کد خبر: ۸۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس کمیته ایمنی شورا: در منطقه ٢٢ کلکسیونی جرثقیل‌هایی وجود دارد که هر آن ممکن است حادثه ایجاد کنند

به گزارش شفا آنلاین، جرثقیل‌ها همچنان روی خط خبرند.  دیروز دو عضو شورای شهر تهران نسبت به خطر سقوط تاورکرین‌های تهران هشدار دادند.  به گفته آنها بسیاری از تاورکرین‌ها ایمنی و ایستایی لازم را ندارند اما خبر اصلی را معاون شهردار تهران داد: «تنها ٢١‌درصد از تاورکرین‌های تهران گواهی کیفیت دارند.»

سقوط یک جرثقیل در خیابان خیام تهران زنگ خطر را برای سایر تاورکرین‌ها و جرثقیل‌های تهران به صدا درآورده است.  دیروز در جلسه غیرعلنی شورا که روزهای یکشنبه برگزار می‌شود، معاون شهردار تهران و دو نفر از اعضا درباره وضع جرثقیل‌های غول‌پیکر تهران حرف‌های مهم و در عین حال نگران‌کننده‎‌ای زدند. 

پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت:  درحال حاضر ٩٧٨ تاورکرین در شهر تهران مشغول فعالیت هستند که بعد از ارزیابی ما مشخص شد، بیشتر این تجهیزات شرایط نامناسبی از نظر استانداردنبودن دارند.

به گفته او مسئولیت کنترل گواهینامه سلامت تاورها متوجه مهندسان ناظر در کارگاه‌های عمرانی است.  جانمایی تاور روی سایت پلان، وضع فونداسیون، حفر چاه ارت و گواهینامه مقاومت‌سنجی تاور‌ها باید بررسی و تأیید شوند و نیز پیمانکاران باید گواهی بازرسی کیفیت و گواهینامه صلاحیت اپراتور‌ها را اخذ کنند و مهندسان ناظر باید این موارد را تأیید کنند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، نگرانی‌های ما افزایش پیدا کرد و اخطار‌های لازم را به پیمانکاران دادیم که چنانچه گواهی‌های مربوط اخذ نشود، از فعالیت آنان جلوگیری می‌شود.

او در ادامه آمارهایی درخصوص تاورکرین‌ها ارایه کرد ازجمله این‌که از ٩٧٨ تاوری که در تهران فعالیت می‌کنند تنها ٢١‌درصد گواهی کیفیت، ٢٧‌درصد تاییدیه صلاحیت اپراتور و ١٣‌درصد تاییدیه گزارش از مهندس ناظر دارند.

به گفته او، ١٢‌درصد تاییدیه چاه ارت و ١٢‌درصد بیمه دارند.  از تعداد تاور‌های موجود در تهران ٤‌درصد مربوط به دهه ٦٠ میلادی، ٢١‌درصد دهه ٧٠ میلادی، ٤٧‌درصد دهه ٨٠ میلادی با بیشترین‌ درصد فراوانی، ١٩‌درصد دهه ٩٠ میلادی و ٩‌درصد دهه اول قرن حاضر هستند.

پشمچی‌زاده سپس به مکانیسم و ساختار این سازه اشاره کرد و افزود:  در این سازه باید ملاحظات مربوط به اعوجاج، خستگی در قطعات و اطمینان از وضع قطع که بار اضافی نداشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرد و ما درحال پیگیری این موضوع هستیم.

  کلکسیون جرثقیل‌ها در منطقه ٢٢ است

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا گفت: «فعالیت جرثقیل‌ها استرس مردم را بالا برده و باید برای احراز شرایط استاندارد و ایمنی آنها بیش از پیش توجه شود.» به گفته او اگر در این فصلی که بادهای شدیدی می‌وزد یک یا چند جرثقیل در تهران سقوط کنند، جان چند نفر به خطر می‌افتد؟

او با اشاره به حادثه واژگونی تاورکرین در منطقه ١٢ افزود:  «بحث به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی در این حادثه به خوبی نمود پیدا کرد؛ چرا که برای انتقال این جرثقیل ٣٠٠ تنی مأموران مجبور شدند از شرکتی در کرج تقاضای انتقال‌دهنده کنند و همین امر موجب ترافیک چندین ساعته در معابر اطراف شد.»

آباد با بیان این‌که متاسفانه نداشتن شرایط ایمنی باعث شده هر لحظه امکان حادثه وجود داشته باشد، ادامه داد: « نگرانی آن‌جا بیشتر می‌شود که در منطقه ٢٢ کلکسیونی از این جرثقیل‌ها وجود دارد و هر آن امکان حادثه نیز می‌رود، در منطقه ٢ نیز یکی از این جرثقیل‌ها در جوار موسسه آموزشی سوره با ٢‌هزار دانش‌آموز درحال فعالیت است که استرس زیادی برای این افراد فراهم آورده است.»

علاوه بر این، احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا با اشاره به وضع تاورکرین‌های شهر تهران گفت: شرایط ایمنی و استاندارد این دستگاه باید بیش از پیش مورد اهمیت قرار گیرد.

او با اشاره به حادثه واژگونی جرثقیل در خیابان خیام گفت:  با بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شده بیشتر تاورکرین‌ها مشکل استاندارد دارند و هنگام ورود به کشور به استاندارد آنها توجه نمی‌شود، چراکه عمده این تاورکرین‌ها حتی کمربند استاندارد هم ندارند و گواهینامه‌های سلامت که برای آنها صادر می‌شود، اغلب به صورت غیرحضوری است.  درحالی‌که موسساتی که این گواهینامه را صادر می‌کنند باید به صورت چشمی و با تجهیزات مناسب به صورت حضوری تست این دستگاه‌ها را انجام دهند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل افزود: بیشتر این تاورها از کشورهای همسایه به‌ویژه امارات به داخل کشور آورده می‌شوند که به سبب شرایط گرم آب‌وهوایی آن‌جا این دستگاه‌ها زودتر به سن فرسودگی می‌رسند.

دنیا‌مالی همچنین گفت: موضوع دیگر در بررسی حوادث این تاورکرین‌ها عدم توجه اپراتورهاست. در مواقعی که این دستگاه‌ها از کار روزانه آزاد می‌شوند باید ترمزشان نیز آزاد باشد تا اگر وزش باد ناگهانی رخ داد، دستگاه درجه‌ای آزادی حرکت داشته باشد، درحالی‌که ترمز اکثر دستگاه‌ها قفل می‌شود و با وزش باد خم‌شده و واژگون می‌شوند.

او گفت: سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و حتی سندیکای پیمانکاران در این موضوع مسئول هستند و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال تاورکرین‌ها شود.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: