کد خبر: ۱۵۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 05
مافیای تولید، واردات و قاچاق سیگار در ایران سود 400 درصدی دارد و مجلس باید با اصلاح قوانین و به خصوص اصلاح مالیات دخانیات این معضل خانمانسوز را کنترل کند.
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مافیای تولید، واردات و قاچاق سیگار در ایران سود 400 درصدی دارد و مجلس باید با اصلاح قوانین و به خصوص اصلاح مالیات دخانیات این معضل خانمانسوز را کنترل کند.

به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در همایش هفته ملی مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت افزود: تولید یک بسته سیگار(Cigarette) در کارخانه سیگار در کشور 400 تومان تمام می شود اما قیمت همین بسته سیگار در بازار دو هزار تومان است، تولید و عرضه هیچ کالا و خدماتی در کشور چنین سودی ندارد.

وی گفت: مصرف سیگار در کشور هر سال عامل مرگ 65 هزار نفر از 400 هزار مرگ سالانه در کشور است، وزارت بهداشت همه تلاش خود را کرد تا مصرف سیگار و مرگ و معلولیت های ناشی از مصرف این ماده را در کشور کم کند اما بدون همکاری مردم و سایر دستگاه ها به خصوص مجلس، این تلاش‌ها به موفقیت نمی‌رسد.

سیاری افزود: سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با دخانیات شش استراتژی به کشورها اعلام کرده است که در ایران در اجرای پنچ استراتژی آن موفق و بلکه الگوی منطقه هستیم اما در اجرای استراتژی ششم که افزایش مالیات سیگار تا میزان70 درصد در سطح خرده فروشی است، بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

معاون وزیر بهداشت افزود: برای مبارزه با دخانیات باید شش استراتژی(Strategy) سازمان بهداشت جهانی را اجرا کنیم،یکی از این استراتژی‌ها همکاری ورزشکاران و هنرمندان در مبارزه با دخانیات است اما متاسفانه هنرمندان در این زمینه در فیلم ها و سریال های تلویزیونی همکاری نکردند و همچنان شاهد سیگار کشیدن آنها در برنامه های هنری هستیم.

وی گفت: میزان نمایش استعمال دخانیات در فیلم و سریال‌ها در دهه دوم انقلاب در بین مردان بازیگر دو برابر و در بین زنان بازیگر چهاربرابر شد و در دهه سوم این میزان به ترتیب چهار برابر و 10 برابر شد بنابراین از جامعه هنری کشور گله داریم که چرا در برنامه مبارزه با دخانیات همکاری نکردند.

پورسانت گرفتن بازیگر سینما برای کشیدن سیگار در فیلم
معاون وزیر بهداشت افزود: یک آقای هنرمندی که همه او را می‌شناسیم و هر شب از تلویزیون برنامه دارد، در فیلمش سیگار کشید در حالی که من می‌دانم او سیگار نیست و از شرکت دخانی پورسانت گرفته است.

سیاری گفت: پنچ استراتژی مبازره با دخانیات که در ایران در اجرای آن تا حدی موفق بوده‌ایم شامل ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، افزایش مراکز ترک دخانیات، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی مردم و بیان خطرات دخانیات است و افزایش تحقیق و مطالعات در این زمینه است.

وی افزود: تحقیقی که در سال 94 در مورد شیوع مصرف دخانیات در کشور انجام شد، نشان داد که 14.09 درصد مردم سیگار می‌کشند. این تحقیق در سال 95 نیز نشان داد که شیوع مصرف دخانیات در کشور 14.13 درصد است و رشد چندانی نداشته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در کنترل مصرف سیگار تا حدی موفق بوده‌ایم چون افراد سیگاری بو می‌دهند و مردم از آنها روگردان می‌شوند اما مسئله مهم اکنون افزایش شدید مصرف قلیان در بین دختران و جوانان است که به نوعی «کلاس» تبدیل شده است.

سیاری افزود: خطر قلیان به مراتب بیش از سیگار است، برخی به اشتباه تصور می‌کنند که چون دود آن از آب رد می‌شود، خطری ندارد اما اشتباه می‌کنند، در مواردی هم شاهد مسمومیت بعد از مصرف قلیان بودیم که آزمایش‌ها نشان داد در تنباکوها مواد روانگردان اضافه کرده بودند.

مافیای و مثلث دخانیات، الکل و روانگردان برای خانه نشین کردن جوانان
وی گفت: مافیای دخانیات در ایران و جهان کاملا سازمان یافته است و آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به ایران مثلت دخانیات، الکل و مواد روانگردان را به انداخته‌اند تا جوانان را خانه نشین و بی‌خاصیت کنند.

سیاری افزود: مهمترین راه مبارزه با دخانیات افزایش مالیات بر آن در سطح خرده فروشی است که باید به میزان 70 درصد برسد، این میزان در ترکیه 86 درصد است و ما عقب ترین کشور منطقه بعد از افغانستان و یکی از عقب ترین کشورها از نظر مالیات سیگار در دنیا هستیم.

وی گفت: همه می‌دانیم که دخانیات بین 20 تا 30 سال از عمر انسان کم می‌کند، 90 درصد عامل سرطان ریه استعمال دخانیات است، بنابراین برای نجات مردم و جوانان از ین بلای خانمانسوز باید کاری کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: مجلس در قانون بودجه امسال متاسفانه میزان مالیات سیگار را از 11 درصد به پنج درصد کاهش داد، پیش بینی وزارت بهداشت این بود که 12 هزار میلیارد تومان از طریق مالیات سیگار وارد نظام سلامت می شود در حالی که کل اعتبار طرح تحول سلامت 4800 میلیارد تومان بود که فقط در سال 94 پرداخت شد و در سال 95 این بودجه را ندادند.

سیاری گفت: اکنون مجلس فرصت جبران دارد، لایحه ای در کمیسیون اقتصادی مجلس است که نمایندگان باید در مورد مالیات بر ارزش افزوده تصمیم بگیرند که 9 درصد باید یا 30 درصد، از نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی می خواهیم که این لایحه را به نحوی تصویب کنند که مالبات بر خرده فروشی سیگار افزایش پیدا کند.

وی افزود: مردم ایران 150 سال است برای استقرار حاکمیت قانون تلاش می کنند و دو انقلاب کرده اند اکنون از نمایندگان مردم می خواهیم که به خاطر سلامت مردم،مالیات دخانیات را افزایش دهند و این درآمد را به وزارت بهداشت بدهند تا برای سلامت مردم هزینه شود، این فرصت استثنایی برای جبران اشتباه گذشته است که نباید آن را از دست بدهیم.
برچسب ها: سلامت ، قاچاق ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: