کد خبر: ۳۴۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024June 26
هر چند کمبود اقلام دارویی مسئله ای کشوری محسوب می شود اما وجود جمعیت زائران و اتباع در استان خراسان رضوی، وضعیت دارویی این استان را تحت الشعاع خود قرار داده است.
شفا آنلاین:سلامت>23 مورد از اقلام دارویی در بازار توزیع دارو با کمبود مواجه شده و داروهای داخلی بیشترین سهم این کمبودها را به خود اختصاص داده است. دو مورد از این اقلام نیز به طور کلی در داروخانه ها توزیع نمی شود. بنا به اظهارات مسئولان متولی، به نظر می رسد وضعیت کمبود انسولین نوومیکس نسبت به سایر داروها چمشگیرتر است، طوری که رئیس انجمن داروسازان استان ضمن اشاره به توزیع محدود انسولین نوومیکس، درباره چگونگی میزان توزیع این دارو اظهار می کند: «در حد یک یا دو جعبه می دهند که جوابگوی نسخه سه تا چهار بیمار است.»  مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز ضمن اشاره به کاهش 40 درصدی توزیع انسولین نوومیکس نسبت به سال گذشته درباره آن اظهار می کند: «میزان نوومیکس کاهش یافته و مدیریت آن با این مقدار کم، کار خیلی سختی است.» هر چند کمبود اقلام دارویی مسئله ای کشوری محسوب می شود اما وجود جمعیت زائران و اتباع در استان خراسان رضوی، وضعیت دارویی این استان را تحت الشعاع خود قرار داده است. مردم هم از کمبودها در بازار دارو گلایه جدی دارند.  

کمبود 22 تا 23 قلم دارو 

به گزارش شفا آنلاین علی اصغر اسماعیل زاده، مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که میزان کمبودهای دارویی به تفکیک داخلی و خارجی چقدر است؟ با اشاره به کشوری بودن این کمبودها می گوید: حدود 22 تا 23 قلم که جزو داروهای عمومی است، با کمبود مواجه است و با مقدار کمتر توزیع می شود. حدود 10 قلم از این داروها خارجی و بقیه داخلی هستند که کمبود این داروهای داخلی به خاطر مواد اولیه است. از بین این داروها یک تا دو قلمش اصلا در داروخانه ها نیست و توزیع نشده است. وی با اشاره به جمعیت زائر و اتباع در استان خراسان رضوی در خصوص تاثیر آن بر کاهش ذخیره دارویی استان می افزاید: با امضای شخص استاندار این موضوع به وزیر بهداشت منعکس شد که بالاخره از این منظر باید به شهر مشهد کمک شود، اما افزایش درصد سهمیه هنوز اتفاق نیفتاده است. وی تصریح می کند: به رغم همه این ها ما باز هم چانه زنی خودمان را داریم. مدت ها این موضوع پیگیری می شده است، اما به طور جد از نیمه دوم سال 1402 در دستور کار قرار گرفته است.  

آغاز توزیع 20 هزار قلم نوومیکس در هفته جاری

اسماعیل زاده درباره وضعیت انسولین نوومیکس در بازار نیز می گوید: تنها موردی که ما داریم، کمبود نوومیکس است و بقیه داروها چندان چالش هایی ندارد. البته درست است که کمبودهایی وجود دارد اما جایگزین هایی دارد. نوومیکس هم نسبت به سال 1402 در توزیع کشوری کمبود پیدا کردیم و تا 40 درصد نسبت به سال 1402 این دارو را کمتر دریافت می کنیم. روز دوشنبه ما جلسه ای با تعدادی از داروخانه های اساسی برای مدیریت همین کمبود داشتیم که به چه نحوی و به چه تعدادی توزیع کنیم که بتوانیم با توجه به این کمبود کار را مدیریت کنیم. میزان نوومیکس کاهش یافته و مدیریت آن با این مقدار کم، کار خیلی سختی است. دارویی است که جایگزین هم ندارد. برای جایگزینی داروهای دیگر هم باید پروتکل های درمانی بیمار تغییر کند. هماهنگی با سازمان نظام پزشکی و... انجام می دهیم که اگر بشود از روش های درمانی و داروهای جایگزین دیگر استفاده کنند که این مشکل حل شود. وی می افزاید: آخرین بار نوومیکس را همین هفته توزیع کردیم و حدود 20 هزار نوومیکس درحال توزیع است. اسماعیل زاده ضمن اشاره به این که از نظر پیگیری در خصوص کمبودهای دارویی در سال 1402 رتبه یک را در کشور کسب کردیم، در پاسخ به این سوال که وعده سازمان غذا و دارو برای رفع این مشکل چه بوده است؟ می گوید: پاسخ مکتوب به ما نمی دهند. آن ها می گویند گزارش کمبودها را به ما بدهید. 

  تمهیداتی برای کاهش ترافیک خطوط سامانه 190 

اسماعیل زاده در اشاره خبرنگار خراسان به کمبود اسپری تنفسی و پماد و قطره چشم نیز می گوید: تامین اسپری های تنفسی بر اساس برند مشکل دارد اما تولید سایر کارخانجات وجود دارد. در خصوص اسپری های تنفسی به طور کلی جایگزین داریم. در فهرست کمبودها  یک پماد چشمی و یک قطره چشمی کمبود داریم، آن هم مقدارش کمتر است اما بقیه به مقدار زیاد و مورد نیاز وجود دارد. وی در اشاره خبرنگار خراسان به مشکلات مردم برای ارتباط با سامانه 190 به دلیل ترافیک خطوط آن اظهار می کند: برای توسعه 190 اول باید کمبود دارویی را رفع کنیم. این کمبود رفع شود، ترافیک سامانه 190 کاهش می یابد. دوم این که ما نرم افزاری را داریم آماده می کنیم تا سرعت راهنمایی بیماران را افزایش می دهیم.  

 گلایه انجمن داروسازان استان از توزیع کم نوومیکس 

سیدعلی جعفری نژاد، رئیس انجمن داروسازان استان نیز درباره وضعیت توزیع انسولین نوومیکس در بازار دارو به «خراسان رضوی» می گوید: همچنان همان گونه کمبود داریم. انسولین نوومیکس توزیع می شود اما خیلی محدود در حد یک یا دو جعبه می دهند که جوابگوی نسخه سه تا چهار بیمار است. وی می افزاید: پایان سال گذشته توزیع خوبی انجام شد اما به دلیل ورود زیاد زائران باز هم پاسخگو نبود. جعفری نژاد درباره وضعیت داروهای دیگر می گوید: البته کمبودها نسبت به گذشته بهتر شده یعنی دارو بیشتر است اما برخی از داروها مثل قرص متی مازول در پرکاری غده ترویید، قرص وارفارین در بیماران قلبی و... همچنان دچار کمبود است که این ها جایگزینی هم ندارد. همچنین  برخی از قطره های چشمی و اسپری های تنفسی که از تولیدات داخلی هستند، کمبود داریم./خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: