کد خبر: ۱۱۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 14
شفا آنلاین>سلامت>هنگام دویدن مچ پای چپ من ناگهان به سمت چپ و زانوی من به‌سمت داخل یعنی به سمت راست چرخیدند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید با درد فراوان زمین خوردم. احساس درد زیاد در قسمت راست زانوی چپ داشتم. به متخصص ارتوپد مراجعه کردم که تشخیص دادند تاندون زانو پاره شده است. گچ گرفت و گفتند باید یک ماه در گچ باشد و از فردای روز گچ گرفتن هم می‌توانم راه بروم.

من نمی‌دانم محل قرارگیری تاندون کجاست. بنده ورزش رزمی کیک بوکسینگ را به طور حرفه‌ای انجام می‌دهم. لطفا راهنمایی بفرمایید که درمان صحیح چیست؟
        پاسخ: چرخش شدید زانو در حین دویدن یا ایستادن ناگهانی می‌تواند موجب پاره شدن رباط صلیبی یا مینیسک زانو شود. پارگی در این بافت‌ها می‌تواند موجب بروز درد شدید و ناگهانی در زانو شود، به‌طوریکه فرد را از ادامه فعالیت ورزشی بازدارد. درد رباط صلیبی پاره شده در داخل زانو احساس می‌شود. درد مینیسک می‌تواند در طرف داخل یا خارج رانو باشد ولی چون بیشتر، مینیسک داخلی پاره می‌شود، درد بیشتر در سطح داخلی زانو احساس می‌شود.

       در درمان پارگی‌های حاد رباط صلیبی، می‌توان از گچ‌گیری استفاده کرد. پس از یک تا یک و نیم ماه گچ‌گیری و بی‌حرکتی مفصل زانو، برای مدتی حرکات نرمشی طبی توسط بیمار انجام می‌شود تا دامنه حرکتی مفصل را به وضعیت طبیعی برگرداند. در این زمان می‌توان تصمیم گرفت که آیا بیمار نیاز به درمان جراحی برای بازسازی زانو دارد یا خیر.

آسیب‌های منیسک از شایع‌ترین
       آسیب‌های‌زانو است و در ورزشکاران، به‌خصوص افرادی که ورزش‌های پربرخورد را مثل فوتبال یا ورزش‌های رزمی انجام می‌دهند، بیشتر است.
گاهی اوقات پارگی مینیسک در افراد مسن و بدون حرکات ورزشی ایجاد می‌شود. با افزایش سن، مینیسک مانند دیگر بافت‌های بدن کم‌کم ضعیف و نازک شده و ممکن است بر اثر یک فشار مختصر پاره شود. گاهی حرکتی مثل بلند شدن از روی یک صندلی، اگر به‌طور نامناسب انجام شود، مثلا اگر زانو چرخیده باشد، می‌تواند در یک فرد مسن موجب پارگی مینیسک شود.
درمان پارگی حاد مینیسک را هم می‌توان در ابتدا با استفاده از گچ‌گیری و بی‌حرکتی مفصل زانو انجام داد. البته در افراد جوان و فعال ممکن است بتوان بعضی پارگی‌های حاد مینیسک را به‌صورت حاد جراحی و ترمیم کرد.

       تشخیص آسیب‌های مینیسک و رباط صلیبی یا رباط جانبی وقتی به‌صورت حاد ایجاد شده، ممکن است کمی مشکل باشد. ممکن است دو یا چند آسیب با هم وجود داشته باشند. پزشک با دقت به گفته‌های بیمار و سپس معاینه دقیق زانوی او می‌تواند شواهدی را به‌دست آورد که وی را در تشخیص درست کمک کند. استفاده از وسایل تصویربرداری هم می‌توانند به تشخیص صحیح کمک کنند. پس از یک تشخیص درست می‌توان درمان مناسب را برای بیمار انجام داد.

       به‌طور خلاصه می‌توان گفت درمان آسیب‌های مینیسک یا رباط‌های زانو را هم می‌توان با بی‌حرکتی زانو توسط گچ‌گیری و هم با عمل جراحی انجام داد. نوع درمان برحسب متغیرهای گوناگونی تفاوت داشته و پزشک معالج براساس آنها بهترین درمان را برای بیمارش انتخاب می‌کند.
مهرداد منصوری
متخصص اورتوپدی
برچسب ها: آسیب ، زانو ، دویدن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: