کد خبر: ۸۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>اجتماعی>از عواملی که می‌تواند میزان شانس و کامیابی یک فرد را بیشتر کند، اعتماد به نفس است.
به گزارش شفا آنلاین، اعتماد به نفس در موفقیت و کامیابی هر شخص نقش موثری دارد. میزان اتکای به نفس می‌تواند چراغ راه و هدایت کننده فرد به سوی پله‌های موفقیت باشد و بهتر است بگوییم، اگر شخص با توانایی‌های بی‌نظیر و سطح تحصیلات بالا، به خود باور نداشته باشد بی شک نمی‌تواند در عرصه‌های مختلف زندگی، خوش بدرخشد.

** کوهی از اعتماد به سقف !؟

برای بسیاری از ما پیش آمده با اشخاصی روبرو شده‌ایم که در اولین برخورد با آنها از طرز رفتار و گفتارشان حیرت زده و یا حتی از شدت تعجب میخکوب شدیم. این افراد چنان اعتماد به نفسی دارند که دیگر شاید نشود به آنها گفت فرد دارای اعتماد به نفس بلکه باید به آنان لقب کوه اعتماد به نفس را داد.

امیر 32 ساله اعتماد به نفس بالا را یکی از خصوصیات بارز خود می‌داند و می‌‌گوید: این صفت طلایی در من سبب شد به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنم و قضاوت دیگران در این زمینه برایم اهمیت ندارد. البته بهتر است درجه اعتماد به نفس تا حدی پیش نرود که منجر به خود بزرگ‌بینی و غرور کاذب شود.

دکتر حسین ابراهیمی‌مقدم روانشناس درباره اعتماد به نفس بیش از اندازه و دلایل آن، می‌گوید: اینگونه افراد به دلیل انجام امور مختلف از جانب خانواده و دوستان مورد توجه و تشویق بیش از حد قرار می‌گیرند که این مسئله سبب بالا رفتن سطح اعتماد به نفس آنها می‌شود. البته در بسیاری مواقع اتکای به نفس بالا و کاذب این افراد از همنشینی با اشخاصی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند نشات می‌گیرد.

** وقتی اعتماد به نفس به بیِراهه می‌رود!

به همان میزان که اتکای به نفس بیش از حد مخرب است، کمبود اعتماد به نفس نیز اثرات منفی بر زندگی شخص می‌گذارد، فردی که به خود باور ندارد کلیه دروازه‌های خوشبختی‌اش را گم کرده و مسیر رسیدن به موفقیت را برای خود ناهموار کرده است.

مریم 35 ساله، مجرد، اعتماد به نفس پایین را یکی از دلایل شکست‌های متمادی در زندگی می‌داند و می‌گوید: کمبود اعتماد به نفس می‌تواند راه زندگی یک شخص را کاملا عوض کرده و به بیراهه بکشاند. باید اعتراف کنم اگر سطح اعتماد به نفسم پایین نبود، فرصت‌های زیادی که در مسیر زندگی‌ام قرار گرفت را به آسانی از دست نمی‌دادم و اکنون در جایگاهی شایسته‌تر از آنچه امروز در آن هستم قرار می‌گرفتم.

سطح اعتماد به نفس پایین و یا در اصطلاح عامیانه زیر خط فقر، میِ‌تواند زمینه‌ساز شکست‌های متمادی در زندگی شخص شود.

این روانشناس در مورد اثرات مخرب ناشی از کمبود اعتماد به نفس در زندگی شخص می‌گوید: فردی که اتکای به نفس کافی ندارد، نمی‌تواند به درستی مسائل و مشکلات زندگی خود را برطرف کند و در نتیجه دچار شکست‌های پی در پی می‌شود و زمانی که فرد طعم تلخ چندین شکست را بچشد، میزان باور و اعتمادش به خود پایین تر نیز خواهد آمد و ممکن است در چرخه معیوبی قرار بگیرد، که هیچ‌گاه نتواند موفقیت چشمیگری را تجربه کند.

تعادل در هر امری می‌تواند موفقیت را به دنبال داشته باشد. مسئله اعتماد به نفس نیز تعادل می‌طلبد، نه آن قدر بالا باشد که دیگران از تعجب میخکوب شوند و نه آنقدر پایین که به خود و زندگی مان ضربه وارد کنیم. شخصی که اتکای به نفس متعادل دارد، از سلامت روانی ایده‌آلی برخوردار است، نقاط ضعف و قدرت خود را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند معایب احتمالی خود را شناخته و آن را اصلاح کند.

ابراهیمی مقدم اعتماد به نفس متعادل را لازمه زندگی هر شخص می‌داند و موفقیت صددرصد و سرآمد بودن در تمامی مراحل زندگی را برای اشخاص ناممکن می‌داند.

** ریشه اعتماد به نفس پایین در چیست؟

آنچه واضح است سطح اعتماد به نفس بر کیفیت زندگی تاثیری شگرف خواهد داشت.
شخصی که حس خوبی نسبت به خود دارد، این حس را به دیگران منتقل می‌کند . این فرد در مقابل کسی که دائما در مورد توانایی‌های خود دچار تردید است، فردی قابل اعتمادتر است و بی‌شک بر طرز تفکری که افراد جامعه نسبت به او دارند، تاثیر خواهد گذاشت.

اعتماد به نفس پایین بسیاری از افراد ریشه در دوران کودکی آنها دارد. والدین می‌توانند با تکیه بر روش‌ها و اصول صحیح تربیتی و رفتار مناسب با کودک سطح اتکای به نفس او را بالا ببرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: