کد خبر: ۳۴۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
سرانه مصرف ماهی در بازار کاهش یافت. علت کاهش سرانه مصرف این محصول توسط رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تهران، کاهش قدرت خرید مردم عنوان شده است.
شفا آنلاین:اقتصاد>مصرف ماهی در ایران از جنبه‌های اقتصادی، تغذیه‌ای و ... اهمیت دارد. با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، انتخاب تغذیه مناسب و مقرون‌به‌صرفه به دغدغه بسیاری از مردم تبدیل شده است.

به گزارش شفا آنلایندر گذشته گوشت قرمز و مرغ، در سبد بسیاری از خانواده‌های ایرانی قرار داشت. با کاهش قدرت خرید مردم، گوشت قرمز و مرغ از سبد خرید خانواده‌های ایرانی حذف شد و مصرف ماهی جای آن را گرفت.

اما در حال حاضر بازهم به دلایلی نظیر تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته است. این امر باعث کاهش سرانه مصرف ماهی در خانواده‌های ایرانی شده است.

قیمت انواع ماهی در بازار

طبق داده‌های ممتاز‌نیوز، ماهی سفید دریای شمال، بالای 800 گرم، 300 هزارتومان در بازار میوه و تره‌بار تهران قیمت‌گذاری شده است.

ماهی قزل‌ آلا پرورشی یالای 300 گرم، 175 هزارتومان، ماهی حلوا به ازای هر کیلو‌گرم 300 هزار تومان، ماهی سنگسر طلایی یه ازای هر کیلوگرم 240 هزارتومان به فروش می‌رسد.

کاهش قدرت خرید مردم، عاملی برای کاهش تقاضا

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تهران درباره کاهش تقاضا برای مصرف آبزیان توضیح داد که جریان حاکم بر بازار آبزیان این است که به دلیل افزایش قیمت انواع ماهی پرورشی و صیدی، قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است.

وی درباره میزان تقاضای مردم برای خرید ماهی عنوان کرد: در حال حاضر، در تمام فصول سال، تقاضا برای خرید ماهی کاهش یافته است. اما تقاضا برای کاهش ماهی پرورشی به دلیل مناسب‌تر بودن قیمت آن به نسبت ماهی صیدی، بیشتر است.

میزان تولید سالانه ماهی در کشور چقدر است؟

علی‌اکبر خدایی، دبیر‌کل اتحادیه تولید و تجارت، درباره میزان تولید ماهی در کشور تصریح کرد: در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده و حتی در روستا‌های مرکزی و خراسان جنوبی هم تولید آبزیان بالا رفته است. اما تولید ماهی نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش داشته است. به طور مثال در سال 1392، 20 هزارتن بوده که امسال به 60 هزار تن رسیده است. تولید ماهیان سردابی هم از 100 هزار تن به 200 هزار تن رسیده است.

سرانه مصف ماهی در ایران و جهان

علی‌اکبر خدایی  به میزان سرانه مصرف ماهی در ایران و حهان اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی در جهان 23 کیلو‌گرم است اما طبق آمار رسمی سازمان شیلات، سرانه مصرف ماهی در ایران، 14 کیلو‌گرم است.

بر اساس این گزارش، ماهی بعد از افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ یک جایگزین مناسب محسوب می‌شد. اما با افزایش قیمت این مخصول، تقاضا هم برای خرید ماهی کاهش یافته است. دولت باید در راستای کنترل قیمت این محصول، اقدامات لازم را انجام دهد. افزایش قیمت ماهی بر کاهش مصرف سرانه آن تأثیر‌گذار است. بنابراین علاوه بر کنترل قیمت‌خا توسط دولت، باید در راستای آگاه‌سازی مردم از فواید این محصول هم اقدامات لازم صورت گیرد./تجارت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: