کد خبر: ۱۷۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 04
خالی کردن[خالی شدن] زانو می‌تواند نشانه‌ای از آسیب به غضروف‌ها، رباط‌ها و یا بافت‌های اطراف زانو باشد
شفاآنلاین>سلامت> «خالی کردن زانو» (احساس ناپایداری در مفصل زانو) عارضه مهمی است که می‌تواند احتمال زمین خوردن را در افراد مبتلا، بخصوص سالمندان، افزایش دهد. از این روی نباید آن را نادیده گرفت، یا بی‌تفاوت از کنارش گذشت.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر کامران آزما می‌گوید: خالی کردن[خالی شدن] زانو می‌تواند نشانه‌ای از آسیب به غضروف‌ها، رباط‌ها و یا بافت‌های اطراف زانو باشد که در نهایت به ناپایداری و کم شدن استحکام زانو منجر می‌شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با تأکید بر اینکه احتمال سقوط و زمین خوردن در سالمندان مبتلا به این عارضه دو تا چهار برابر دیگر سالمندان است، می‌افزاید: خالی کردن زانو از دو جهت اهمیت دارد. نخست اینکه بیش از 10 درصد مبتلایان دچار زمین خوردگی و به دنبال آن احتمال شکستگی می‌شوند و دیگر اینکه در حدود نیمی از آنان فعالیت‌های روزمره خود را به دلیل ترس از خالی کردن مجدد زانو محدود می‌کنند.

این استاد دانشگاه در توضیح علل بروز این مشکل می‌گوید: صدمه به رباط‌های صلیبی، مینیسک‌ها، رباط‌های جانبی، آرتریت یا التهاب زانو و مشکلات (Difficulties)مرتبط با کشکک زانو، همه وهمه می‌تواند پایداری زانو را تحت تأثیر قرار دهد، تا حدی که این مفصل نمی‌تواند در برخی موقعیت‌ها وزن بدن را تحمل کرده و درنتیجه خالی می‌کند.

به گفته دکتر آزما، درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به آرتروز زانو، در زانوهای خود احساس ناپایداری می‌کنند؛ تعدادی نیز در حین قدم زدن و یا بالا رفتن از پله‌ها زانو‌های‌شان خالی می‌کند، که این احساس ناپایداری و خالی شدن زانو به محدود شدن فعالیت‌های فرد منجر می‌شود و طبیعی است که ضعف عضلانی ناشی از کم تحرکی به نوبه خود می‌تواند مشکلات را بیشتر کند.

وی تأکید می‌کند: در افرادی که دچار پارگی و آسیب رباط صلیبی قدامی می‌شوند، این عارضه یافته ناشایعی نیست و متعاقب هر خالی کردن زانو بیمار دچار درد و تورم بیشتر درناحیه زانو خواهد شد. متأسفانه با گذشت زمان تعداد دفعات خالی کردن زانو در افرادی که بخوبی درمان نشده‌اند نیز افزایش می‌یابد. بهتر است بدانید در صورت عدم مراجعه و تأخیر در درمان، همین تکرار دفعات خالی کردن زانو، آسیب دیدگی رباط صلیبی را افزایش می‌دهد و حتی احتمال آسیب سایر اجزای زانو بخصوص مینیسک‌ها نیز افزایش می‌یابد.

بیمارانی که دچار آسیب دیدگی مینیسک زانو شده‌اند عمدتاً هنگام پایین آمدن از پله و یا در حین خم کردن زانو برای برداشتن وسیله‌ای از روی زمین دچار خالی شدن زانو می‌شوند. تداوم خالی کردن زانو بدنبال درمان‌های حمایتی آسیب مینیسک نشان دهنده نیاز بیمار به جراحی در جهت بهبود خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این عارضه در مبتلایان(Sufferers) به ناپایداری و دررفتگی کشکک زانو خاطرنشان می‌کند: هرچند ناپایداری و دررفتگی کشکک زانو به دلایل مختلف روی می‌دهد اما مبتلایان به این مشکل معمولاً درحین خم کردن زانو به صورت ناگهانی و غیر منتظره دچار خالی شدن زانو می‌شوند.

مبتلایان به ساییدگی غضروف کشکک هم معمولاً از وجود دردی مبهم در جلوی زانو بخصوص در حین چمباتمه زدن و یا دوزانو و چهار زانو نشستن و یا به دنبال رانندگی طولانی و استفاده از پله شکایت می‌کنند. این افراد که عمدتاً جوان یا نوجوان هستند گاهی با شکایت از خالی کردن زانو به پزشک مراجعه می کنند.

دکتر آزما معتقد است، افرادی هم که دچار ضعف عضلات چهار سر ران هستند نیز در معرض خالی کردن زانو قرار دارند.

وی در ادامه می‌گوید: بیشتر افرادی که از خالی کردن زانوهای خود شکایت می‌کنند از زانو درد هم رنج می‌برند و با توجه به اینکه در صورت چاق بودن این افراد احتمال خالی کردن زانو باز هم بیشتر می‌شود، برنامه‌های کاهش وزن، کاهش درد و تقویت عضلات چهارسرران جزء اصلی در درمان بیماران مبتلا به خالی کردن زانو به شمار می‌آید.

این متخصص طب فیزیکی در خاتمه تأکید می‌کند: سالمندانی که از خالی کردن زانو شکایت دارند، در کنار ارزیابی‌ها و بررسی‌های لازم باید تحت ارزیابی سیستم تعادلی و بالانس بدن هم قرار گیرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: