بیماریهای کلیوی، قلبی و عروقی، دیابت و سنگ های مجاری ادراری باید طبق نظر پزشک معالج خود و متخصص تغذیه از میزان مصرف مایعات و الکترولیت های مورد نیاز خود مطلع شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سفرهای تابستانی گفت: هموطنان در هنگام سفر به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریهای گوارشی حتما باید از آب سالم و بهداشتی و عاری از هرگونه میکروب (آب سالم لوله کشی، آب های بسته بندی شده، معدنی و آشامیدنی) استفاده کنند .

وی اضافه کرد: غذا باید به طور کامل پخته شود و غذاهای پخته شده نیز باید در اسرع وقت مصرف شوند و میزان اضافه غذاهای پخته شده باید در دمای کمتر از پنج درجه سانتیگراد در یخچال و یا فریزر نگهداری شود. همچنین غذاهای پخته نگهداری شده در یخچال، هنگام مصرف باید به طور کامل و با حرارت بالای 60 تا 70 درجه گرم شوند تا آلودگی های احتمالی آنها از بین برود.

وی تاکید کرد: غذاهای گوشتی و غذاهایی که با روغن زیاد آماده می شوند نسبت به سایر غذاها فسادپذیرتر هستند بنابراین هموطنان باید در مصرف و نگهداری این نوع غذاها به ویژه در ایام سفر دقت بیشتری داشته باشند.

حاجی فرجی به مسافران توصیه کرد: در هنگام مسافرت حتی الامکان از مصرف غذاهای پختنی که نگهداری آنها شرایط دمایی خاص لازم دارد پرهیز کرده و غذاهای ساده و سالمی را برای مسیر سفر خود از قبل تهیه و استفاده کنید.همچنین در طول سفر نسبت به پخت غذاها اهتمام ورزیده و ضمن تهیه مواد اولیه سالم، پخت غذا را برعهده بگیرید و اگر چنانچه مجبور به استفاده از غذای رستورانها یا مراکز تهیه غذا شدید ضروری است در مرحله اول از سالم بودن غذاها مطمئن شده و در مرحله دوم از کیفیت غذاها اطمینان حاصل پیدا کنید.

وی در ادامه هشدار کرد: در هنگام سفر از خوردن غذا و آشامیدنی ها در رستوران ها و مراکز عرضه مواد غذایی که مقرارت بهداشتی را رعایت نمی کنند، جدا پرهیز کرده و صرفا به رستوران های معتبر که اصول بهداشتی در آن ها رعایت شده است مراجعه کنند.

حاجی فرجی افزود: در طول سفر برای سلامتی بیشتر باید به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و تنوری استفاده کرد و از خوردن تنقلات، اسنک های پرضرر، شیرینی ها، نوشیدنی های گازدار نیز اجتناب کرد. بنابراین بهتر است در طول سفر انواع خشکبار، میوه های تازه، سبزیجات، آب میوه و کنستانتره های طبیعی مصرف شود.

وی گفت : اضافه وزن را یکی از مسایلی که افراد مستعد چاقی باید در طول سفربه آن توجه کنند و با توجه به این که اضافه وزن در مدت کوتاهی ایجاد می شود توصیه می شود که این افراد در طول سفر باید برنامه غذایی مشخصی داشته باشند که نوع و میزان و چگونگی مصرف غذای آنان مشخص باشد.

وی همچنین برنامه ریزی غذایی برای تمامی گروههای سنی در طول سفر را لازم برشمرد و توجه بیشتر به گروههای سالمند و کودکان را بعنوان گروههای در معرض خطر بسیار ضروری دانست.

حاجی فرجی درخصوص جلوگیری از گرمازدگی در ایام گرم تابستان و سفر گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی باید به میزان کافی مایعات سالم و بهداشتی مصرف می کنیم که بهترین نوشیدنی آب سالم است. البته در این گروه آب میوه های طبیعی هم وجود دارند که اطمینان از سالم بودن آنها بسیار حایز اهمیت است. همچنین می توان از شیر ولبنیات کم چرب، سبزیجات و یا آب و چای نیز در طول روز استفاده کرد اما بهترین نوع مایعات که باید در رژیم غذایی گنجانده شود آب سالم است.

رییس دانشکده تغذیه و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: با استفاده از نکتارهای طبیعی، پالوده طبیعی میوه ها و یا آب سبزیجات علاوه بر تامین ماده غذایی و فیبرهای محلول می توان آب، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن را نیز دریافت کرد. همچنین باید توجه داشته باشیم که استفاده از مایعات و نوشابه های گازدار به دلیل دارا بودن قند، اسانس و گازهای مضر در کاهش جذب و یا دفع ریز مغذی ها و نیز اختلال هاضمه و افزایش وزن موثر است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: