تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
دانشمندان مغز و اعصاب در یک پیشرفت مهم، موفق شدند روشی برای انتقال دارو به مغز برای درمان نوعی تومور مغزی کشنده پیدا کنند.

شفا آنلاین:سلامت>محققان با استفاده از امواج فراصوت موفق به عبور از سد خونی مغزی شدند. این روش به انتقال ترکیبی از داروهای شیمی درمانی و ایمونوتراپی برای درمان گلیوبلاستوما -نوعی تومور مغزی کشنده- منجر شد. این رویکرد نوآورانه باعث تقویت شناسایی سلول‌های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن شد و نویدبخش روشی درمانی جدید است.

به گزارش شفا آنلاینسد خونی مغزی، پوششی مستحکم و به هم چسبیده از رگ‌های درون مغز است که وظیفه دارد از ورود مولکول های بزرگ به درون مغز جلوگیری کند. این عایق به همان شکل که از مغز در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند، به داروها نیز اجازه ورود نمی‌دهد. یکی از مشکلات اصلی پزشکان و دانشمندان برای درمان بیماری های مغزی، همین عایق خونی مغز می باشد. دانشمندان دانشکده‌ پزشکی نورث‌وسترن در این مطالعه، از فناوری امواج فراصوت برای عبور از سد خونی مغزی و رساندن دوز کمی از ترکیب داروهای شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی استفاده کردند.

جزئیات بیشتر مطالعه و نتایج آن

این دانشمندان در طی تحقیق خود به چندین پیشرفت دست یافته‌اند در مقاله حاصل از آن در مجله علمی «Nature Communications»، گزارش کرده‌اند. این دانشمندان برای اولین بار نشان دادند که یک دستگاه امواج فراصوت قابل کاشت در جمجمه می‌تواند نفوذ داروی شیمی‌درمانی «داکسی‌روبیسین» و آنتی‌بادی‌های مهارکننده نقاط کنترلی ایمنی –ترکیبی نوآورانه از ایمونوتراپی– را به مغز انسان افزایش دهد. این دستگاه، میکرو حباب‌هایی تولید می‌کند که به طور موقت سد خونی مغزی را باز کرده و به ایمونوتراپی اجازه می‌دهد وارد مغز شود. همچنین دانشمندان برای اولین بار نشان دادند که دوز کمی از داکسی‌روبیسین (کمتر از دوزی که در رژیم‌های شیمی‌درمانی سنتی استفاده می‌شود)، وقتی همراه با آنتی‌بادی‌های مهارکننده نقاط کنترلی ایمنی تجویز شود، می‌تواند شناسایی سلول‌های بدخیم گلیوبلاستوما توسط سیستم ایمنی را تقویت کند و سلول‌های ایمنی (لنفوسیت‌ها) را که وظیفه حمله به سلول‌های سرطانی را برعهده دارند، دوباره فعال کند.

آنتی‌بادی مهارکننده نقاط کنترلی ایمنی، از غیرفعال شدن سیستم ایمنی توسط سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. «این اولین گزارش در مورد انسان است که در آن از یک دستگاه امواج فراصوت برای انتقال دارو و آنتی‌بادی به گلیوبلاستوما به منظور تغییر سیستم ایمنی استفاده شده است تا بتواند سرطان مغز را شناسایی و به آن حمله کند.» این را دکتر «آدام سون‌آبند»، نویسنده‌ همکار این مقاله، استادیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده‌ی پزشکی فینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن بیان کرد. «این می‌تواند پیشرفت بزرگی در درمان گلیوبلاستوما باشد، که به دلیل نفوذ ضعیف داروها و آنتی‌بادی‌های در گردش خون به مغز، درمانی بسیار دشوار و ناامیدکننده بوده است.» این مطالعه روی چهار بیمار که تومورهایشان پیشرفت قابل توجهی داشتند، انجام شد. این افراد قبلاً برای تومورهایشان تحت شیمی‌درمانی سنتی و همچنین یک روش درمانی آزمایشی در یک کارآزمایی بالینی قرار گرفته بودند، اما هر دو بار تومورها عود کرده بودند. «این یک نمونه‌ی عالی از تحقیقات ترجمه‌ای بالینی-کاربردی-بازگشت-به-بالینی است که سناریوی استثنایی را برای یادگیری در مورد توانایی سیستم ایمنی بدن در از بین بردن تومورهای مغزی به صورت لحظه‌ای پس از درمان، فراهم می‌کند.» این را کاترین لی-چانگ، نویسنده‌ همکار این مقاله و استادیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده‌ی پزشکی فینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن بیان کرد. «با توجه به نبود پاسخ ایمنی مؤثر در برابر این تومورهای کشنده، این یافته‌ها ما را به تصور یک رویکرد درمانی بالقوه جدید تشویق می‌کند.»

این روش درمانی موجب تقویت شناسایی سلول‌های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به رویکرد درمانی جدیدی منجر گردد.