کد خبر: ۱۰۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفاآنلاین :انتشار خبر ناگوار قتل دختر افغان طی روزهای اخیر در منطقه ورامین واکنش های متعددی را به دنبال داشت، واکنش هایی که ضمن محکوم کردن این جنایت بر ضرورت اشد مجازات مجرم تاکید داشت.

به گزارش شفاآنلاین ،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن محکوم کردم حادثه اخیر و دادن اطمینان خاطر مبنی بر اینکه دستگاه قضا تفاوتی در احقاق حقوق اتباع بیگانه قایل نخواهد یود اما رسانه ها و افکار عمومی را به این موضوع توجه دادند که نباید بروز چنین حادثه ای زمینه ساز سیاه نمایی و فضا سازی علیه کشورمان شود. زیرا ملت ایران بیش از 35 سال است که میزبان مهاجران افغان بوده و طی این سالیان خدمات مناسبی را به آنان ارایه کرده است بر این اساس بروز یک اتفاق نباید دستاویز اظهارنظرهای غیرمنطقی شود.

 

 دستگاه قضا برای اتباع بیگانه تفاوتی قائل نخواهد شد

حمیدرضا طباطبایی نائینی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص اتفاق مذکور گفت: از نظر قوانین جزایی ایران، هر حادثه در محدوده سرزمینی چه در مورد اتباع ایرانی یا افغانی رخ دهد به یک شکل و کاملا عادلانه رسیدگی می‌شود و برای اتباع بیگانه تفاوتی قائل نخواهیم شد.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطابق با قانون، مرتکب به جرم به مجازات خواهد رسید، تصریح می‌کند: بنابر قوانین موجود اگرچه محکوم‌له تبعه افغانی و متهم ایرانی است اما دستگاه قضا دررسیدگی قضایی تفاوتی قائل نخواهد داشت و مطابق با قوانین رسیدگی می‌کند، دادسرای رسیدگی به این پرونده نیز دقت لازم و کافی را خواهند داشت.

 

ترغیب به زندگی در ایران برای اتباع افغانی نشان از حس انسان‌دوستی ایرانیان است

وی ادامه داد:  سال هاست که میلیون ها تبعه افغان در کشور ایران و در کنار مردم ما زندگی می‌کنند که ترغیب و تمایل به زندگی در ایران بین اتباع افغانی هم نشان از برخورد محترمانه ایرانیان و ارائه کار و تحصیل به آنها دارد، این برخورد منشا دینی و اخلاقی و حس انسان دوستی بین ایرانیان نسبت به افغانیان را به اثبات می رساند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم ضمن بیان اینکه جامعه شهری و حاشیه‌نشینی مشکلات خاص خود را دارد؛ یادآور شد: متاسفانه این حادثه رخ داده اما این اطمینان داده می‌شود که مشکل به سرعت و با دقت رسیدگی خواهد شد.

 

 برخورداری اتباع افغانی از خدمات رفاهی و آموزشی ایران به میزان امکانات کشور

ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به حادثه قتل ستایش دختر شش ساله افغانی به دست پسر ایرانی گفت: بیش از بیست سال است که مهاجران افغانی به عنوان برادران شیعه و هم مذهب در کنار مردم ما زندگی کرده و تداوم زندگی این افراد در ایران نشان از رضایت آنها دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس نهم تصریح کرد: ازدواج اتباع افغانی با ایرانیان و ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های مختلف ایران هم مشخص کرده که تلاش شده تا جایی که امکانات اجازه داده خدمات آموزشی ورفاهی به اتباع افغانی ارائه شود.

وی افزود: مسئولان همیشه بر برخورد برادرانه با اتباع افغانی در کشور تاکید داشته و تلاش شده تا این روند ادامه یابد و رضایت‌مندی و امنیت آنها حفظ شود، مدارس مختلف در کشور نیز پذیرای کودکان و نوجوانان افغانی بوده‌اند.

 

اصلاح قوانین جهت رفع گرفتاری اتباع بیگانه در ایران در طول مجلس نهم

عبدی یادآور شد: در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نهم بارها قوانین بررسی شده تا گرفتاری اتباع افغانی به حداقل ممکن برسد، امکان بروز این اتفاقات در هر کشوری وجود دارد لذا نباید اینگونه برداشت شود که این کودک چون تبعه افغانی بوده، مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: این حادثه ناگوار است و باید با آن برخورد شود اما نباید دلیلی بر نادیده گرفتن زحمات چند ساله ایرانیان در جهت ارایه خدمات به افاغنه باشد.

 

قتل دختر افغانی مسئله فردی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه اینگونه حوادث فردی است، می‌گوید: پیش از این اتفاقاتی در کشور رخ داده که یک تبعه افغانی سبب مرگ یا آزار و اذیت تبعه ایرانی شده بنابراین این حوادث نباید به کشور تعمیم داده شود در حقیقت اگر خدمات خوب کشور ما به افغانی‌ها نبود گستردگی و افزایش جمعیت مهاجران افغانی در ایران اتفاق نمی‌افتاد.

 

 ایران تنها  خانه امن مهاجرین افغانی در سال‌های اخیر بوده است

بنا بر این گزارش سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی هم گفت: همه جهانیان به ویژه ملت‌ افغانستان به خوبی می‌دانند که در زمان بحران و جنگ داخلی این کشور و در دوران تهاجم شوروی سابق به افعانستان، تنها ایران در منطقه به یاری مردم این کشور شتافت و به آنها امنیت بخشید و از ورودشان به ایران استقبال کرد.

نقوی‌حسینی ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه که امروزه ادعای دلسوزی برای افاغنه می‌کنند در زمان بحران هیچ کمکی به مردم این کشور نکردند و حتی مهاجران افغانی را نیز نپذیرفتند، ایران تنها خانه امن مهاجران افغانی در سال‌های اخیر و بوده است.

وی یادآور شد: آمار مهاجران افغانی در ایران نشان ‌می‌دهد تنها ایران پای نیازهای اتباع افغانی ایستاده و با آنها همکاری کرده، لذا هیچ کس نمی‌تواند با دروغ‌پردازی علیه جمهوری اسلامی ایران فضاسازی کند، همه شواهد نشان می‌دهد که ایران در طول 36 سال اخیر و در سال‌های بحرانی میزبان افغانستان بوده است.

 

ملیت در حادثه قتل دختر افغانی نقش ندارد

این نماینده مردم در مجلس نهم معتقد است: قتل دختر شش ساله افغانی اتفاق ناگواری است اما نباید این اتفاق را به ملیت خاصی منتسب کرد، چراکه ملیت در این حادثه نقشی ندارد و ممکن است این حادثه برای ملیت ایرانی هم رخ دهد همانگونه که در کشورهای دیگر صدها مورد از این حوادث رخ داده است.

نقوی حسینی با بیان اینکه نسبت دادن ملیت در این حادثه جفا و ناجوانمردی است، تاکید کرد: ریشه این اتفاقات را باید در مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تاثیرات مخرب رسانه‌های مجازی و ماهواره جستجو کرد، کسانی که امروز طبل تفرقه می‌کوبند افرادی هستند که با برنامه‌های مستهجن ماهواره‌ای سبب از هم پاشیده شدن خانواده‌ها و انحراف جوانان شدند.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه به ماهواره دجال‌واره گفته می‌شود به دلیل تاثیرگذاری منفی روی جوانان است لذا نباید فرار به جلو کرد و نسبت ملیتی هم نباید به حادثه اخیر داده شود.

icana

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: