کد خبر: ۳۴۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۳ - 2024June 21
زونا نوعی بیماری عفونی و ویروسی عصب و پوست اطراف آن است که به علت فعالیت مجدد ویروس آبله ‌مرغان یعنی واریسلا زوستر بروز پیدا می‌کند.
شفا آنلاین:سلامت>زونا (به انگلیسی: Herpes zoster or Shingles) یک بیماری ویروسی است که عامل مولد آن ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان ) است.

به گزارش شفا آنلاین  نظریه رایج برای این بیماری به این  صورت است که پس از ابتلا و بهبودی آبله‌مرغان این ویروس به صورت نهفته در سلول‌های عصبی واقع در گانگليون خلفي نخاع باقی می‌ماند. تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود. در این حالت بیماری موضعی دردناکی ایجاد می‌شود که زونا نام دارد.
 
نشانه‌های زونا:
 تاول ‌های منطقه‌ای یا کوچکی هستند که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب  محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می‌آید و با درد خنجري و سوزش همراه است. این تاول‌ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می‌کند و همانند آبله‌مرغان بسیار مسری است.

عوامل زمینه ساز افزایش ابتلا به زونا:
استرس: وجود یک بیماری که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد
استفاده ازداروهای سرکوب کننده ایمنی یاضدسرطان:جراحی یا تاباندن اشعه به نخاع و...

 چه افرادی در خطر ابتلا به زونا قراردارند؟

فردی که پیش از این به آبله مرغان مبتلا شده ممکن است به زونا مبتلا شود اما احتمال زونا با افزایش سن افزایش می یابد، افراد باسن بالاتر از۵۰ سال ۱۰برابر بیشتر از کودکان زیر ۱۰سال احتمال ابتلا به زونا را دارند.

پیشگیری ازبیماری زونا:
برای پیشگیری از زونا درمان خاصی وجود ندارد واکسن های آبله مرغان تا بحال نتوانسته اند از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

 روشهای درمان بیماری زونا:
۱- پمادهای موضعی و داروهای ضد ویروس که تجویز می شوند تا حد ممکن خارش و درد را کم کند، این داروها عبارتند از:
آسیکلوویر  والاسیکلوویر
۲- استفاده از داروهای مسکن
۳- تقویت بدن با مصرف ویتامین ها به خصوص بکمپلکس

 آیا این بیماری مسری است؟

 بله اما تاول زونای شما در افراد دیگر زونا ایجاد نمیکند بلکه ممکن است موجب بروز بیماری آبله مرغان درکودکان شود.
افرادی که هرگز پیش ازاین آبله مرغان نگرفته اند یا واکسن پیشگیری ازآن را نزده اند ممکن است ویروس را باتماس مستقیم با تاولهای زونای فرد مبتلا بگیرند و باید روی تاولهای زونا را پوشانده و از تماس با نوزادان و زنان بارداری که ممکن است آبله مرغان نگرفته باشند جدا دوری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: