کد خبر: ۷۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاين:سلامت>درمان-یک متخصص تغذیه داشتن تغذیه مناسب در بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را از عوامل موثر در افزایش سرعت بهبود بیماران دانست.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر رضوان هاشمی گفت: تامین انرژی کافی برای بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه از مهم‌ترین عواملی است که موجب کاهش عفونت، تسریع در بهبودی، کاهش طول مدت بستری و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود.

وی افزود: بعد از تثبیت وضعیت عمومی، پایداری فشار خون، ضربان قلب و وضعیت تنفس، استراتژی مهم تامین کالری و انرژی مورد نیاز در بیمارانی است که به دلیل صدمات وارده هوشیار نبوده (کما) و قدرت بلع کافی ندارند.

این متخصص تغذیه با اشاره به نیاز روزانه بیمار به انرژی لازم گفت: بر اساس شاخص‌های مختلف از جمله سن، جنسیت، وزن، سابقه بیماری، بیماری زمینه‌ای و نوع صدمه‌ای که به فرد وارد شده و با استفاده از فرمول‌های خاص نیاز روزانه فرد به انرژی برآورد شده و مواد غذایی از طریق گاواژ (قرار دادن لوله پلاستیکی در معده از طریق بینی) به بیمار داده می‌شود.

وی در خصوص نحوه انجام گاواژ افزود: انجام گاواژ به دو صورت انجام پذیر است در شکل قدیمی یا سنتی که متاسفانه در اکثر بیمارستان‌های کشور انجام می‌شود مواد غذایی پخته نرم و مخلوط شده و پس از له شدن با آب رقیق می‌شود و از طریق لوله بینی به فرد داده می‌شود.و مطالعات نشان داده است که استفاده از این روش تغذیه پاسخگوی نیاز به انرژی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کشور نبوده و این بیماران در مقایسه با بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کشورهای پیشرفته با کمبود حدود 500 کیلو کالری انرژی مواجه هستند. این شیوه امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده و از گاواژ صنعتی به جای شیوه‌های سنتی استفاده می‌شود.

هاشمی در خصوص مزایای گاواژ صنعتی گفت: در روش جدید که از دهه 80 در دنیا به کار گرفته شده، از ترکیبات آماده غذا، دارو برای تغذیه بیماران استفاده می‌شود. این ترکیبات علاوه بر تامین انرژی لازم و مواد مغذی مورد نیاز بیماران در موقعیت‌های ویژه، بهداشتی بوده و خطر بروز عفونت‌های ناشی از آلودگی غذایی را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تغذیه در سلامت بیماران گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر نقش تغذیه و تامین انرژی کافی برای بیماران مورد توجه بیشتری قرار گرفته و برخی بیمارستان‌های کشور استفاده از محلول‌ها و پودرهای آماده غذا دارو را جایگزین گاواژ سنتی کرده‌اند.


ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: