کد خبر: ۲۰۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 26
برای بسیاری از بیماران مسن که به این عارضه دچار میشوند، ممکن است از عمل جراحی تعویض مفصل زانو استفاده شود. اما برای افراد جوان و فعالی که سن کمتر از 55 سال دارند، شاید بهتر باشد که از عمل دیگری به نام جراحی پیوند مینیسک استفاده شود. در طی عمل جراحی پیوند مینیسک، غضروف آسیبدیده با یک غضروف اهدایی جایگزین میشود
شفاآنلاین> سلامت> روشی که پزشک شما برای درمان پارگی مینیسک استفاده میکند به چندین عامل مختلف از قبیل نوع پارگی، موقعیت آن بر روی غضروف و شدت آن بستگی خواهد داشت. سن شما و میزان فعالیت فیزیکی که شما دارید نیز میتواند در انتخاب روش درمانی مناسب تأثیر داشته باشد.

به گزارش شفاآنلاین: مهمترین روشهای درمانی برای پارگی مینیسک عبارت است از :
استراحت، گذاشتن یخ، بستن زانو با بانداژ کشی و بالا نگه داشتن پا بر روی چند بالش
عمل جراحی برای ترمیم پارگی مینیسک
عمل جراحی برای برداشتن قطعه پاره شده از مینیسک

درمانهای خانگی
روشهای غیر جراحی برای درمان پارگی مینیسک شامل استراحت کردن و خودداری از فعالیتهای سنگین، گذاشتن یخ بر روی زانو و مصرف داروهای ضد التهاب<Anti-inflammatory drugs> غیراستروئیدی میباشد.

روشهای جراحی
مهمترین اصل در جراحی مینیسک زانو<Knee minis> آن است که بافت غضروف مینیسک حفظ شود. پارگیهایی که احتمال بهبودی آنها با استفاده از روشهای جراحی زیاد باشد، از طریق عمل جراحی ترمیم میشوند. با این حال اغلب پارگیهای مینیسک ترمیمپذیر نیستند و به ناچار باید قطعهای از مینیسک برداشته شود. البته در این گونه از موارد نیز باید فقط قطعهای از قسمتهای غیر فعال مینیسک برداشته شود و حالت طبیعی غضروف مینیسک تا جایی که ممکن است باید حفظ شود.

جراحی ترمیم مینیسک
یکی از روشهای جراحی برای درمان مینیسک، منیسکتومی قطعهای یا ترمیم مینیسک میباشد. امروزه این عمل عموماً با استفاده از روش آرتروسکوپیانجام میگیرد که یک عمل سرپایی با حداقل تهاجم، عوارض و ناراحتی کمتر برای بیمار، قابلیت مشاهده بهتر محل جراحی توسط جراح، بهبودی سریعتر بیمار بعد از عمل و نتایج بهتر نسبت به جراحی باز زانو میباشد.
جراحی ترمیم مینیسک برای پارگیهایی که در قسمت فاقد رگهای خونی در مینیسک اتفاق میافتد و یا پارگیهای پیچیدهای که امکان ترمیم آنها وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش، بافت پاره شده از غضروف برداشته میشود و بافت سالم باقیمانده به صورت یک قطعه متوازن، پایدار و خوشفرم، شکل داده میشود.
اصول مورد نظر در ترمیم پارگی مینیسک شامل صاف کردن و شکل دادن لبه های پارگی و نیز اصلاح شکل لبه های غشای سینوویوم برای بهبود خونرسانی و افزایش سرعت بهبودی غضروف<Cartilage> میباشد. علاوه بر آن ممکن است عمل سوزنکاری در بدنه غضروف مینیسک (ایجاد سوراخهایی به عنوان مجاری عروقی) نیز انجام شود.

برای تثبیت و پایدار کردن مینیسک ترمیم شده، روشهای متعدد و متفاوتی وجود دارد. برای تثبیت مینیسک میتوان از عملهای آرتروسکوپی outside-in، inside-out و یا all-inside استفاه کرد.

جراحی برداشتن مینیسک
در صورتی که آسیبدیدگی مینیسک به قدری شدید باشد که نتوان آن را ترمیم نمود، احتمالاً لازم است قطعه پاره شده آن از طریق جراحی برداشته یا بریده شود. اما بدون وجود مینیسک که به عنوان ضربه گیر در مفصل زانو عمل میکند، ممکن است بیمار در آینده دچار زانو درد مداوم و آرتروز زانو شود.

برای بسیاری از بیماران مسن که به این عارضه دچار میشوند، ممکن است از عمل جراحی تعویض مفصل زانو استفاده شود. اما برای افراد جوان و فعالی که سن کمتر از 55 سال دارند، شاید بهتر باشد که از عمل دیگری به نام جراحی پیوند مینیسک استفاده شود. در طی عمل جراحی پیوند مینیسک، غضروف آسیب دیده با یک غضروف اهدایی جایگزین میشود.

جراحی پیوند مینیسک برای همه افراد گزینه مناسبی نیست. در واقع اگر شما سابقه ابتلاء به آرتروز زانو داشته باشید، جراحی پیوند مینیسک نمیتواند کمکی به شما بکند. اما در بعضی از بیماران، این روش میتواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد و درد زانو را تا حد زیادی کاهش دهد. پزشک آنلاین
دکتر مهدی مؤیدفر (فوق تخصص جراحی زانو)

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: