کد خبر: ۳۴۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
سوالی که احتمالا ذهن بسیاری از چای خورها را به خود مشغول می‌کند این است که آیا نوشیدن چای می‌تواند با کاهش آب بدن به آن آسیب برساند؟

شفا آنلاین:سلامت>یکی از باورهای رایج در میان عموم افراد این است که نوشیدن چای نه تنها به آب‌رسانی بدن کمک نمی‌کند، بلکه به‌طور فعال بر ضد آن اثر می‌گذارد. اما آیا علم هم واقعا موافق این باور است که فنجان چای صبحگاهی شما می‌تواند بدنتان را کم‌ آب کند؟

به گزارش شفا آنلاین، نوشیدن چای مزایا و معایبی دارد که همه باید بدانند اما کارولین توماسون، متخصص تغذیه و مدرس دیابت در ویرجینیا فردی است که در این باره به‌طور گسترده تحقیقاتی انجام داده و نتایج آن احتمالا می‌توانند باورتان را نسبت به موضوع عوض کند. پس اگر این سوال ذهن شما را هم مشغول کرده، در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ حیرت‌انگیزی برسید.

رابطه نوشیدن چای و کاهش آب بدن

کارولین توماسون می‌گوید که کافئین و سایر ترکیبات موجود در چای می‌توانند به‌عنوان یک ماده ادرارآور عمل کنند. برخلاف باورهای رایج، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه ذاتاً آب‌آور نیستند و به تنهایی نمی‌توانند منبع آبی برای بدن باشند.

کارشناسان می‌گویند که این سردرگمی ناشی از واقعیتی است که در آن باور دارند کافئین از نظر فنی یک ادرارآور بوده و باعث افزایش دفع آب از بدن می‌شود. اما تحقیقات نشان داده است که مقدار آن واقعاً برای تأثیر قابل توجه کافی نیست؛ به‌ویژه در مقایسه با مقدار آب موجود در یک فنجان چای یا قهوه که به تعادل مایعات از دست رفته کمک می‌کند.

آیا می‌توانیم چای را به‌عنوان آب استفاده کنیم؟

طبق گفته آکادمی ملی پزشکی و سلامت، هر فرد به‌طور متوسط ​​روزانه به ۹ تا ۱۳ فنجان آب نیاز دارد و این می‌تواند با جنسیت فرد، میزان فعالیت بدنی و وضعیت آب‌وهوای محل سکونت او متفاوت باشد. اما لازم نیست که تمامی این مقدار مورد نیاز تنها از طریق نوشیدن آب تامین شود. بنابراین بله، نوشیدن چای که بتواند میزان مورد نیاز آب بدن را تامین کند، می‌تواند در مصرف روزانه شما به‌ حساب بیاید.

توماسون می‌گوید که تمامی مایعات مصرف روزانه فرد در میزان آب بدن و تعادل‌سازی آن نقش دارند. حتی مایعات دریافتی از میوه‌ها، سبزیجات و غذاها هم از مصرف روزانه آب به حساب می‌آیند.

کدام نوشیدنی می‌تواند بیشترین آب را به بدن ما برساند؟

آب خالی هیچ وقت ایده بدی نیست اما تحقیقی که اخیرا در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده نشان داد که در واقع یک نوشیدنی آب‌رسانی بیشتری حتی از خود آب دارد: شیر بدون چربی.

محققان دریافتند که هم آب گازدار و هم آب معمولی در آب‌رسانی سریع به بدن مفید هستند اما نوشیدنی‌هایی که حاوی مقدار کمی قند، چربی یا پروتئین هستند، می‌توانند برای مدت زمان طولانی‌تری آب مورد نیاز بدن را تامین کنند. شیر حاوی لاکتوز، نوعی قند همراه با پروتئین و چربی است که تخلیه مایعات معده را کند کرده و در نتیجه دوره آب‌رسانی و تامین مایعات را طولانی‌تر می‌کند.

البته برخی نسبت به لاکتوز شیر حساسیت دارند که باید قبل از مصرف حتما این موضوع را هم در نظر بگیرند. علاوه‌بر آب آشامیدنی، کارولین توماسون می‌گوید که نوع نوشیدنی‌های خود را تغییر دهید تا همیشه در تنوع باشید. آب گازدار، چای سبز و قهوه همگی می‌توانند در تامین آب مورد نیاز بدن شما نقش داشته باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: