کد خبر: ۴۵۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۳ - 2014December 25
شفاآنلاین-معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشترین نمک سبد تغذیه خانواده‌های ایرانی در نان، پنیر، رب گوجه فرنگی، سس‌ها و کنسروهاست.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر سیاری امروز در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک گفت: بیش از 50 درصد نمک مصرفی را از نان و پنیر صبحگاهی دریافت می‌کنیم، این در حالی است که افراد بالای 50 سال روزانه باید سه گرم و زیر 50 سال پنج گرم نمک مصرف کنند، اما در ایران این میزان به 10 تا 12 گرم در روز رسیده است.

وی افزود: 10 میلیون نفر از جامعه 15 تا 64 ساله فشارخون دارند، 86 هزار و 500 مورد مرگ مربوط به فشار خون برآورد می‌شود و 50 درصد نیز از فشار خون خود بی‌خبرند؛ همه این‌ها بر اثر مصرف بیش از اندازه نمک در سبد غذایی خانواده‌هاست.

دکتر سیاری فشار خون بالا، سکته زودرس قلبی و مغزی و نارسایی کلیه و قلب را از جمله بیماری‌های مربوط به مصرف بالای نمک عنوان کرد و گفت: کمبود مصرف میوه و سبزی در سبد غذایی خانوار و مصرف بیش از اندازه نمک دو مشکل مهم تغذیه در کشور است به صورتی که 47 میلیون نفر در کشور غذای ناسالم می‌خورند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: آموزش و اطلاع رسانی درباره ضررهای نمک، استفاده از برچسب میزان نمک مواد غذایی، معرفی محصولات کم‌نمک، ترغیب صنایع غذایی به تولید محصولات کم‌نمک و پایش مداوم نمک محصولات غذایی از جمله راهکارهای کاهش مصرف نمک در خانواده‌هاست.

دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با برگزاری دوره بسیج ملی کاهش مصرف نمک از ششم دی‌ به مدت پنج هفته سعی در فرهنگ سازی اصول صحیح تغذیه در کشور دارد.

 

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: