کد خبر: ۳۴۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 20
افزایش جزئی دما بر فیزیولوژی انسان، به ویژه عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و به‌طور بالقوه شرایط عدم سلامت را تشدید می‌کند.
شفا آنلاین:سلامت>افزایش دما و تغییرات آب‌وهوایی باعث می‌شود بیماری‌هایی مانند مالاریا و تب دنگی به مناطق جدیدی برسند و نگرانی‌های بهداشتی جهانی را افزایش دهند، حتی افزایش جزئی دما بر فیزیولوژی انسان، به ویژه عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و به‌طور بالقوه شرایط عدم سلامت را تشدید می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین   تب در حال رشد زمین، پیامدهای آشکاری برای سلامت انسان دارد، مانند امواج گرمایی که گرمتر از آن چیزی است که فیزیولوژی ما می‌تواند تحمل کند، با این حال، خروج بشر از آب‌وهوای پایدار، شگفتی‌هایی نیز به همراه خواهد داشت. ممکن است بیماری‌های موجود در مکان‌های جدید ظاهر شوند یا با شدت بیشتری گسترش یابند. کارشناسان نگرانند برخی از آنها ممکن است کاملاً بیماری‌های جدیدی باشند.

عفونت مالاریا که از طریق پشه منتقل می‌شود، سالانه بیش از نیم میلیون نفر را در طول دهه گذشته به کام مرگ کشانده است. بیشتر این قربانیان کودک بودند و تقریباً ۹۵ درصد در سال ۲۰۲۲ در آفریقا بودند.

بیشتر این تحقیقات بر روی کشورهای جنوب صحرای آفریقا، مرکز جهانی موارد ابتلا و مرگ‌ومیر مالاریا متمرکز شده است. اسمیت و توماس پیش بینی‌های دما و حرکت آب را ترکیب کردند تا تجزیه‌وتحلیلی در سطح قاره از خطر مالاریا ایجاد کنند.

نتایج نشان داد که شرایط برای انتقال مالاریا به‌طور کلی در غرب آفریقا مناسب نخواهد بود. جایی که دما و رطوبت وجود داشته باشد برای پشه‌های عفونی مناسب است و انتظار می‌رود در این مناطق افراد بیشتری زندگی کنند. به این معنی که تعداد افرادی که در مناطق آندمیک مالاریا زندگی می‌کنند تا سال ۲۱۰۰ به بیش از یک میلیارد افزایش خواهد یافت.

محققان اظهار کردند که هر یک از میلیاردها نورون در مغز ما مانند یک رایانه یادگیرنده و سازگار با بسیاری از اجزای فعال الکتریکی است. بسیاری از این اجزا بر اساس دمای محیط با سرعت متفاوتی کار می‌کنند و برای کار کردن با هم در محدوده خاصی از دما طراحی شده‌اند.

انسان در دمای ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد و در رطوبت ۲۰ تا ۸۰ درصد راحت است. مغز ما در اکثر موارد نزدیک به محدوده دمایی مطلوب خود کار می‌کند. زمانی که این شرایط محیطی به سرعت به محدوده‌های غیرعادی می‌رود، همانطور که در دماها و رطوبت شدید مربوط به تغییرات آب‌وهوایی اتفاق می‌افتد، مغز ما برای تنظیم دمای خود تلاش و عملکرد نادرست را آغاز می‌کند.

رویدادهای شدید آب‌وهوایی به‌طور مداوم در سراسر جهان گزارش می‌شود و انتظار می‌رود که مکرر و شدیدتر شوند.

ارتباط نزدیک بین انسان و حیوانات وحشی در حال افزایش است، زیرا جنگل‌ها از بین می‌روند تا راه را برای کشاورزی و تجارت حیوانات عجیب و غریب ادامه دهند. در عین حال، ذوب شدن یخ‌های دائمی باعث آزاد شدن میکروب‌های پنهان در زیر یخ می‌شود./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: