کد خبر: ۱۰۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: با اهدای اعضای یك بیمار مرگ مغزی، هفت تا 10 نفر حیات می یابند در حالیكه اكنون تنها برای یك چهارم بیماران مرگ مغزی كشور اهدای عضو صورت می گیرد.

به گزارش شفا آنلاین،دكتر كتایون نجفی زاده روز یكشنبه در حاشیه كارگروه آموزش به پزشكان و متخصصان تاییدكننده مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشكی مازندران افزود: سالانه شاهد پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در اثر تصادف در كشور هستیم كه 50 درصد آنان ظرفیت اهدا دارند.
به گفته وی، از مجموع 2 هزار و 500 تا چهار هزار واجد شرایط اهدای عضو، كمتر از یك چهارم پیوند و اهدا انجام می شود كه بیشترین آمار با تعداد 808 نفر مربوط به سال گذشته است.
رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: به طور متوسط 12 نفر از افرادی كه در فهرست انتظار برای دریافت عضو قرار دارند هر روز جان می دهند.
وی با ذكر مثالی از مرگ یك مرد جوان با بیماری فیبروز ریه، ادامه داد: برادر دیگر این جوان كه او نیز جوان و تحصیلكرده بود ، با همین بیماری در فهرست انتظار قرار داشت كه متاسفانه متوجه شدم این جوان نیز از دنیا رفت.
به گزارش ایرنا، نخستین كارگاه آموزشی تخصصی هماهنگ كنندگان اهدای عضو بیماران مرگ مغزی از چهارشنبه گذشته در دانشگاه علوم پزشكی مازندران آغاز شده و تا سه شنبه این هفته ادامه دارد.
پرستاران، سرپرستاران و هماهنگ كننده های اهدای عضو در كارگاه های آموزشی مجزا، چگونگی اطلاع دادن مرگ مغزی به خانواده بیمار، چگونگی أخذ رضایت برای اهدای عضو و اهمیت این موضوع را آموزش می بینند.
همچنین كارگاه آموزشی برای تاییدكنندگان بیماران با مرگ مغزی به طور جداگانه برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: