کد خبر: ۱۵۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 30
زآنجایی‌که زمان بسیار زیادی از وقت خود را صرف کار با گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تپلت ها می‌کنیم این سوال بزرگ مطرح می‌شود: آیا این ابزار الکترونیکی ما را به هم نزدیک‌تر یا از هم دورتر می‌کنند؟
شفا آنلاین:پاسخ این سوال می‌تواند وابسته به این باشد که در چه دهه‌ای متولدشده‌اید.

به گزارش شفا آنلاین
:آقای رابرت ویس، یکی از مشاوران مطرح شهر لس‌آنجلس و نویسنده کتاب «نزدیک یا دورتر از هم: تاثیر فناوری و اینترنت روی تربیت،<The impact of the Internet on education,> کار و روابط» می‌گوید: «وقتی‌که افراد متولدشده در دهه 1960 و 1970 یک جوانی را می‌بینند که به گوشی همراه یا تبلت خود زل زده است تاسف می‌خورند و فکر می‌کنند که این جوان یک فرد غیراجتماعی است، اما چه کسی می‌تواند بگوید که حق با کیست؟
شاید این را بتوان گفت که جوان‌ترها به نحو دیگری در حال ارتباط با دیگران هستند و اجتماعی بودن آن‌ها متفاوت است.» آقای ویس می‌گوید که اگر سایت‌هایی همچون فیس‌بوک و اپلیکیشن هایی همچون تلگرام و اینستاگرام در حال تغیر رابطه متقابل افراد با یکدیگر هستند، اما این سایت‌ها و اپلیکیشن ها الزاما چیز بدی نیستند. آقای ویس می‌گوید: «فناوری زمانی می‌تواند تبدیل به یک مشکل شود که امکان سلب مسئولیت اعمالتان را فراهم آورد، اما همین فناوری می‌تواند شیوه‌های متفاوتی را برای حفظ و ایجاد روابط، عضویت در اجتماع و بیان نیازهای ما فراهم آورد.»
بعضی از تحقیقات می‌گویند که فناوری به‌جای آنکه مردم را منزوی کند در حقیقت در حال کمک به مردم برای تقویت روابط آن‌ها است. دکتر کیت همپتون، دانشیار ارتباطات و سیاست‌های عمومی ارتباطات در دانشگاه روتگرس می‌گوید: «یافته‌های روشن و منسجم ما نشان می‌دهند که کاربران شبکه‌های اجتماعی تمایل بیشتری به روابط نزدیک‌تر به‌صورت آنلاین و رودررو دارند.»
بعضی از روش‌های مثبت فناوری که باعث بهبود روابط می‌شوند شامل موارد زیر هستند:
فناوری منجر به روابط متقابل غیرآنلاین بیشتری می‌شود. دکتر همپتون این عقیده را رد می‌کند که افراد استفاده‌کننده از فناوری در خانه‌های خود پنهان می‌شوند تا از تماس رودررو با افراد خودداری کنند. او می‌گوید که مکالمه‌های آنلاین غالبا منجر به یک قرار صرف شام یا قهوه تبدیل می‌شوند. او بیان می‌دارد: «هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روابط متقابل دیجیتالی جایگزین روابط متقابل رودررو شده‌اند. در حقیقت، دریافته‌ایم که کاربران فناوری دیجیتالی در زمره افرادی هستند که بیشترین استفاده را از مکان‌های عمومی مانند چای‌خانه‌ها، رستوران‌ها و مراکز مذهبی می‌کنند.»
افراد استفاده‌کننده از فناوری روابط نزدیک‌تری دارند. دکتر همپتون دریافته است که کاربران فیس‌بوک در مقایسه با دیگر کاربران اینترنت 9 دوست بیشتر برای درد دل کردن و بحث کردن راجع به موضوعات مختلف دارند. افرادی که به‌طور منظم از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند نیز روابط نزدیک‌تری دارند. کاربران فیس‌بوک در مقایسه با افرادی که از فیس بوک استفاده نمی‌کنند ازنظر اقدامات مربوط به حمایت اجتماعی نمرات بالاتری به دست آورند. کاربران فیس بوکی دوستان بیشتری دارند که خواهان ارائه توصیه، همدلی و کمک فیزیکی هستند. دکتر همپتون می‌گوید که فناوری سکویی را برای درخواست کمک فوری فراهم می‌آورد.
فناوری به طولانی شدن روابط کمک می‌کند. برای دوستانی که امکان ملاقات رودررو برای آن‌ها وجود ندارند، فناوری می‌تواند یک وسیله ارتباطی مهم باشد. دکتر همپتون می‌گوید که در روزهای پیش از دیجیتالی شدن اگر به خاطر شغل جدید مجبور به ترک شهر یا تعویض مدرسه خود بودید، حفظ ارتباط با همکلاسی‌ها و همشهری‌های قبلی تبدیل به یک چالش می‌شد.
فناوری ما را از تنوع گروه ما آگاه می‌سازد. دکتر همپتون می‌گوید که درگذشته فرض اینکه دوستان ما عقاید مشترکی با ما دارند آسان بود، اما با استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌توانیم تمام کارها و افکار افراد را زیر نظر داشته باشیم و از اختلاف خود با دیگر اعضای گروه مطلع شویم. دکتر همپتون می‌گوید: «فناوری باعث می‌شود که اطلاعات کمی از زندگی ما همچون جاهایی که رفتیم، عقاید سیاسی ما و غذاهایی که می‌خوریم در اختیار دیگران قرار بگیرد. همین اطلاعاتی که در مورد دیگران به دست می‌آوریم باعث می‌شود که در مورد اختلاف خود با دیگر اعضای گروه‌های اجتماعی آگاه‌تر شویم.»
فناوری جوامعی را خلق می‌کند. آقای ویس می‌گوید: «قبل از انقلاب صنعتی در جوامعی زندگی می‌کردیم که متشکل از پدر و مادربزرگ‌ها، خاله‌ها و عمه‌ها و عموها و دایی‌ها بودند. اما امروزه به دلیل کار و تحصیل مردم مجبورند که از آشناهای خود جدا شوند، درنتیجه مردم از شیوه‌های آنلاین برای برقراری ارتباط با آشنایان خود استفاده می‌کنند.»
حال و هوای نوجوانی
شاید جالب‌ترین یافته‌های تحقیقات راجع به فناوری و روابط مربوط به نوجوانان باشد. نوجوانان اولین نسلی هستند که نمی‌توانند زندگی بدون رسانه اجتماعی را تصور کنند و بدون آن رشد کنند. ازآنجایی‌که نوجوانان این نسل تکالیف و فعالیت‌های بیشتری دارند عمده زندگی اجتماعی آن‌ها به‌صورت آنلاین است. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که تنها 25 درصد از نوجوانان وقت خود را صرف ملاقات روزانه رودررو با دوستان خود در خارج از مدرسه می‌کنند. اما 55 درصد از نوجوانان روزانه از طریق شبکه‌های اجتماعی به دوستان خود پیام می‌دهند.

بیش از 80 درصد از نوجوان‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند که رسانه اجتماعی احساس پیوند بیشتر با زندگی دوستانشان می‌دهد و 70 درصد از این نوجوان‌ها بیان داشتند که احساس آن‌ها متناسب بااحساس دوستان آن‌ها است. اگرچه غالبا گزارش‌هایی در مورد قلدری نوجوانان می‌شنویم، اما 68 درصد از این نوجوان‌ها گفتند که در سخت‌ترین لحظه‌های ناشی از قلدری دیگران از شبکه‌های اجتماعی حمایت می‌گیرند.

چیزهایی که افراد در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنند باعث شده است که 21 درصد از نوجوان‌های این تحقیق احساس بدتری نسبت به زندگی خود داشته باشند.40 درصد از این نوجوان‌ها گفته‌اند که بعضی از فشارها آن‌ها را وامی‌دارد تا عکس‌هایی را پست کنند که نشان‌دهنده ظاهر و روحیه خوب آن‌ها است. آقای ویس خاطرنشان می‌کند که هم بزرگ‌سال‌ها و هم نوجوان‌ها این استرس را دارند که چه عکسی را باید پست کنند. او می‌گوید که امروزه هرکسی احساس می‌کند که برای یک تصویر بی‌نقص باید لباس بسیار عالی بپوشد و موهایش را مرتب کند. همچنین همواره افرادی را دیده‌ایم که یکدیگر را گول می‌زنند و کودکان نیز همواره مورد قلدری دیگران قرارگرفته‌اند. اما امروزه نحوه قلدری کردن و گول زدن فرق کرده است.»سپید
برچسب ها: فناوری ، اینترنت ، لب تاپ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: