کد خبر: ۳۴۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
محققان به تازگی به روشی دست‌یافته‌اند که به کمک آن می‌توانند آلزایمر را ۹ سال زودتر از وقوع تشخیص دهند؛ این روش می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری غیرقابل درمان، نقشی حیاتی داشته باشد.
شفا آنلاین:سلامت>محققان به تازگی به روشی دست‌یافته‌اند که به کمک آن می‌توانند آلزایمر را ۹ سال زودتر از وقوع تشخیص دهند؛ این روش  می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری غیرقابل درمان، نقشی حیاتی داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاینپژوهشگران روشی برای پیش‌بینی زوال عقل با دقت هشتاد درصد تا ۹ سال قبل از تشخیص بیماری پیدا داده‌اند.
ین روش نسبت به تست‌های حافظه سنتی و اندازه‌گیری کوچک شدن مغز، عملکرد بهتری دارد. این مطالعه از داده‌های بیش از ۱۱۰۰ داوطلب استفاده کرده و کاربرد‌های بالقوه برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه کوئین‌مری لندن، در این تحلیل با استفاده از تصاویر ان‌آر‌آی عملکردی (fMRI)، تغییرات صورت‌گرفته در «شبکه حالت پیش‌فرض» مغز (DMN) را که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار می‌گیرد، تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

«شبکه حالت پیش‌فرض»، شبکه‌ای از مغز است که بخش‌های مختلف را برای انجام عملکرد‌های شناختی خاص به هم متصل می‌کند و اولین شبکه عصبی است که تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار می‌گیرد.

محققان دانشگاه کوئین مری لندن برای انجام این تحقیق از با استفاده از اسکن‌های اف‌ام‌آر‌آی (fMRI) بیش از ۱۱۰۰ داوطلب از بانک زیستی انگلستان، به برآورد اتصال مؤثر بین ده ناحیه مغز پرداختند که شبکه‌ی حالت پیش‌فرض را تشکیل می‌دهند؛ این بانک، یک پایگاه داده زیست‌پزشکی و منبع تحقیقاتی گسترده حاوی اطلاعات ژنتیکی و سلامتی نیم میلیون شرکت‌کننده انگلیسی است.

چارلز مارشال، مسئول این تیم تحقیقاتی در خصوص نتایج آتی این مطالعه گفت: «پیش‌بینی اینکه چه کسی در آینده دچار زوال عقل خواهد شد، برای یافتن درمان‌های موثر حیاتی باشد؛ این درمان‌ها می‌توانند از نابودی غیرقابل برگشت سلول‌های مغزی که باعث علائم زوال عقل می‌شود، جلوگیری کند.» او ادامه می‌دهد: «ما امیدواریم این روش کشف و تشخیص به ما اجازه دهد تا در مورد اینکه آیا کسی واقعاً دچار زوال عقل خواهد شد و چه زمانی، بسیار دقیق‌تر عمل کنیم، تا بتوانیم تشخیص دهیم که آیا آن‌ها ممکن است از درمان‌های آینده بهره‌مند شوند.»

پژوهشگران همچنین در این تحقیق دریافتند که انزوای اجتماعی به احتمال زیاد از طریق تأثیر آن بر اتصال در شبکه حالت پیش‌فرض مغز، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: